EN

27.05.2022, 10:01 Wersja do druku

Warszawa. Teatr Powszechny partnerem międzynarodowego projektu TTTM

Teatr Powszechny w Warszawie został jednym z partnerów międzynarodowego projektu „Thinking through the museum: a partnership approach to curating difficult knowledge in public”. Angielską nazwę projektu można luźno przetłumaczyć jako: „Myślenie poprzez muzeum: partnerska współpraca w ramach artystycznego przepracowywania trudnych doświadczeń w instytucjach publicznych”. TTTM to projekt badawczy angażujący naukowców, studentów, kuratorów, krytyków sztuki, muzealników, artystów oraz członków lokalnych społeczności z Kanady, Holandii, Polski, RPA i Stanów Zjednoczonych.

fot. mat. organizatora

Już 1 i 2 czerwca koordynatorzy projektu „Thinking through the museum” spotkają się w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Pierwszego dnia odbędzie się m.in. dyskusja z performerem Tobaronem Waxmanem oraz twórczyniami i twórcami queerowego spektaklu „Orlando. Biografie” w reżyserii Agnieszki Błońskiej, którego premiera zaplanowana jest na 25 czerwca w Teatrze Powszechnym. Z kolei drugiego dnia, zespół kuratorów spotka się z reżyserem Michałem Zadarą, a później obejrzy spektakl „Sprawiedliwość” opowiadający o wypędzeniu prawie 13 tysięcy Żydów z Polski w latach 1968-1970. Ważnym partnerem projektu z Polski jest także Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Zespół projektu TTTM wykorzystuje teorię krytyczną i realne doświadczenia, aby lepiej zrozumieć kontekst społeczny i potencjał instytucji kultury w rozwiązywaniu kontrowersyjnych kwestii historycznych i kulturowych. Stara się współtworzyć wystawy i projekty, które rzucają wyzwanie elitarnym instytucjom wiedzy i władzy, będą badać alternatywny potencjał kulturowy, poziom reprezentacji lub błędne reprezentacje różnych grup społecznych w sztuce, a także napięte relacje między instytucjami i ich odbiorcami. Projekt zorganizowany jest wokół 5 zakresów badawczych: „rdzenna muzeologia”, „dziedzictwo narodowe i traumatyczna pamięć”, „muzeum queer”, „krytyczna muzeologia tożsamości etnicznej” i „muzeologia dzieciństwa”.

Kierowniczką projektu jest Erica Lehrer, antropolożka, dyrektorka-założycielka Curating and Scholarship Lab, profesorka historii z Wydziału Sztuki i Nauki Uniwersytetu Concordia w Montrealu, jednej z największych kanadyjskich uczelni.

Celem głównym koordynatorów projektu jest budowanie instytucji publicznych, które zapewniałyby pełną dostępność i reprezentację dla wielokulturowych społeczeństw XXI wieku.

– „Obecne kryzysy społeczne stanowią niezwykłą okazję dla muzeów, aby nie tylko przemyśleć, w jaki sposób mogą dalej działać, ale także jaką rolę przywódczą mogą odegrać w globalnym przedsięwzięciu naprawiania historycznych podziałów i przyspieszania postępujących zmian społecznych” – podkreśla Erika Lehrer. Jako przykłady przytacza znaczenie ruchów Black Lives Matter i #MeToo, a także nowego aktywizmu związanego z dziedzictwem w Polsce i Afryce Południowej.

– „Zespół wykorzysta potencjał muzeów i kuratorów, aby krytycznie oceniać i reagować na dziedzictwo masowej przemocy i niesprawiedliwości w różnych kontekstach kulturowych. Mamy nadzieję, że będziemy katalizatorem pozytywnych, zrównoważonych zmian” – dodaje Lehrer.

Więcej informacji o projekcie: https://www.thinkingthroughthemuseum.org/about-tttm

Źródło:

Materiał nadesłany