Logo
1.09.1982 Wersja do druku

"Wielkanoc" na łódzkiej scenie

Polska prapremiera "Wielkanocy", zrealizowana przez Bogdana Hussakowskiego na Małej Scenie łódzkiego Teatru im. Jaracza, jest jego trzecią inscenizacją Strindbergowską, po "Tańcu śmierci" i telewizyjnych "Wierzycielach". "Wielkanoc", świeżo i świetnie przełożona przez Zygmunta Łanowskiego, objawia Strindberga, jakiego w Polsce prawie nie znamy: autora nowożytnych misteriów i moralitetów, zainteresowanego podówczas (r. 1900) dramaturgią i sztuką średniowieczną, wychodzącego właśnie z ciężkiego kryzysu światopoglądowego.

Strindberg wracał do chrześcijaństwa po krótkim okresie ateizmu objawiającego się w jego twórczości niekiedy w formie agresywnej, przypominającej pisma Nietzschego. Pewnie, było to chrześcijaństwo bardzo indywidualne, w którym tezy protestanckiego szwedzkiego kościoła państwowego, idee Swedenborga, atrakcyjny dla Strindberga katolicyzm splatały się w sposób przedziwny i oryginalny. Religia - i muzyka, muzyka o inspiracji chrześcijańskiej("Sieben Worte des Erlösers am Kreuze" Haydna) określają atmosferę sztuki. Bez nich nie można jej zrozumieć. Akcja sztuki jest prosta: na rodzinę Heystów walą się nieszczęścia, zdawałoby się, bez umiarkowania. Ojciec rodziny przebywa w więzieniu, odsiadując wyrok za sprzeniewierzenie znacznych sum, rodzina cierpi, zagrożona przez wierzycieli, mogąca się spodziewać rychło zajęcia resztki dobytku. Prócz matki i syna, Elisa, poznajemy jego narzeczoną Krystynę, gimnazjalistę Beniamina, którego przygarnęła r

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"Wielkanoc" na łódzkiej scenie

Źródło:

Materiał nadesłany

"Teatr" nr 1

Autor:

Lech Sokół

Data:

01.09.1982

Realizacje repertuarowe