Z wielkim smutkiem przyjęliśmy dzisiaj wiadomość o śmierci Joanny Cortes - poinformował we wtorek Teatr Wielki - Opera Narodowa, którego solistką była od 1992 r. Śpiewaczka zmarła we wtorek, w wieku 68 lat.
Joanna Cortes ukończyła z wyróżnieniem studia wokalno-aktorskie na Akademii Muzycznej we Wrocławiu w 1980 r. edukację kontynuowała w Niemczech i we Włoszech (Accademia Chigiana). Śpiewaczka debiutowała w Operze Wrocławskiej partią Tatiany w "Eugeniuszu Onieginie". Pracowała jako solistka Teatru Wielkiego w Łodzi i Poznaniu, współpracowała z Teatrem Muzycznym Roma. W swoim repertuarze miała rolę takie, jak m.in. Butterfly w "Madame Butterfly" Giacomo Pucciniego, Elżbiety de Valois w "Don Carlosie" Giuseppe Verdiego, matki Joanny w "Diabłach z Loudun" Krzysztofa Pendereckiego, Roksany w "Królu Rogerze" Karola Szymanowskiego, Małgorzaty w "Fauście" Charlesa Gounoda, Santuzzy w "Rycerskości wieśniaczej" Pietro Mascagniego.
Od 1992 r. była solistką Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, gdzie śpiewała partię Lady Makbet w "Makbecie" i Abigaille w "Nabuccu" Verdiego, Adalgizę w "Normie" Vincenzo Belliniego, Zyglindę w "Walkirii" Ryszarda Wagnera oraz Piłę w operze "Ubu Rex" Pendereckiego. Wykonywała również role tytułowe w "Salome" Richarda Straussa, "Tosce" Pucciniego, "Halce" Stanisława Moniuszki, "Fedorze" Umberto Giordano, "Carmen" Georgesa Bizeta.
Wystepowała też w inscenizacjach Mariusza Trelińskiego - "Andrei Chenier" Giordano, "Onieginie" i "Damie pikowej" Piotra Czajkowskiego oraz w "Traviacie" Verdiego.
Jak przypomniał Teatr Wielki, "jej Abigaille w +Nabuccu+ Verdiego okrzyknięto najciekawszym osiągnięciem sezonu 1987/1988. Za rolę Carmen, najlepszą rolę kobiecą w sezonie 1991/92, otrzymała Złotą Maskę przyznawaną przez łódzkich recenzentów teatralnych".
W 1990 r. wystąpiła w nowojorskiej National Grand Opera w Tosce pod dyrekcją Antona Coppoli. Śpiewała z Placido Domingiem duet z "Carmen" Bizeta podczas słynnego koncertu Serce dla Serc zorganizowanego przez prof. Zbigniewa Religę w Zabrzu w 1992 r. Występowała z w repertuarze Marleny Dietrich w recitalu autorskim "Lili Marleen" z pianistą Mariuszem Rutkowskim.
Współpracowała z Krzysztofem Pendereckim, śpiewając w jego "Dies Irae", "Polskim Requiem", "Te Deum" oraz "Diabłach z Loudun". Brała udział w światowych premierach oper Mikisa Theodorakisa "Elektra" w Luksemburg w 1995 r. oraz Iwona księżniczka Burgunda Zygmunta Krauzego w Paryżu w 2004 r.
Cortes była laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Srebrnego Pierścienia w sezonie 1987/1988 za Abigaille w "Nabucco" Verdiego oraz Złotej Maski za rolę Carmen (Teatr Wielki w Łodzi). Otrzymała odznaczenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Zasłużony dla Kultury Gloria Artis.