Jak spektakle z przeszłości i odkrycia dotyczące przyszłości można dziś wykorzystać w tańcu? Przekonamy się o tym od piątku podczas 16. edycji festiwalu Ciało Umysł.
Taniec to dziedzina, w której mało jest rejestracji, zdjęć, opisów spektakli tanecznych z poprzednich dekad. Istnieją metody, które pomagają zapisać choreografię, tak jak nuty zapisują muzykę, ale w świecie tańca współczesnego niewielu twórców się na to decyduje. Gdy więc chcemy wrócić do przedstawień sprzed lat, musimy się posiłkować pamięcią tych, którzy w nich tańczyli i oglądali je na żywo. Nowe życie starych przedstawień Ruth Childs zainteresowała się wczesnymi pracami swojej ciotki, słynnej amerykańskiej tancerki Lucindy Childs. Największe uznanie przyniosła jej przygotowana w 1976 roku z Robertem Wilsonem opera "Einstein on the beach", ale nie byłoby tego sukcesu, gdyby nie jej wcześniejsze eksperymenty. Wiatach 60. Lucinda Childs była jedną z założycielek nowojorskiej mekki tanecznej Judson Dance Theatre, która skupiała pokolenie postmodernistycznych twórców podchodzących do tańca radykalnie. Nie interesowała ich rozbuch