EN

17.09.2024, 09:31 Wersja do druku

Warszawa. Wrześniowy numer Informatora „ZAiKS. Teatr. Nowości” już dostępny

Biblioteka ZAiKS wzbogaciła się o kolejnych kilkanaście pozycji repertuarowych. Wśród nich znajdują się nowe polskie teksty ukazujące jednostki wobec historycznych wydarzeń, dramaty dekonstruujące pamięć i problematyzujące nostalgię za minionym czasem.

fot. mat. ZAiKS

Dramaty oparte na materiale dokumentalnym i psychologiczne dramaty rodzinne, sztuki klasyczne w formie i poszukujące nowego języka scenicznego. Polecamy również sztukę hiszpańskiej autorki poruszającą kwestię choroby Alzheimera.

Zapraszamy do Biblioteki ZAiKS-u zawierającej 12 145 sztuk teatralnych. 

Marta Barceló 

ZANIM PRZYJDZIE TEN NIEMIEC

Przekład: Marta Jordan

Bohaterką sztuki jest 60-letnia Julia, u której zdiagnozowano chorobę Alzheimera. Nieuchronność rozwoju choroby, a także reakcje jej rodziny i znajomych sprawiają, że pokonawszy emocjonalny zamęt wywołany tą wiadomością podejmie szereg niezbędnych decyzji, aby jak najpełniej przeżyć pozostały czas, zanim zacznie tracić pamięć i poczucie własnej tożsamości. To głęboko poruszający tekst niosący promyk nadziei w obliczu tego, co nieodwracalne. Sztukę napisaną początkowo dla dwójki aktorów można wystawić również w formie słuchowiska: wystarczy odpowiednio zwiększyć liczbę męskich wykonawców. Autorka wyraziła zgodę na taką sugestię ze strony tłumaczki. Zgodziła się również na dedykację zamieszczoną przez nią na stronie tytułowej przekładu.

[liczba wykonawców do decyzji realizatorów]

Anna Wakulik

BIDERMANNOWIE

Dramat inspirowany skomplikowanymi losami łódzkiej rodziny przemysłowców, których okoliczności wojny postawiły przed najtrudniejszym wyborem. Głównymi bohaterami są Bruno, Luiza i Maryla, która działała w konspiracji, AK i walczyła z nazistami. Bruno Biedermann reprezentował typ bardzo starannie wykształconego przemysłowca, po zagranicznych studiach, stażach, świetnie przygotowanego do prowadzenia przedsiębiorstwa, a jednocześnie bardzo dbającego o pracowników. W obawie o życie swoje i swojej rodziny, ale także losy przedsiębiorstwa i jego pracowników, podpisał pod przymusem volkslistę dla całej rodziny. Przez to nie opuścili Łodzi. W dramacie śledzimy ostatnią godzinę życia narratora – Bruno Bidermana – przed samobójczą śmiercią (po wkroczeniu Armii Czerwonej do Łodzi i przejęcia przez Sowietów pałacu podejmuje decyzję o zabiciu żony, córki i siebie). W trakcie owej godziny do bohatera przychodzą postaci z jego życia i namawiają do zmiany decyzji. 

[łączna liczba ról – 13]

Daria Sobik

PIĘKNY POCZĄTEK

Autorka przygląda się wątkom z kultowych hollywoodzkich filmów, które napędzają narracje katastroficzne. Filmy te wykorzystują suspens przed wydarzeniem, by opowiedzieć historie romansów, mezaliansów i bohaterstwa. Scenariusz opowiada historie miłości, heroizmu oraz tajemnice, gdy zarówno w filmie, jak i w życiu zbliża się katastrofa. To próba powołania obrazów niemożliwych i rozbijających stare konwencje, inspirowanych scenami, które mogły się wydarzyć poza kadrem i bez świadków.

[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]

Mikita Iljinczyk

SAY HI TO ABDO

Inspiracją do napisania tekstu była wyprawa wzdłuż granicy polsko-białoruskiej, gdzie autor znalazł dokumenty i rzeczy osobiste migrantów, którzy od 2021 roku próbują przekroczyć europejską granicę. Dokumenty te stały się impulsem do stworzenia interdyscyplinarnego tekstu o przyszłości Europy. Tekst zawiera dokumentalne śledztwo związane z kryzysem humanitarnym/wojną hybrydową na granicy europejskiej oraz utopijną refleksję na temat europejskiej odpowiedzialności za śmierć migrantów.

Czas, w którym rozgrywa się akcja to rok 2050, zamiast UE istnieje Unia Euroislamska obejmująca 36 krajów kalifatu euroislamskiego. Rządząca partia fem-jihad powołuje Państwowy Instytut Ludobójstwa Narodów Arabskich, w ramach którego odbywają się procesy uczestników kryzysu humanitarnego – białoruskiej szefowej firmy turystycznej, która pracowała dla Łukaszenki i sprowadzała migrantów na granicę oraz europejskiego strażnika granicznego, który „chronił” swój kraj przed nielegalnymi uchodźcami. Proces opiera się na dowodach z dokumentów.

[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]

Radosław B. Maciąg

TĘSKNIĘ ZA DOMEM

Z jakimi problemami muszą zmierzyć się ludzie, którzy postanowili opuścić rodzinne strony, by znaleźć własne miejsce na ziemi? Czego szukają? O czym marzą? Za czym tęsknią? I co czują ci, którzy pozostają na miejscu, kiedy ich świat okazuje się dla bliskich niewystarczający?

To opowieść o trudnych powrotach do domu, o problemach dojrzewających w cieniu nieobecności, o ucieczce, odpowiedzialności i cenie osobistego sukcesu. To wnikliwa wiwisekcja relacji w rodzinie dotkniętej kryzysem egzystencjalnym. Autor posługując się wątkami autobiograficznymi i literacką fikcją kreśli śmiały łuk pomiędzy globalnymi przemianami ustrojowymi lat 90. a losami niewielkiego postrobotniczego miasta. Choć jego bohaterom nie brakuje humoru i czułości, autor nie boi się postawić dramatycznych pytań o cenę szczęścia, sens walki o lepsze jutro i definicję miłości.

[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]

Hubert Sulima

I LOVE CHOPIN

Utwór zainspirowany postacią Fryderyka Chopina, której autor przygląda się z perspektywy queerowej. Sztuka luźno krążąc wokół biografii kompozytora skupia się na historiach, postaciach i sferach życia wypartych z naszego narodowego kanonu kultury.

W tekście wykorzystano fragmenty listów Chopina do Tytusa Woyciechowskiego.

[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]

Źródło:

Materiał nadesłany