Teatr Narodowy w grudniu zaprosi na dwie premiery. 1 grudnia na spektakl „Fredro. Rok Jubileuszowy” w reż. Jana Englerta, natomiast 9 grudnia zobaczymy „Czekając na Godota” w reż. Piotra Cieplaka.
W roku 2023 świętujemy dwieście trzydziestą rocznicę urodzin Aleksandra Fredry – autora od swego oficjalnego debiutu związanego z Teatrem Narodowym. Z tej okazji przygotowaliśmy widowisko Fredro. Rok Jubileuszowy w reżyserii Jana Englerta, poświęcone osobie i twórczości największego polskiego komediopisarza. Premiera – 1 grudnia na dużej scenie Teatru.
To opowieść o człowieku, który na progu dorosłości doświadczył okrucieństw i bezwzględności wojny, po czym chwycił za pióro, aby pisać… komedie, rozbrajać rzeczywistość przenikliwą analizą duszy ludzkiej, zderzeniami pełnokrwistych charakterów, humorem. To też opowieść o Fredrze starzejącym się refleksyjnym, odsądzanym od czci i wiary, stawianym na pomnikach i przed sądem. I wreszcie historia pisarza, którzy pod głosami krytyków wycofuje się w melancholię i milczenie – przez ponad trzy ostatnie dekady życia co prawda tworzy, ale już nie publikuje.
Widowisko powstaje na podstawie scenariusza Jana Englerta, Tomasza Kubikowskiego i Wojciecha Majcherka. To dokument: w scenariuszu nie pada ani jedno słowo, które nie pochodziłoby od Fredry albo osób najrozmaiciej go oceniających: począwszy od Seweryna Goszczyńskiego, przez Marię Dąbrowską, do Jarosława Marka Rymkiewicza czy dzisiejszej uczennicy. O recepcji dramatopisarza zaświadczą nie tylko aktorzy na scenie, ale również ich wielcy poprzednicy w rolach Fredrowskich; będziemy mieli okazję zobaczyć ich na taśmie filmowej.
Jan Englert wielokrotnie mierzył się z twórczością Fredry. Mówił, że pracując nad jego utworami czuje się tak, jakby wchodził do czystego strumienia – polszczyzny, wiersza i prozy, humoru. Grał w jego sztukach, jak i przygotowywał ich reżyserskie interpretacje na scenach dramatycznych oraz w Teatrze Telewizji. Był Albinem w telewizyjnych Ślubach panieńskich zrealizowanych przez Ireneusza Kanickiego (1966), Ludmirem w Panu Jowialskim w inscenizacji Jerzego Kreczmara w Teatrze Współczesnym w Warszawie (1977), na deskach warszawskiego Teatru Polskiego zagrał Gustawa w Ślubach panieńskich w reżyserii Andrzeja Łapickiego (1984, wersja telewizyjna – 1985). Nad Fredrą pracował także ze studentami – przygotował przedstawienie dyplomowe warszawskiej PWST – Fredraszki na motywach Dożywocia, Zemsty, Pana Jowialskiego, Męża i żony (1990). Na scenie Narodowego trzykrotnie sięgał po twórczość komediopisarza. Zrealizował Dożywocie (2001; zagrał w nim Łatkę), Śluby panieńskie (2007; wcielił się w postać Radosta) i Fredraszki (2014) według napisanego z Tomaszem Kubikowskim scenariusza na podstawie wielu utworów dramatopisarza (zagrał tu samego Fredrę). W 2013 roku dla Teatru Telewizji przygotował jednoaktówkę Nikt mnie nie zna w cyklu Trzy razy Fredro. Cykl, na który złożyły się także prace reżyserskie Mikołaja Grabowskiego (Zrzędność i przekora) i Jerzego Stuhra (Świeczka zgasła), został zrealizowany z okazji sześćdziesięciolecia Teatru Telewizji i dwustu dwudziestej rocznicy urodzin Aleksandra Fredry.
Fredro. Rok Jubileuszowy
premiera: Sala Bogusławskiego, 1 grudnia, godz. 19.00
scenariusz: Jan Englert, Tomasz Kubikowski, Wojciech Majcherek
reżyseria: Jan Englert
scenografia: Martyna Kander
reżyseria światła: Dariusz Pawelec
montaż projekcji filmowej: Milenia Fiedler
realizatorzy dźwięku: Marek Szymański, Hubert Majewski, Mariusz Maszewski
realizatorzy światła: Zbigniew Szulim, Bartłomiej Kaczalski, Krzysztof Łukasz Stefan
realizatorzy wideo: Mariusz Chałubek, Paweł Woźniak
inspicjentka: Katarzyna Kłosowska-Kobiałka
występują: Ewa Bukała, Dominika Kluźniak, Justyna Kowalska, Anna Seniuk, Ewa Wiśniewska, Marek Barbasiewicz, Wiesław Cichy, Jan Englert, Waldemar Kownacki, Grzegorz Kwiecień, Grzegorz Małecki, Kacper Matula, Paweł Paprocki, Hubert Paszkiewicz
Kolejne zaplanowane przedstawienia:
2 grudnia, godz. 16.00
3 grudnia, godz. 19.00
17 i 18 stycznia, godz. 19.00
9 grudnia na Scenie Studio odbędzie się premiera „Czekając na Godota” Samuela Becketta w przekładzie Antoniego Libery i w reżyserii Piotra Cieplaka.
„Co robimy? Czekamy. [...] Czekamy na Godota”.
Kwestie te po raz pierwszy padły na scenie paryskiego Théâtre de Babylone w 1953 roku. Debiut teatralny Samuela Becketta uważa się za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych XX wieku. Piotr Cieplak wraca do Czekając na Godota po 70 latach. Czy to już dzieło klasyczne? Czy wciąż ma awangardową siłę? I czy dalej jeszcze czekamy?
W obsadzie: Mariusz Benoit i Jerzy Radziwiłowicz oraz Bartłomiej Bobrowski i Cezary Kosiński.
reżyseria: Piotr Cieplak
scenografia i kostiumy: Andrzej Witkowski
reżyseria światła: Piotr Cieplak, Andrzej Witkowski
obsada: Mariusz Benoit, Jerzy Radziwiłowicz, Bartłomiej Bobrowski, Cezary Kosiński