1. Teza o wielkości "Akropolis" przyjmowana jest na wiarę. Co prawda brutalna zwada dotycząca możliwości prapremiery utworu położyła się kompromitującym cieniem na pamięci o Józefie Kotarbińskim, ale reżyserskie spotkania z "Akropolis", które były udziałem Kazimierza Dejmka, Mieczysława Kotlarczyka, Jerzego Grotowskiego czy Krystyny Skuszanki - doświadczenia niekiedy fascynujące - nie zaowocowały powstaniem widowiska na swój sposób wzorcowego, uznanego powszechnie za arcydzieło sztuki teatru. Legendę "Akropolis" wzmacnia też pamięć o tym, że utwór był przedmiotem marzeń i pracy Tajnej Rady Teatralnej. W koszmarny czas okupacji przygotowano inscenizację, która w reżyserii Leona Schillera, w scenografii Andrzeja Pronaszki, z muzyką Romana Palestra, poprzedzona "Prologiem na otwarcie Teatru Narodowego" napisanym przez Czesława Miłosza, miała zainaugurować działalność Teatru Narodowego po zwycięskiej wojnie. I miało to być t
Tytuł oryginalny
Widzenie Pielgrzyma
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 6