Teatr Druga Strefa zaprasza na wyjątkowy miesiąc, pełen różnorodnych wydarzeń teatralnych i artystycznych. Styczeń to doskonała okazja, aby zanurzyć się w świat emocji, refleksji i odkryć nowe artystyczne horyzonty.
Co czeka na widzów?
Dramaty, komedia, monodram: Repertuar Teatru Druga Strefa w styczniu jest niezwykle bogaty i zróżnicowany. Widzowie będą mieli okazję zobaczyć poruszające dramaty, wciągającą komedię oraz monodram, który skłoni do refleksji.
Wernisaż wystawy: Wystawa „Abstrahując” Arkadiusza „FolteCa” Foltyńskiego to doskonała propozycja dla miłośników sztuki współczesnej. Artysta zaprezentuje swoje unikalne prace, tworzone za pomocą szablonów w technice malowania farbą w aerozolu.
Studenci na scenę: Studenci z Teatru Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego zaprezentują swoje interpretacje klasycznych dzieł, przenosząc widzów w świat współczesnych problemów i relacji międzyludzkich.
DRUGA | monodram Katarzyny Traczyńskiej
10 stycznia, 19.00
DRUGA to opowieść o losach kobiety – żony, matki, córki, aktorki. Historia o łamaniu barier, buncie, o wychodzeniu ze strefy komfortu. Codzienna walka o własną tożsamość w zestawieniu z dążeniami artystycznymi to wyboista droga. Bohaterka podąża jednak ścieżką poszukiwania wolności, co jest zmaganiem szczególnie trudnym, bo przez lata pozostawała w cieniu autorytatywnej matki.
DRUGA to monodram, w którym aktorka dialoguje z publicznością poszukując własnej tożsamości. To gra, zabawa i dramat w jednym. O życiu, sile, jaką mamy w sobie, słabości, niepohamowanym apetycie na codzienność, o stracie i wygranej. To opowieść skrząca od dowcipu i głębokiej refleksji… jednym słowem, rollercoaster.
Z ciekawostek, zakulisowych ploteczek trzeba koniecznie zdradzić (w tajemnicy, oczywiście), że odtwórczyni głównej roli posiada pewną specyficzną, ważną umiejętność. Jest mianowicie członkinią formacji tanecznej, która w listopadzie 2022 zdobyła mistrzostwo świata w stepowaniu. Jak zatem sądzicie – czy to jest umiejętność, która zostanie wykorzystana na scenie?
Pierwotnie DRUGA miała być projektem kobiecym, zrealizowanym wyłącznie przez żeński pierwiastek. Temat okazał się jednak tak uniwersalny, że panowie nie pozostali obojętni. Dlatego, choć u podstaw stoi praca kobiet, aktorki – autorki – i reżyserki, to jednak i panowie dołożyli swoją cegiełkę. Dzięki temu projekt DRUGA stał się wszechstronny, pojemny, otwarty.
Z recenzji:
Jestem pod wrażeniem i niesamowitej gry aktorskiej Katarzyny Traczyńskiej i oczywiście talentu Agnieszki Lis, na podstawie której tekstu powstał monodram w reżyserii Anny Sandowicz. I to jaki!! Pełen ekspresji, niesamowitych emocji i tak bardzo realny. Brawo!
zaczytanapodrozniczka.blogspot.com
Autorka: Agnieszka Lis
Wykonanie: Katarzyna Traczyńska
Reżyseria: Anna Sandowicz
Muzyka: Marek Jakubowicz
Choreografia: Michał Wierzbowski
Plakat: Asya Burtseva
Zdjęcie do plakatu: Eligiusz Baranowski
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Premiera 13 października 2023 Teatr Druga Strefa Warszawa
Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+
PRZY DRZWIACH ZAMKNIĘTYCH | dramat
11 stycznia, 19.00
Gdzieś po drugiej stronie Garcin, Inez i Stellę skazano na bycie razem na wieczność. Nie mają szczoteczki do zębów, nie mają łóżka, nie mają lustra, mają tylko siebie i doskonale wyuczoną grę pozorów. Z łatwością okłamują innych, okłamują siebie, a cena jest wysoka. W tym niezwykłym trójkącie przy drzwiach zamkniętych wychodzą na światło dzienne najmroczniejsze sekrety ich życia. Podstęp, intryga, manipulacja, agresja, brutalność, namiętność, uległość przyjemności, zabijanie dzieci. Gra w asertywność oraz walka o przewagę nad pozostałymi jest jedynym wyjściem z sytuacji. Kto stanie się katem, a kto ofiarą? I czy ofiara może być równocześnie katem?
PRZY DRZWIACH ZAMKNIĘTYCH to dramat, który na polskich scenach wystawiany był niezwykle rzadko. Sylwester Biraga na nowo odczytuje napisany w 1944 roku tekst autorstwa Jeana Paula Sartra, poszukując przy tym odpowiedzi na pytanie czy rzeczywiście piekło to są inni?
Jean Paul Sartre - powieściopisarz, dramaturg i filozof. Jeden z czołowych przedstawicieli egzystencjalizmu ateistycznego. Pod koniec życia odszedł jednak od tej filozofii rozwijając przy tym własną wersję socjologii marksistowskiej. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1964 roku, której przyjęcia odmówił.
Z recenzji:
Zachwyciłam się grą aktorską i scenografią. Już dawno nie widziałam spektaklu, gdzie dykcja każdego aktora z każdej pozycji na scenie byłaby tak dobrze słyszalna, tak pięknie wypowiedziana, niosła taki ładunek emocjonalny. Cudownie się to oglądało. I scenografia… taka prosta, a taka „niebiańsko” przemyślana. Zresztą, scenograficznie Teatr Druga Strefa jest zdecydowanie w czołówce teatrów warszawskich. I jeszcze ta oprawa dźwiękowa, która przenosiła widzów w świat pozaziemski.
MaGa notanikkulturalny.blogspot.com
Halina Chrobak, Joanna Górniak i Katarzyna Łochowska w aktorskim koncercie! Jedna z dam pokazuje, jak sprytnie potrafi korzystać ze swych umiejętności, by osiągać zamierzony efekt, druga: pokaże, że potrafi zagrać dosłownie wszystko i nie ma granic emocji, których nie potrafiłaby przekroczyć, niezależnie od kostiumu, trzecia zaś - i to moje największe odkrycie - udowadnia, jak ważne jest, by reżyser potrafił otwierać aktorkom drzwi, które, jeśli się do nich znajdzie klucz, okazują się skrywać magiczne wnętrze. Moje największe chochlikowe uznanie.
Włodzimierz Neubart - Chochlik Kulturalny
Autor: Jean Paul Sartre
Tłumaczenie: Jan Kott
Obsada:
Kelner - Michał Górczyński, Sylwester Biraga
Garcin - Joanna Górniak
Inez - Halina Chrobak
Stella - Katarzyna Łochowska
Reżyseria, scenografia: Sylwester Biraga
Muzyka: Michał Górczyński
Plakat: Marek Maciejczyk
Fotosy: Kinga Karpati & Daniel Zarewicz
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Licencja na wystawienie spektaklu została została udzielona przez ZAIKS.
Premiera 15 grudnia 2023
Czas trwania 95 minut | Kategoria wiekowa 15+
SZALEŃSTWO WE DWOJE | komedia
17 stycznia, 19.00
18 stycznia, 17.00
Eugène Ionesco, w swoim dziele "Szaleństwo we dwoje" (oryg. "Délire à deux"), stworzył wnikliwe studium ludzkiej natury, osadzone w świecie pełnym absurdu i chaosu. Sztuka, po raz pierwszy wystawiona w 1962 roku na scenie Studia des Champs-Élysées, przedstawia historię pary kochanków, którzy po siedemnastu latach wspólnego życia nieustannie kłócą się o najdrobniejsze sprawy, jak choćby to, czy żółw i ślimak należą do tego samego gatunku. Tymczasem za oknem ich mieszkania toczy się wojna, której przyczyny pozostają nieznane, a ich pokój staje się polem walki.
Dramat ten jest manifestacją absurdu, pokazującą, jak w ekstremalnych warunkach wojna i chaos mogą wypaczyć ludzkie zachowania i relacje. Codzienność staje się groteską, a rutynowe działania nabierają dziwacznego znaczenia. W sercu tej opowieści kryje się jednak miłość – trudna, szorstka, lecz prawdziwa i potrafiąca przetrwać największe burze. To właśnie miłość staje się siłą napędową, mimo otaczającej grozy.
"Szaleństwo we dwoje" nie tylko podkreśla absurdalność ludzkich działań w czasie wojny, ale także ukazuje paradoksy ludzkiej natury, gdzie brutalność fizyczna rywalizuje z gwałtownością języka. To opowieść, która zwiększa świadomość o wpływie wojny na psychikę i relacje międzyludzkie, tworząc niezwykły, choć tragiczny obraz rzeczywistości.
Zapraszamy do Teatru Druga Strefa, aby odkryć tę wyjątkową historię, która porusza i skłania do refleksji nad kondycją ludzkiej natury.
Z recenzji:
Jeśli tworzyć spektakle w oparciu o relatywnie stare teksty, bo przecież sześćdziesiąt dwa lata od pierwszego wystawienia to kawał czasu i świat zmienił się diametralnie - to właśnie tak, jak zrobił to Teatr Druga Strefa. Kolejny, ultraciekawy wieczór. Na warszawskiej mapie kulturalnej scena przy Magazynowej świeci pięknym blaskiem.
Jacek Mroczek, www.teatrvaria.blogspot.com
Spektakl ukazuje paradoksy ludzkiej natury, gdzie brutalność fizyczna rywalizuje z gwałtownością języka. Co chwila naszym bohaterom przychodzą do głów różne niedorzeczne pomysły, co staje się kolejnym pretekstem do kłótni. W sercu tej opowieści kryje się jednak miłość...
Roman Soroczyński, www.warszawa.pl
Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”
Autor: Eugène Ionesco
Tłumaczenie: Jan Kott
Obsada: Vova Makovskyi, Walentyna Sizonenko
Reżyseria i scenografia: Sylwester Biraga
Plakat: Marek Maciejczyk
Fotosy: Viktoria Nekrasova, Andrei Nekrasov
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Premiera 18 grudnia 2024
Czas trwania 65 minut | Kategoria wiekowa 15+
Spektakl zrealizowany ze Funduszu SKE - ZASP
NOC HELVERA | dramat
18 stycznia, 19.00
Czy brunatne czasy rodzącego się nazizmu należą już do przeszłości? Czy kryształowe noce w różnych odsłonach nie są powtarzającym się elementem historii na sinusoidzie wieków? Czy współczesne podziały na gorszy i lepszy sort nie powinny zasiać w nas niepokoju? Teatr Druga Strefa każe widzowi zmierzyć się z trudnymi pytaniami. Sylwester Biraga inscenizując dramat Ingmara Villqista nie podsuwa gotowych odpowiedzi. Każe wszystkim szukać ich wewnątrz siebie, sprawiając, że Noc Helvera staje się ich udziałem. Nie sposób będzie jej zapomnieć po opuszczeniu teatru. Wracać będzie jak natrętne echo. Każde medialne informacje będą nową Nocą Helvera! Helvera XXI wieku...
Z recenzji:
Mogło się wydawać, że zaskakujący dramat Villqista, którego premiery telewizyjna i teatralne w warszawskich teatrach Studio i Powszechnym przed ponad 20 laty wzbudziły emocje, już wyczerpał swoje możliwości, że już wszystko o tej sztuce wiemy. Tymczasem najnowsza jej realizacja w Teatrze Druga Strefa w reżyserii Sylwestra Biragi odsłania mniej widoczne, głębinowe sensy dramatu.
Tomasz Miłkowski aict.art.pl 22 marca 2022
Osobiście chciałbym pochwalić Halinę Chrobak: wzruszająco zagrała kobietę troszczącą się o swojego podopiecznego i walczącą o jego spokój! Jest to kolejna wspaniała rola tej znakomitej Aktorki! Nic dziwnego zatem, że po spektaklu zapadła długa cisza na widowni i dopiero po pewnym czasie rozległy się mocne, w pełni zasłużone, brawa.
Roman Soroczyński warszawa.pl 6 września 2022
Szokujący spektakl. Wszystko mnie w nim zaskakiwało. Oglądając go broniłem się pazurami przed tym, żeby dać się porwać - przegrałem. Wciąż posługujący się najbardziej klasycznymi środkami, jest jednocześnie bardziej nowoczesny od tego, czym karmi się współczesny teatr. Niezwykła forma [...] Zagrane to jest tak, że burza braw to mało.
Włodzimierz Neubart - Chochlik Kulturalny 18 listopada 2021
Autor: Ingmar Villqist
Występują: Halina Chrobak, Piotr Duda
Reżyseria, scenografia i kostiumy: Sylwester Biraga
Plakat: Jan Wawrynkiewicz
Fotosy: Eligiusz Baranowski
Licencja na wystawienie spektaklu została została udzielona przez ZAIKS
Premiera 8 października 2021
Czas trwania 60 minut | Spektakl dla widzów 15+
ABSTRAHUJĄC | wernisaż wystawy
22 stycznia, 19.00
Arkadiusz „FolteC” Foltyński
Urodzony w 1972 r. w Częstochowie, dzieciństwo i wczesną młodość spędził w Rudzie Śląskiej, od 1991 roku mieszka w Lublinie. Autor ulicznego graffiti szablonowego, jeden z protoplastów współczesnego graffiti. Zaczynał pod koniec lat 80. ubiegłego wieku - w tamtym czasie powstawały szablony zawierające elementy absurdalnego humoru oraz powiązane z ideologią ówczesnych subkultur młodzieżowych. „Wystawiał” swoje prace na zaniedbanych ulicach miast Rudy Śląskiej, Bytomia, Zabrza, próbując ożywić wszechobecną szarość murów i budynków.
W latach 90. zaprzestał działalności artystycznej. Od kilku lat ponownie tworzy, jednak tym razem głównie na papierze, chociaż twierdzi, że dzieła ulicy najlepiej widoczne są na ulicy. Jest autorem ponad 300 prac graffiti szablonowego, głównie formatu A4, ale również większych, znajdujących się w przestrzeni publicznej. Kilkanaście jego prac związanych z filmem znajduje się w zbiorach Muzeum Kinematografii w Łodzi. Swoją twórczość określa jako analogowe, ręczne memy.
Prace powstają w technice, której autor używa z niewielkimi modyfikacjami od lat osiemdziesiątych – tworzony jest projekt graficzny, następnie na papierze o odpowiedniej gramaturze drukowany jest szablon (lub kilka, czasami nawet kilkanaście – zależnie od ilości kolorów i odcieni na gotowej pracy). Kolejny etap to ręczne wycinanie nożykiem modelarskim elementów w papierze, przez które natryskiwana będzie farba. Ostatnia faza to staranne nakładanie farby akrylowej w aerozolu na papier (lub mur) przez przygotowane szablony.
Wernisaż wystawy 22 stycznia 2025 roku
Wystawa od 22 stycznia do 15 marca 2025
NOC HENNY | tragikomedia
24 stycznia, 19.00
Judith, była partnerka Jacka, nagrywa mu na telefonie dramatyczną wiadomość. Jednak u progu jej drzwi pojawia się nie on, a jego aktualna dziewczyna. Twórczynie przyglądają się relacji dwóch kobiet, które spotykają się jako rywalki. Kultura wyuczyła je tego, by widzieć w sobie nawzajem wrogów walczących o mężczyzn. Czy Judith i Ros są w stanie wyjść poza te ramy, zobaczyć siebie nawzajem i dostrzec coś więcej niż tylko satelitę krążącego wokół mężczyzny?
Noc Henny Amy Rosenthal to kameralny spektakl na dwie aktorki. Polska premiera sztuki miała miejsce w nietypowej przestrzeni, w mieszkaniu na warszawskiej starówce. Sztuka w reżyserii Marty Malinowskiej to wzruszająca tragikomedia dla widzów szukających w teatrze bliskości.
O autorce:
Amy Rosenthal – brytyjska dramatopisarka, żydowskiego pochodzenia, absolwentka dramaturgii na University of Birmingham, laureatka The Sunday Times Drama Award za swoją debiutancką sztukę NOC HENNY w 1999 roku. Nominowana do prestiżowej nagrody Susan Smith Blackburn Prize dla kobiet dramatopisarek.
Autor: Amy Rosenthal
Tłumaczenie: Maria Patykiewicz
Reżyseria: Marta Malinowska
Wykonanie: Maria Patykiewicz, Agata Puterko
Muzyka: Albert Stensen
Multimedia, zdjęcia: Ewa Radzewicz, Adam Romanowski
Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+
DRUGI POKÓJ | studenci na scenę
25 stycznia, 19.00
Spektakl Teatru Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego
Drugi Pokój - Współczesna interpretacja dramatu Herberta
Spektakl "Drugi Pokój" Zbigniewa Herberta, przeniesiony w realia współczesnego świata, staje się głębokim studium problemów trawiących współczesne relacje międzyludzkie. Czy tytułowy Drugi Pokój to jedynie fizyczna przestrzeń, o którą toczy się walka, czy może raczej metafora skrywanych pragnień, lęków i traum, których bohaterowie nie potrafią otwarcie wyrazić?
Inscenizacja zderza ze sobą dwie wizje Drugiego Pokoju. Z jednej strony mamy młodą parę, pogrążoną w euforii namiętności i zauroczenia, pragnącą rozpocząć nowe życie wspólnie. Z drugiej strony rzeczywistość brutalnie weryfikuje ich ideały, ujawniając ignorancję, gniew, pożądanie i strach, które kumulują się między nimi. Źródłem tych emocji staje się brak przestrzeni nie tylko fizycznej, ale również psychicznej. Zamknięci w ciasnej przestrzeni mieszkania, bohaterowie nie potrafią stworzyć dystansu niezbędnego do zdrowej relacji. Uwikłani we własne ograniczenia i iluzje, nie potrafią otwarcie komunikować się ze sobą, co prowadzi do narastającej frustracji i niezrozumienia.
Tytułowy Drugi Pokój może być więc interpretowany jako metafora ludzkiej podświadomości. To tam skrywają się najgłębsze lęki, pragnienia i traumy, które
determinują nasze zachowania i wpływają na relacje z innymi. Bohaterowie dramatu Herberta nie potrafią dotrzeć do tego Drugiego Pokoju w sobie nawzajem, co uniemożliwia im zbudowanie prawdziwie głębokiej i satysfakcjonującej relacji.
Spektakl stawia więc pytania o uniwersalne problemy współczesnych związków. Czy w erze wszechobecnego pośpiechu i konsumpcjonizmu potrafimy jeszcze budować trwałe relacje oparte na szczerości i wzajemnym szacunku? Czy potrafimy pokonać bariery budowane przez nasze własne ograniczenia i lęki? Drugi Pokój nie udziela gotowych odpowiedzi, ale skłania do refleksji i poszukiwania własnych rozwiązań. Warto również zastanowić się, czy historia przedstawiona w spektaklu jest jedynie obrazem konkretnej pary, czy też może służyć jako uniwersalny komentarz do kondycji współczesnego człowieka. Czy problemy bohaterów odzwierciedlają szersze zjawiska społeczne i kulturowe? Czy Drugi Pokój to jedynie metafora skrywanych pragnień i lęków jednostki, czy może raczej odzwierciedlenie głębszych mitów i archetypów zakodowanych w zbiorowej podświadomości?
Interpretacja Drugiego Pokoju jest wieloznaczna i zależy od indywidualnej wrażliwości widza. Spektakl z pewnością skłania do refleksji nad naturą ludzkich relacji, stawiając trudne pytania o miłość, bliskość i komunikację w dzisiejszym świecie.
Występują: Ola Rykowska, Jan Zasowski
Reżyseria: Sylwester Biraga
Muzyka: Michał Górczyński
Foto: Piotr Czarnacki
Spektakl Teatru Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego
#100-lecie urodzin Herberta
#Studencinascenę
W MAŁYM DWORKU | studenci na scenę | premiera
31 stycznia, 19.00
1 lutego, 19.00
Gdzieś w Polsce, wśród drzew i cieni, stoi mały dworek, który staje się sceną dla pełnej tajemnic i intryg opowieści. W najnowszym spektaklu Teatru Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego, widzowie zostają wciągnięci w świat, gdzie nic nie jest takie, jakie się wydaje. Przywołane z zaświatów widmo ujawnia sekrety, które nieodwracalnie zmienią życie domowników, a emocje sięgają zenitu w tej zaplątanej historii miłości, nienawiści i złamanych obietnic.
Na scenie dworku Nibków, pod osłoną nocy, Urszula zapala świecę, wywołując serię przerażających wydarzeń. W świecie, gdzie wyrafinowane maniery ścierają się z prymitywnym okultyzmem, podstępne intrygi, niezręczne wpadki i zaskakujące zwroty akcji tworzą rzeczywistość, w której logika zdaje się być na urlopie. Nikt nie jest bezpieczny, a widzowie mogą płakać, bać się, śmiać – a może nawet przeżywać to wszystko naraz.
Spektakl odkrywa tajemnice śmierci i zdrad, miłości i nienawiści, borsuków i zboża. Rak w wątrobie, elfy i sylfy oraz zborsuczone suki to tylko niektóre z elementów tej niecodziennej historii. Lalki zostały zakopane, lecz widmo wciąż krąży wśród żywych, przypominając, że każdy krok może prowadzić do zguby.
Czy picie wódki na stypie to wyraz żałoby, czy brak szacunku dla zmarłej? Nawet jeśli to trup polewa? Odpowiedzi padną przy kolacji, o ile wszyscy zdążą na nią dotrzeć. Spektakl o zbożu, ciastkach, widmach i nie-widmach ujawni, co naprawdę siedzi w każdym z nas. Czy głowa rodu zdoła uniknąć zbliżającej się katastrofy? Czy kuzyn znajdzie swoją wybrankę serca? I nie zapomnijcie się ogolić! Widma nigdy nie kłamią, chyba że akurat mszczą się na swoich byłych kochankach. Dowiedzcie się, co skazi szlachtę Dzięciewickich i dlaczego Jezio jest taki głupi.
Złóżcie wizytę w Małym Dworku i zanurzcie się w świecie, gdzie granice między rzeczywistością a iluzją są zatarte.
Autor: Stanisław Ignacy Witkiewicz
Obsada - 31 stycznia:
Widmo - Maria Daniszewska
Nibek - Michał Saloni
Kuzyn - Toby Tobin
Aneta - Patrycja Radosz
Kozdroń - Aleksander Woicki
Amelka - Aleksandra Tomasik
Zosia - Julia Bokacka
Maszejko - Kacper Kielan
Kucharka - Julia Kwiatkowska
Marceli - Jakub Stańczak
Obsada – 1 lutego:
Widmo - Julia Kwiatkowska
Nibek - Stanisław Malicki
Kuzyn - Jakub Stańczak
Aneta - Patrycja Radosz
Kozdroń - Kacper Kielan
Amelka - Julia Bokacka
Zosia - Aleksandra Tomasik
Maszejko - Aleksander Woicki
Kucharka - Maria Daniszewska
Marceli - Toby Tobin
Reżyseria i scenografia: Sylwester Biraga
Muzyka: Michał Górczyński
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Premiera 31 stycznia 2025 / 1 lutego 2025
#studencinascenę - Spektakl Teatru Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego