Komediodramat o jednostce zagubionej w social-medialnej rzeczywistości otworzy sezon teatralny 2024/2025 w Teatrze Kamienica.
Według badań przeprowadzonych przez Hootsuite i We Are Social, przeciętny Polak spędza ok. dwie godziny dziennie przeglądając media społecznościowe. Facebook, Instagram, Snapchat, nie są już tylko platformami do dzielenia się zdjęciami z wakacji, są wszechobecną częścią naszego codziennego życia, wciągającą coraz bardziej w zagmatwaną, nieokiełznaną, cyfrową rzeczywistość oraz w wir niekończących się zmian i nowych trendów. Kształtują sposób w jaki się komunikujemy, w jaki postrzegamy otaczający nas świat i wpływają na nasze opinie, wartości i spojrzenie na samych siebie. Warszawski Teatr Kamienica podejmuje ten jakże ważny temat. Premiera spektaklu „Rodzina w sieci, czyli polowanie na followersów” Wawrzyńca Kostrzewskiego już 10 września.
- Helmut Kajzar, wielki polski dramaturg i reżyser teatralny, dał kiedyś mojemu mężowi taką radę: „Pamiętaj Emilian, jak będziesz reżyserował, to wąchaj czas!”. To znaczy obserwuj co się dzieje wokół, zagłębiaj się w otaczający cię świat i problemy, czuj czas, w którym żyjesz. Idea ta przyświecała Kamienicy od początku działalności. Projekt, którego autorem jest przyjaciel i domownik naszego teatru, Wawrzyniec Kostrzewski, zdecydowanie wpisuje się w ten nurt. „Rodzina w sieci, czyli polowanie na followersów” to opowieść o naszych czasach, tragifarsa o szaleństwie i wszechobecności mediów społecznościowych. Mam nadzieję, że Emilianowi, tam z góry, spodoba się efekt końcowy – zapowiada Justyna Sieńczyłło, Dyrektor Teatru Kamienica.
A gdyby tak stać się znanym, pięknym i bogatym w kilka tygodni? To marzenie, niegdyś nieosiągalne dla zwykłego człowieka, w czasach social mediów może stać się rzeczywistością. Wystarczy spełnić jeden warunek… Czyż to nie kusząca perspektywa?
O czym opowiada spektakl?
Rodzina Irenki i Marka wiedzie całkiem udane życie. Mają prawie wszystko. Mogą pojechać na wakacje prawie wszędzie. No właśnie, prawie… Gdy pojawia się szansa na wygrania luksusowego mikroapartamentu na ekskluzywnym osiedlu “Złota Rybka”, nie mogą oprzeć się pokusie... Rozpoczyna się wyścig o lajki. Zawodnicy: urocza i (przynajmniej oficjalnie) #SzczęśliwaIrenka (Izabela Dąbrowska), zagubiony w postpatriarchalnym świecie #KołczMark (Michał Czernecki), bojowniczka o ekologię i prawa kobiet #Barbi (Karolina Charkiewicz) oraz profesjonalny #Sleeper (Marcin Stępniak). Za sznurki pociąga demoniczna #CyberWoman (Olga Sarzyńska) – uber-influencerka i uosobienie bezlitosnych algorytmów w jednym. A w tyle za tym szaleństwem pozostaje Babcia (Małgorzata Rożniatowska). Czy w tym wirtualnym wyścigu uda im się naprawić rodzinne relacje i czy będą jeszcze potrafili odróżnić siebie od swoich wirtualnych awatarów?
Spektakl, uciekając od prostych ocen, przystawia absurdalną i humorystyczną soczewkę do kultury social mediów, influencerów i chronicznego bycia online.
Scenariusz i reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski
Asystentka reżysera: Olga Sarzyńska
Scenografia i kostiumy: Karolina Bramowicz
Muzyka: Piotr Łabonarski
Wizualizacje: Franciszek Barciś
Choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
Charakteryzacja: Marzena Wargoś
Reżyseria światła: Szymon Szczęsny
Zdjęcia: Rafał Latoszek
Kierownik produkcji: Karolina Mieteń
Głosu do spektaklu użyczyli: Krystyna Czubówna, Emilian Kamiński
>