Logo
Aktualności

Warszawa. Teatr na XXII Festiwalu Warszawa Singera – premiery, głośne tytuły i teatralne emocje końcówki lata

14.08.2025, 14:00 Wersja do druku

Od 23 do 31 sierpnia Warszawa po raz dwudziesty drugi stanie się sceną dla Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera – wydarzenia, które nieodłącznie kojarzy się z końcówką lata w stolicy. Wśród koncertów, wystaw i spotkań, szczególne miejsce zajmuje blok teatralny, co roku przyciągający widzów różnorodnością form i odwagą artystycznych poszukiwań.

fot. mat. teatru

Tegoroczny program to mieszanka premier, nowych interpretacji klasyki i głośnych tytułów, które zdobyły już uznanie publiczności. W cyberpunkowym musicalu „Circus Kafka” Michał Walczak i Remigiusz Grzela zabierają widzów do świata absurdu i czarnego humoru, inspirowanego twórczością Franza Kafki. Robert Talarczyk w „Jentl” na nowo opowiada historię dziewczyny, która w imię wolności przekracza granice tradycji. Nastrój przedwojennych kabaretów powraca w pełnym szlagierów i inteligentnych szmoncesów spektaklu „Tamte interesy”, a Gołda Tencer w przejmującym widowisku „Sztiler, sztiler… / Cicho, ciszej…” oddaje hołd utraconemu światu poprzez pieśni getta i poezję Icchaka Kacenelsona.

Festiwal to także spotkanie z najciekawszymi twórcami młodego pokolenia. Kamil Białaszek w „Zdziczeniu obyczajów pośmiertnych” mierzy się z nieukończonym dramatem Leśmiana, odsłaniając toksyczne wzorce miłości, a w „Skowycie” – inspirowanym poematem Allena Ginsberga – tworzy ostrą diagnozę współczesnej cywilizacji. Obok nich znajdzie się miejsce dla teatralnych portretów niezwykłych postaci – jak w czytaniu performatywnym „Tamara (de) Lempicka. Nienasycona”, przybliżającym życie ikony malarstwa XX wieku.

Nie zabraknie również spektakli słowno-muzycznych, takich jak „Migawka”, inspirowana literaturą Oty Pavla, Juliana Tuwima czy historiami Mikołaja Grynberga. W „Feluni” Ewa Platt, na podstawie prozy Ewy Kuryluk, opowiada o życiu z chorobą psychiczną w rodzinie. Gołda Tencer, Janusz Tencer i Dawid Szurmiej w „W kuchni mamy Soni” dzielą się kulinarnymi sekretami i rodzinnymi wspomnieniami, a Agata Biziuk w musicalu „M. Faktor. Narodziny Piękna”przywołuje niezwykłą historię Maksa Faktorowicza – twórcy imperium kosmetycznego i terminu „make-up”.

Blok teatralny Festiwalu Warszawa Singera to w tym roku podróż od cyrkowej sceny pełnej kafkowskiego absurdu, przez poetyckie i muzyczne obrazy przeszłości, po bezkompromisowe współczesne diagnozy. To opowieść o wolności, pamięci, sztuce
i ludzkiej wrażliwości – rozpięta między historią a tym, co najżywiej pulsuje we współczesnym teatrze.

Pełny program: www.festiwalsingera.pl

Partnerem Festiwalu jest:

•⁠ ⁠Fundacja PZU

•⁠ ⁠Samorząd Województwa Mazowieckiego

•⁠ ⁠Stowarzyszenie Autorów ZAIKS  

•⁠ Teatr Żydowski

Festiwal dofinansowano ze środków:

• Miasta Stołecznego Warszawy  

• Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

• dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji

•⁠ ⁠Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej

• Ambasady Izraela w Polsce 

Partnerzy Festiwalu: Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich - Centrum Kultury Jidysz,  Fundacja PZU, Samorząd Województwa Mazowieckiego i Stowarzyszenie Autorów ZAIKS


Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także