EN

12.08.2024, 11:33 Wersja do druku

Warszawa. Przystanek Śląsk już pod koniec września w STUDIO

Teatr Śląski zaprasza na drugą edycję multidyscyplinarnego przeglądu PRZYSTANEK ŚLĄSK, podczas którego Śląsk i Ślązaków odmieni się przez wszystkie przypadki.

fot. mat. teatru

Teatr Śląski zaprasza na drugą edycję multidyscyplinarnego przeglądu PRZYSTANEK ŚLĄSK, podczas którego Śląsk i Ślązaków odmieni się przez wszystkie przypadki.

Po spektakularnym sukcesie zeszłorocznej edycji pakujemy scenografię, kostiumy i… jedziemy do Warszawy. Zaczynamy już 28 września w Teatrze STUDIO. Przegląd w Warszawie potrwa od 28 września do 8 października 2024 roku.

Podobnie jak w pierwszej edycji przeglądu PRZYSTANEK ŚLĄSK, w tym roku także zaproponujemy widzom to, co z lokalnej, śląskiej kultury najciekawsze, najmocniej frapujące, najbardziej charakterystyczne i wzbudzające najwięcej emocji. Wrzesień i październik 2023 roku przyniosły około 60 wydarzeń realizowanych w kilkunastu miejscach województwa śląskiego. W tym roku idziemy o krok dalej: dzięki współpracy ze STUDIO teatrgalerią w Warszawie część wydarzeń zaproponujemy na jednej z najważniejszych scen w stolicy naszego kraju. 

Na co zaprosimy w Warszawie?

28 września, 19.30 / Teatr Studio / Scena Malarnia
Mianujom mie Hanka
Teatr Korez / Katowice / reżyseria: Mirosław Neinert
brawurowy monodram Grażyny Bułki na podstawie poruszającego tekstu Alojzego Lyski, grany m.in. w Sejmie RP i w Parlamencie Europejskim

29 września, 18.00 / Teatr Studio / Duża Scena
Cholonek
Teatr Korez / Katowice / reżyseria: Mirosław Neinert, Robert Talarczyk
kultowy śląski tekst Janoscha w reżyserii Mirosława Neinerta i Roberta Talarczyka, grany przy kompletach publiczności od 20 lat

30 września, 19.00 / Teatr Studio / Scena Malarnia
Byk
STUDIO teatrgaleria / Instytut im. J. Grotowskiego / Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański” / Teatr Łaźnia Nowa / reżyseria: Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch
zagrany już ponad 120 razy monodram Roberta Talarczyka na podstawie odważnego tekstu Szczepana Twardocha, prezentowany w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie, w każdym z tych miejsc budzący odmienne emocje

1 października, 19.00 / Teatr Studio / Duża Scena
Piąta strona świata
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego / Katowice / reżyseria: Robert Talarczyk
wielokrotnie nagradzana teatralna adaptacja debiutanckiej powieści Kazimierza Kutza, którą znany reżyser pisał przez piętnaście lat, a wydał w przededniu swoich osiemdziesiątych pierwszych urodzin

2 października, 19.00 / Teatr Studio / Scena Malarnia
Kopidoł
Teatr Naumiony / Ornontowice / reżyseria: Iwona Woźniak
tragikomiczna opowieść o losach wielopokoleniowej rodziny, której codzienność zakłóca śmierć seniora rodu; wykorzystano w niej obrzędy pogrzebowe, które jeszcze do niedawna kultywowano na Śląsku, a także stare pieśni pogrzebowe śpiewane w domach

3 października, 19.00 / Teatr Studio / Duża Scena
Skazany na bluesa
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego / Katowice / reżyseria: Arkadiusz Jakubik
uwielbiana przez publiczność opowieść o życiu Ryśka Riedla i zespole Dżem – niezapomniane piosenki, grająca na żywo kapela i klimat śląskich malarzy naiwnych przenoszą nas w świat przyjaźni, miłości, muzyki i… walki o życie

4 października, 20.00 / Teatr Studio / Duża Scena
Daria ze Śląska – koncert
wokalistka i songwriterka, laureatka Fryderyków za fonograficzny debiut roku oraz za album roku indie pop, a także Nagrody im. Grzegorza Ciechowskiego; łączy brzmieniową różnorodność z intymnymi tekstami pełnymi popkulturowych odniesień

Ponadto:

4, 5, 6 października, 19.00 / Hotel THE WESTIN WARSAW
Godej do mie
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego / Katowice / reżyseria: Robert Talarczyk
intymny spektakl, którego akcja rozgrywa się w autentycznych hotelowych wnętrzach – to opowieść o dwójce ludzi, którzy zamknięci w luksusowej przestrzeni zmagają się z traumą i demonami przeszłości

8 października, 19.00 / Teatr Studio / Duża Scena
Kilar & Wesołowski industrialnie – koncert Filharmonii Śląskiej
Filharmonia Śląska / Katowice / dyrygent: Adam Wesołowski
Czy da się zrozumieć Śląsk poprzez muzykę? Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod batutą Adama Wesołowskiego udowodni, że tak. Warszawska publiczność będzie miała okazję wysłuchać niezwykłego koncertu „Kilar & Wesołowski industrialnie”

Spotkania/projekcje:

7 października, 19.00 / Kino Iluzjon
Projekcja filmu z lektorem po śląsku + panel dyskusyjny
Instytucja Filmowa Silesia Film zaprezentuje warszawskiej publiczności jeden z kultowych tytułów z lektorem po śląsku. Po projekcji odbędzie się dyskusja, w której wezmą udział ważni dla śląskiej kultury twórcy i twórczynie.

Jaka jest idea naszego przeglądu?

Śląsk na nowo i wciąż od nowa. Śląsk odmieniany przez wszystkie przypadki. Lokalność i lokalsi, Ślązacy z dziada pradziada i Nowi Ślązacy. Śląska cepeliada i Śląsk ultranowoczesny, prapremierowy, ponadczasowy. Śląsk na scenie i w kulisach, w muzyce, w słowach, rytmach i w powietrzu. Spróbujmy wspólnie poukładać te elementy, które wymykają się wszelkim klasyfikacjom, bo z natury są nieklasyfikowalne. Pokażmy to, co naszym zdaniem w lokalnej kulturze najcenniejsze, najciekawsze, najbardziej frapujące. Pokażmy wszystkim nasz PRZYSTANEK ŚLĄSK.

Jak my robimy Śląsk?

Teatr Śląski od lat twórczo eksploruje lokalne tematy. Spektakle takie jak „Piąta strona świata”, „Pokora”, „Skazany na bluesa”, „Węgla nie ma”, „Drach” czy „Byk” to tylko niektóre tytuły, dzięki którym na widowni zasiadali – często pierwszy raz – widzowie na co dzień posługujący się śląskim językiem, zainteresowani przewalającą się przez ten region historią czy chcący poznać bohaterów pochodzących stąd, podobnych sobie. Teatr Korez, pierwsza prywatna scena w Polsce, swoim „Cholonkiem” powstałym niemal dwie dekady temu, a później przedstawieniem „Mianujom mie Hanka” granym również w Parlamencie Europejskim czy ostatnim hitem „Weltmajstry”, eksploruje śląskość jako swój pomysł na komitywę z widzem. Oprócz Teatru Śląskiego czy Teatru Korez inne sceny województwa odkryły atrakcyjność lokalnych tematów; wystarczy przywołać wielki hit Teatru Zagłębia, czyli „Nikaj” Zbigniewa Rokity, „Chopców z Roosevelta” Teatru Nowego w Zabrzu czy kultowe przedstawienia unikatowego na teatralnej mapie Polski Teatru Naumionego z Ornontowic.

Kim jesteśmy?

My, twórcy na Śląsku i w Zagłębiu, na styku sceny i widowni wielokrotnie rozpracowywaliśmy lokalne traumy, opisywaliśmy dawne i obecne problemy tego miejsca, przypominaliśmy i o jasnych, i o szczególnie ciemnych momentach historycznych, które zaważyły na tym, gdzie i kim teraz jesteśmy. Nasi autorzy i bohaterowie przywracali wiarę, rozjaśniali pamięć i dodawali siły w budowaniu lokalnej tożsamości, często coraz bardziej zapomnianej. A teraz, w dobie kolejnej „Śląskiej Wiosny” – walki o własną tożsamość, o język i kulturę (narodowość śląską w Spisie Powszechnym zadeklarowało niemal 600 000 ludzi, „Kajś. Reportaż o Górnym Śląsku” Zbigniewa Rokity z Nagrodą Literacką NIKE, do tego ustawa o śląskim jako języku regionalnym) – chcemy spojrzeć szerzej, widzieć więcej i myśleć jaśniej o tym, co za nami, co mamy teraz i co jeszcze jest do zrobienia.

Przystanek Śląsk Warszawa realizowany jest we współpracy z Narodowym Centrum Kultury. Partnerem wydarzenia jest STUDIO teatrgaleria.

Źródło:

Materiał nadesłany