ZAiKS zaparsza do zapoznania się z tekstami, które ostatnio zasiliły zasoby teatralnej biblioteki. W tym miesiącu szczególną uwagę należy zwrócić na znakomite teksty polskich dramatopisarek opowiadających o relacjach międzyludzkich, kobiecej sile, ale też walce z chorobą. Proponuje także nowe teksty dla dzieci, w tym libretto musicalu.
Na stronie zaiksteatr.pl można zapisywać się na nasz newsletter. Co miesiąc otrzymają Państwo informator „ZAiKS. Teatr. Nowości” z opisami nowych utworów w naszej bibliotece. Przesyłamy również kwartalny biuletyn „ZAiKS.Teatr”, w którym można znaleźć wywiady z twórcami, informacje o festiwalach i premierach autorów związanych z ZAiKS-em.
Agata Olszewska
CAŁY TWÓJ
Sztuka opowiada o relacji miłosnej między dwójką bohaterów – Jane i Johnem – osadzonej w świecie współczesnych emocjonalnych zmagań i pragnień. W historii, która przypomina momentami Disneyowską utopię, innym zaś razem latynoską telenowelę, obserwujemy stopniowe budowanie napięcia, gdzie miłość i fascynacja przeplatają się z obsesją i manipulacją. Tylko kto manipuluje kim? Autorka pozostawia możliwość interaktywnego zakończenia, w którym dojdzie do zamiany ról. Tematyka sztuki krąży wokół samotności, poszukiwania miłości oraz niebezpieczeństw wynikających z bezwarunkowego oddania drugiej osobie. Autorka ukazuje wpływ toksycznych relacji, w której początkowe oczarowanie przeistacza się w złożone, emocjonalne uwikłanie, pozostawiając widza z refleksją nad naturą miłości, która może przekształcić się w obsesję.
[2 role kobiece, 1 rola męska]
Daria Sobik
MITOLOGIA. NIE-BOGINIE
Opowieść o dziejach bogiń i bóstw, która stanowi okazję do pogłębienia wiedzy o symbolice i filozofii mitów. Jak to się stało, że Pandora zdobyła sławę ze względu na atrybut, który ani nie był puszką, ani tak naprawdę do niej nie należał? Czy Meduza, bogini z wężami zamiast włosów, mogła mieć szczęśliwe dzieciństwo? Dlaczego współczesne interpretacje mitów przepełnione są bezprawiem i brutalnością, ale skrzętnie pomijają przemoc wobec kobiet? Wykreowany przez starożytnych świat wierzeń jest wielowątkowy, jednak opowiada głównie o mężczyznach. Występujące w nim kobiety są matkami, obiektami pożądania, ofiarami przemocy albo tłem. Pełną wiedzę mamy jedynie o nielicznych bohaterkach. Sobik odkrywa kobiety w mitologii greckiej, zastanawia się nad współczesnym znaczeniem kobiecej siły, ale również zadaje pytania o zagrożenia związane z zerwaniem międzypłciowego dialogu.
[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
Agnieszka Jakimiak, Mateusz Artman
SUSAN SONTAG
To autorska fantazja o queerowym życiu amerykańskiej intelektualistki. Tekst ma formę ożywionego albumu zdjęć. Inspirując się obrazami Sontag (studentka w konserwatywnej Ameryce lat 50., zamążpójście w wieku 17 lat, doświadczenia erotyczne młodości, homofobia otoczenia, protesty polityczne, podróże do Sarajewa – oraz choroba nowotworowa), twórcy budują historię o tym, co mówią nam obrazy i o konsekwencjach coming outu (lub jego unikania).
[4 role kobiece, 1 rola męska]
Marta Rebzda
KALWARIA
W powiatowym miasteczku ma odbyć się widowisko drogi krzyżowej, które będzie transmitować ogólnopolska telewizja. Wszyscy zaangażowani w nie uczestnicy i organizatorzy liczą, że coś na tym misterium zyskają. Jest wśród nich Józef Katolik, który zabiega o rolę Chrystusa. Kim jest? Świętym, psychopatą, a może mordercą?
[3 role kobiece, 11 ról męskich, 2 role dziecięce]
Marta Rebzda
POZWÓL, ŻE CI OPOWIEM
Opowieść o kolejnych etapach choroby Alzheimera. O zanikaniu umiejętności odnajdowania się w czasie i przestrzeni, rozpoznawania twarzy, pojmowania sytuacji. Gdy matka nie potrafi przypomnieć sobie, jak poznała własnego męża, córka postanawia opowiedzieć matce jej własną historię. Z nadzieją, że ta opowieść przywróci matce samą siebie. Chociaż na chwilę, na czas trwania opowieści. „Pozwól, że ci opowiem” – mówi do swojej matki.
[10 ról kobiecych, 2 role męskie]
Zuzanna Fijewska-Malesza, Agata Kołodziejczyk
NIEPEWEK I WŁADCY KRAINY UCZUĆ
Sztuka dla kilkulatków o rozpoznawaniu własnych emocji. Historia opowiada o przepięknej krainie, w której niegdyś zgodnie żyły wszystkie uczucia, ale na skutek sporów uczucia postanowiły żyć oddzielnie i podzieliły krainę na cztery osobne królestwa. Krąży jednak legenda, że pewnego dnia pojawi się Lepiąca Gwiazda, która wskaże władcę całej Krainy Uczuć i na powrót wszystkich zjednoczy. I tę właśnie Gwiazdę któregoś dnia odnajduje Niepewek, czyli uczucie Niepewności. Niepewek jako jedyne uczucie nie mieszka w żadnym królestwie, a właściwie mieszka we wszystkich królestwach naraz… Po prostu nie umie się zdecydować i marzy o tym, żeby wszyscy żyli zgodnie, jak dawniej. Dlatego też, kiedy znajduje Lepiącą Gwiazdę, postanawia wyruszyć w podróż na poszukiwanie Władcy Krainy Uczuć.
[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
Małgorzata Szwajlik
MUSICAL KSIĘGA DŻUNGLI
Libretto musicalu z muzyką Anny Marii Huszczy na podstawie arcydzieła literackiego Rudyarda Kiplinga. Napisana 130 lat temu poruszająca historia wychowanego przez dżunglę Mowgliego nadal ma wielką siłę. Opowiadając o wielu sprawach, zarówno tych dobrych – przyjaźni, miłości, zaufaniu, odwadze i braterstwie, jak i złych: zachłanności, pogoni za pieniądzem i zdradzie – jednocześnie bawi i wzrusza, cieszy oraz wzbudza gniew, pozwala na chwilę zapomnienia i skłania widzów do refleksji. Czy rzeczywiście jesteśmy panami tego świata i wszystko nam wolno? Musical pełen niespodzianek, zwrotów akcji, humoru i wielkich emocji.
Postaci: Maugli, Gaja, Pantera Bagira, Tygrys Szir-Kan, Biznesmen, Niedźwiedź Balu, Szakal Tabaki oraz: Chór, Przywódca Wilków, Wilczy Bracia, Małpki i Pyton-Kaa.
[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]