Choć mówi się o dwóch wersjach sztuki Maksyma Gorkiego "Wassa Żeleznowa" - pierwsza miała premierę w 1910rokuw Petersburgu, druga 26 lat później w Moskwie - zmiany w tekście i wymowa obu dramatów są tak różne, że właściwie należałoby mówić o dwóch różnych sztukach. W wersji z 1910 Gorkiego interesował problem chorobliwej zachłanności i patologicznych więzów łączących pewną rodzinę. Wśród bohaterów wersji "dojrzałej", napisanej zgodnie z regułami pisarstwa socrealistycznego, jest już postać uświadomionej politycznie synowej Raszel. Tak z punktu widzenia artystycznego, jak i wnikliwości społecznej obserwacji wersja pierwsza jest bardziej interesująca. Gorki, który sam był sierota włóczęgą i samoukiem, znał życie od jego ciemniejszej strony. O swoim dzieciństwie mawiał, że było "pstre i ciężkie". Tę życiową "wiedzę" często wykorzystywał w dramatach, takich jak "Na dnie". Nieprzypadkowo tytułowa bohaterka sztuki Gorkiego
Tytuł oryginalny
Wassa Żeleznowa
Źródło:
Materiał nadesłany
Rzeczpospolita nr 238
Data:
11.10.1996