EN

3.12.2014 Wersja do druku

Wiedza jest procesem

Istotną częścią wystawy jest film "Książę", odwołujący się do twórczości Jerzego Grotowskiego. Postać wielkiego twórcy polskiego teatru znajduje się jednak w tle, a wyeksponowany został jego najbardziej znany aktor - Ryszard Cieślak. Obaj stanowią jednak legendy, z którymi się nie dyskutuje. Tymczasem Radziszewski, poprzez wprowadzenie nowych kontekstów (np. seksualności Grotowskiego) i pomijanych świadectw (m.in. wspomnienia Teresy Nawrot, aktorki Teatru Laboratorium i wieloletniej kochanki Cieślaka), a także dzięki specyficznej formie ("spektakl dokamerowy") podejmuje próbę zmierzenia się z mitem - o wystawie Karola Radziszewskiego "The Prince and Queens. Ciało jako archiwum" w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu pisze Paulina Tchurzewska.

Karol Radziszewski, twórca wystawy "The Prince and Queens. Ciało jako archiwum", która miała wernisaż 21 listopada 2014 r. w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej, działa w następujący sposób: zbiera materiały o swoich bohaterach, poddaje je specyficznej przeróbce - umieszcza w nieco karykaturalnym, popkulturowym świetle, przepuszcza przez własną twórczość, uwydatnia marginalne aspekty - a następnie wrzuca je w przestrzeń galerii, tu i ówdzie wyznaczając punkty wspólne. Tak wytworzona sieć powiązań jest niezwykle elastyczna, łatwo poddająca się wyobraźni odbiorcy. Wystawa jest żywą strukturą, reagującą na doświadczenia i interpretacje tego, który ją odczytuje. Siatka staje się coraz bardziej dynamiczna wraz z kolejną salą, do której wchodzimy. Chociaż każda z nich ma swojego bohatera, powiązania między nimi coraz bardziej zaczynają się zagęszczać. W pierwszej znajdują się typowe archiwa: książki będące świadectwem fascynacji J

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Materiał nadesłany

Autor:

Paulina Tchurzewska

Data:

03.12.2014