EN

1.10.1996 Wersja do druku

Wassa Żeleznowa Maksyma Gorkiego

Reżyseria: Barbara Sass, scenografia: Andrzej Przedworski, kostiumy: Ewa Krauze, zdjęcia: Wiesław Zdort. Produkcja: Akson Studio 1996. Emisja 14 X.

Niektóre motywy tego rzadko u nas granego dramatu są dzisiaj trudne do obrony w realizacji scenicznej. Zwłaszcza te, które wywodzą się z naturalizmu; fatalistyczna koncepcja zmiany pokoleń jako procesu postępującej degradacji, psychofizycznego skarlenia, drapieżna walka o spadek i o władzę w rodzinie, a także nastrój pesymizmu, wręcz beznadziei. Jednak Barbara Sass wydobyła z Gorkiego to, co naprawdę może dzisiaj zainteresować - uniwersalne studium psychologiczne ludzi, którzy czynią zło nie dlatego, że są zbrodniarzami z urodzenia, lecz dlatego, że cierpią, nieszczęśliwi i samotni. Taka jest tytułowa Wassa w znakomitej interpretacji Anny Dymnej, "wielka grzesznica i męczennica wielka", tragiczna matka, która nie cofa się przed zbrodnią, by sprostać - fałszywie pojmowanym - nakazom macierzyństwa. Udała się zresztą w tym przedstawieniu cała galeria kobiet, indywidualności o różnych temperamentach. Podobała mi się zwłaszcza Dorota Segda w rol

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wassa Żeleznowa Maksyma Gorkiego

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 10

Autor:

B.O.

Data:

01.10.1996

Realizacje repertuarowe