Pierwsze przedstawienia komedii Beaumarchais "Cyrulik Sewilski" i "Wesele Figara" stały się w krótkim czasie sensacją na miarę europejską. Już w r. 1783 Mozart powziął myśl stworzenia opery na temat: "Wesela Figara". Oczywiście - polityczna i społeczna satyra Beaumarchais nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania w charakterze libretta operowego. Autor tekstu d opery przerobił komedię Beaumarchais, usuwając z niej całą rewolucyjną publicystykę, a kładąc szczególny nacisk na stronę emocjonalną i intrygę miłosną. Powstała w ten sposób "komedia charakterów i namiętności" stała się kanwą dla nieśmiertelnej muzyki Mozarta, która mimo przeszło 160 lat nie utraciła nic ze swojej świeżości, pozostając dotychczas świadectwem geniuszu tego kompozytora. Pod względem kompozycyjnym opera składa się z szeregu "numerów" - zakończonych scen muzycznych, solowych i zespołowych - łączących się między sobą za pomocą recitatiwów, czyli rod
Źródło:
Materiał nadesłany
"Życie Warszawy"