W marcu Teatr Druga Strefa świętuje 35-lecie swojej działalności. Z tej okazji zaprasza widzów na bogaty repertuar marcowy, pełen różnorodnych emocji i artystycznych doznań.
Miesiąc rozpocznie gościnny występ Teatru Trap Door z Chicago. Widzowie będą mieli okazję zanurzyć się w komediowym SZALESTWIE WE DWOJE, by chwilę później przenieść się w magiczny świat spektaklu familijnego MAGIKA KONRADA. Teatr Druga Strefa zaprezentuje również tragikomedię NOC HENNY, a następnie zaprosi na koncert zespołu HANDSCAPE pełen unikalnych dźwięków. Kolejne dni to monodram Marzeny Trybały JA, CÓRKA RASPUTINA i monodram Katarzyny Traczyńskiej DRUGA, dramat PRZY DRZWIACH ZAMKNIĘTYCH oraz NOC HELVERA, performance MIZOFONIA, wernisaż wystawy Victorii Nekrasovej KOBIETA.OBECNOŚĆ i wreszcie premiera spektaklu WIZYTA.
Teatr Druga Strefa to miejsce, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie, od klasycznych dramatów po współczesne spektakle, performance i koncerty.
Bilety dostępne na stronie: www.teatr2strefa.pl
Repertuar:
1 marca, 19.00 - PRAGMATYŚCI | Teatr Trap Door | Chicago
W świecie będącym jednocześnie komnatą tortur, komnatą serca i miejscem wirtuozowskiego recitalu, dwaj dawni przyjaciele toczą walkę o dominację w egzystencjalnym konflikcie.
7 marca, 19.00 - SZALEŃSTWO WE DWOJE | komedia
Historia pary kochanków, którzy po siedemnastu latach wspólnego życia nieustannie kłócą się o najdrobniejsze sprawy, jak choćby to, czy żółw i ślimak należą do tego samego gatunku.
8 marca, 11.00 - MAGIK KONRAD | spektakl familijny
Będzie się działo! Będzie sznurek, co gubi końce, kula - co udaje, że lata, a także metalowe koła, co łączyć się potrafią. A to tylko część niespodzianek!
8 marca, 17.00 - NOC HENNY | tragikomedia
Judith, była partnerka Jacka, nagrywa mu na telefonie dramatyczną wiadomość. Jednak u progu jej drzwi pojawia się nie on, a jego aktualna dziewczyna.
8 marca, 19.00 - HANDSCAPE | koncert
Już wkrótce rozlegną się niezwykłe dźwięki handpanów. Daj się porwać w świat unikalnych dźwięków, które na długo pozostaną w Twojej pamięci.
14 marca, 19.00 - JA CÓRKA RASPUTINA | monodram Marzeny Trybały
Akcja spektaklu rozgrywa się w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicę śmierci Feliksa Jusupowa, który zabił jej ukochanego ojca.
15 marca, 19.00 - PRZY DRZWIACH ZAMKNIĘTYCH | dramat
Gdzieś po drugiej stronie Garcin, Inez i Stellę skazano na bycie razem na wieczność. Kto stanie się katem, a kto ofiarą?
16 marca, 17.00 - MIZOFONIA | performance
Daj się zabrać w podróż do świata mizofonii - stanu charakteryzującego się nadwrażliwością na pewne dźwięki, nawet gdy są one stosunkowo ciche.
19 marca, 19.00 - KOBIETA. OBECNOŚĆ | wernisaż wystawy
Wystawa Victorii Nekrasovej to cykl czarno-białych portretów kobiet uchwyconych w chwilach prawdziwej obecności. To opowieść o tym, że piękno i prawda istnieją tam, gdzie człowiek spotyka człowieka.
21 marca, 19.00 - NOC HELVERA | dramat
Wstrząsający dramat ludzkiej tragedii pychy i poniżenia. Spektakl zawieszony w czasie, mogący się odgrywać gdziekolwiek i kiedykolwiek. Także tu i teraz...
22 marca, 19.00 - DRUGA | monodram Katarzyny Traczyńskiej
Opowieść o losach kobiety – żony, matki, córki, aktorki. Historia o łamaniu barier, buncie, o wychodzeniu ze strefy komfortu.
28, 29 marca, 19.00 - WIZYTA | premiera
W gabinecie doktora Zygmunta Freuda panuje półmrok. Freud prowadzi filozoficzną rozmowę z zaniepokojoną córką Anną, w tle słysząc narastający niepokój nazistowskich pieśni na ulicach.
PRAGMATYŚCI | Teatr Trap Door | Chicago
1 marca, 19.00
„Życie to historia opowiedziana przez głupca, pełna hałasu i furii, która nic nie znaczy.”
A co ze śmiercią?
W świecie będącym jednocześnie komnatą tortur, komnatą serca i miejscem wirtuozowskiego recitalu, dwaj dawni przyjaciele toczą walkę o dominację w egzystencjalnym konflikcie. Dzielą te same dylematy, ten sam upadający świat, tę samą rozpacz. Są „pragmatykami”, ponieważ zamiast zmierzyć się z ostateczną tajemnicą istnienia, starają się znaleźć środki łagodzące ból, co skazuje ich na ponowne przeżywanie przeszłości i doświadczanie przyszłości z wyprzedzeniem.
Z recenzji:
„Spektakl w reżyserii Željko Djukica z łatwością ujarzmia szaleństwo, oferując sztukę, która zachwyca wizualnie i jest pomysłowo zaaranżowana choreograficznie.” – Nancy Bishop, Third Coast Review
„Ten spektakl przyciągania i odpychania dusz skazanych na zagładę jest fascynujący, ponieważ wszyscy dobrze znamy tę walkę. Pragną tego, czego nie mogą mieć, nie doceniają tego, co posiadają, i są pewni, że tracą coś, co inni na pewno mają. Niektórzy nazywają to czyśćcem, inni po prostu naszym codziennym życiem.” – Dmitry Samarov, Chicago Reader
O reżyserze
Željko Djukic studiował w Belgradzkiej Akademii Sztuki Dramatycznej oraz na Uniwersytecie Maryland w College Park. Jest założycielem teatru TUTA. Wśród licznych reżyserowanych przez niego sztuk są „Kelner” Harolda Pintera, „Baal” i „Wesele” Bertolta Brechta, „Wujaszek Wania” Antona Czechowa, „Pierwsze Damy” Wernera Schwaba i „Judyta: Rozstanie z ciałem” Howarda Barkera. W 2009 roku wyreżyserował „Homebody/Kabul” Tony'ego Kushnera w Narodowym Teatrze w Belgradzie, Serbia. Jest laureatem Fulbrighta z 2013 roku. Obecnie uczy aktorstwa w Akademii Sztuki w Belgradzie.
O Teatrze Trap Door :
Teatr Trap Door poszukuje trudnych i rzadko spotykanych dzieł. Niezależnie od tego, czy to zapomniana europejska klasyka, czy nieodkryty skarb literatury amerykańskiej, Trap Door stawia na różnorodne głosy i prezentuje je poprzez innowacyjną ekspresję. Łączy klasyczne techniki z nowatorskimi, aby zilustrować absurdy życia we współczesnym świecie. Teatr Trap Door jest częściowo finansowany przez The Paul M Angell Family Foundation, The Illinois Arts Council Agency, The Gaylord and Dorothy Donnelley Foundation, The John R Halligan Charitable Fund, The Reva and David Logan Foundation oraz indywidualnych darczyńców.
Beata Pilch założyła Trap Door Theatre w Chicago w 1994 roku i nadal pełni rolę jego dyrektora artystycznego. Pochodzi z Chicago i posiada tytuł licencjata sztuk pięknych (BFA) w dziedzinie aktorstwa zdobyty na United States International University w San Diego oraz tytuł magistra sztuk pięknych (MFA) w aktorstwie z California Institute of the Arts w Valencia, Kalifornia. Ukończyła obie uczelnie z wyróżnieniem "Magna cum laude" i później otrzymała prestiżową nagrodę dla absolwentów CalArts. Wyreżyserowała i wystąpiła w ponad 80 produkcjach Teatru Trap Door. W 2015 roku Beata stworzyła siostrzaną firmę, Trap Door International, która produkuje spektakle w Barcelonie, w Hiszpanii.
Autor: Stanisław I. Witkiewicz
Tłumaczenie: Daniel Gerould
Adaptacja: Adam Ranđelović
Reżyseria: Željko Djukic
Obsada: Venice Averyheart (Mamalia), Caleb Jenkins (Żandarm 1), David Lovejoy (Rebis), Manuela Rentea (Mumia), Hannah Silverman (Żandarm 2), Keith Surney (Von Telek), Kevin Webb (Plasfodor)
Zespół produkcyjny: Kayci Johnston (kierownik sceny), Natasha Djukic (scenografia), Richard Norwood (oświetlenie), Natasha Djukic (kostiumy), Natasha Bogojevic (muzyka), Danny Rockett (dźwięk), Merje Veski (rekwizyty), Bill Gordon (choreografia walk), Emily Nichelson (asystentka krawiecka), Miguel Long (konsultant ds. ruchu), Chris Popio (główny stolarz), Kasia Olechno (kierownik sceny), Milan Pribisic (dramaturg) oraz Michal Janicki (grafika).
Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+
Spektakl w ramach 7. edycji cyklu #PolkiRobiąTeatr #PolacyRobiąTeatr
Spektakl grany w języku angielskim z polskim napisami.
SZALEŃSTWO WE DWOJE | komedia
7 marca, 19.00
Eugène Ionesco, w swoim dziele "Szaleństwo we dwoje" (oryg. "Délire à deux"), stworzył wnikliwe studium ludzkiej natury, osadzone w świecie pełnym absurdu i chaosu. Sztuka, po raz pierwszy wystawiona w 1962 roku na scenie Studia des Champs-Élysées, przedstawia historię pary kochanków, którzy po siedemnastu latach wspólnego życia nieustannie kłócą się o najdrobniejsze sprawy, jak choćby to, czy żółw i ślimak należą do tego samego gatunku. Tymczasem za oknem ich mieszkania toczy się wojna, której przyczyny pozostają nieznane, a ich pokój staje się polem walki.
Dramat ten jest manifestacją absurdu, pokazującą, jak w ekstremalnych warunkach wojna i chaos mogą wypaczyć ludzkie zachowania i relacje. Codzienność staje się groteską, a rutynowe działania nabierają dziwacznego znaczenia. W sercu tej opowieści kryje się jednak miłość – trudna, szorstka, lecz prawdziwa i potrafiąca przetrwać największe burze. To właśnie miłość staje się siłą napędową, mimo otaczającej grozy.
"Szaleństwo we dwoje" nie tylko podkreśla absurdalność ludzkich działań w czasie wojny, ale także ukazuje paradoksy ludzkiej natury, gdzie brutalność fizyczna rywalizuje z gwałtownością języka. To opowieść, która zwiększa świadomość o wpływie wojny na psychikę i relacje międzyludzkie, tworząc niezwykły, choć tragiczny obraz rzeczywistości.
Zapraszamy do Teatru Druga Strefa, aby odkryć tę wyjątkową historię, która porusza i skłania do refleksji nad kondycją ludzkiej natury.
Z recenzji:
Jeśli tworzyć spektakle w oparciu o relatywnie stare teksty, bo przecież sześćdziesiąt dwa lata od pierwszego wystawienia to kawał czasu i świat zmienił się diametralnie - to właśnie tak, jak zrobił to Teatr Druga Strefa. Kolejny, ultraciekawy wieczór. Na warszawskiej mapie kulturalnej scena przy Magazynowej świeci pięknym blaskiem.
Jacek Mroczek, www.teatrvaria.blogspot.com
Spektakl ukazuje paradoksy ludzkiej natury, gdzie brutalność fizyczna rywalizuje z gwałtownością języka. Co chwila naszym bohaterom przychodzą do głów różne niedorzeczne pomysły, co staje się kolejnym pretekstem do kłótni. W sercu tej opowieści kryje się jednak miłość...
Roman Soroczyński, www.warszawa.pl
Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”
Autor: Eugène Ionesco
Tłumaczenie: Jan Kott
Obsada: Vova Makovskyi, Walentyna Sizonenko
Reżyseria i scenografia: Sylwester Biraga
Plakat: Marek Maciejczyk
Fotosy: Viktoria Nekrasova, Andrei Nekrasov
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Premiera 18 grudnia 2024
Czas trwania 65 minut | Kategoria wiekowa 15+
Spektakl zrealizowany ze Funduszu SKE – ZASP
MAGIK KONRAD W TEATRZE DRUGA STREFA | spektakl familijny
8 marca, 11.00
Magik Konrad – specjalista od rozbawiania dzieci za pomocą iluzji! Konradowe show to oczy wytrzeszczone ze zdziwienia i brzuchy obolałe ze śmiechu. To 45 minut radochy na pełnych obrotach!
Nasz magik jest strasznym fajtłapą, dzieci ciągle muszą mu podpowiadać, co robi źle czy o czym tam zapomniał. A do niektórych numerów Konrad zaprasza na scenę asystentów wybieranych z publiczności. :-)
Będzie się działo! Będzie sznurek, co gubi końce, kula - co udaje, że lata, a także metalowe koła, co łączyć się potrafią. A to tylko część niespodzianek!
Konrad zna się na rzeczy, występuje od 14 lat i wykonał w tym czasie ponad 3000 występów!
Występował w telewizji, w samolotach, w Polsce i za granicą, a ostatnio nawet w czystych skarpetkach.
Pokaz familijny, zapraszamy dzieci w wieku od 4 do 10 lat.
Zapraszamy też rodziców, babcie, dziadków, a nawet i teściową!
Czas trwania: 45 min
Nie zwlekaj z zakupem biletów, znikają szybciej niż pączki w tłusty czwartek!
NOC HENNY | tragikomedia
8 marca, 17.00
Judith, była partnerka Jacka, nagrywa mu na telefonie dramatyczną wiadomość. Jednak u progu jej drzwi pojawia się nie on, a jego aktualna dziewczyna. Twórczynie przyglądają się relacji dwóch kobiet, które spotykają się jako rywalki. Kultura wyuczyła je tego, by widzieć w sobie nawzajem wrogów walczących o mężczyzn. Czy Judith i Ros są w stanie wyjść poza te ramy, zobaczyć siebie nawzajem i dostrzec coś więcej niż tylko satelitę krążącego wokół mężczyzny?
Noc Henny Amy Rosenthal to kameralny spektakl na dwie aktorki. Polska premiera sztuki miała miejsce w nietypowej przestrzeni, w mieszkaniu na warszawskiej starówce. Sztuka w reżyserii Marty Malinowskiej to wzruszająca tragikomedia dla widzów szukających w teatrze bliskości.
O autorce:
Amy Rosenthal – brytyjska dramatopisarka, żydowskiego pochodzenia, absolwentka dramaturgii na University of Birmingham, laureatka The Sunday Times Drama Award za swoją debiutancką sztukę NOC HENNY w 1999 roku. Nominowana do prestiżowej nagrody Susan Smith Blackburn Prize dla kobiet dramatopisarek.
Autor: Amy Rosenthal
Tłumaczenie: Maria Patykiewicz
Reżyseria: Marta Malinowska
Wykonanie: Maria Patykiewicz, Agata Puterko
Muzyka: Albert Stensen
Multimedia, zdjęcia: Ewa Radzewicz, Adam Romanowski
Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+
HANDSCAPE | koncert
8 marca, 19.00
Już wkrótce rozlegną się niezwykłe dźwięki handpanów, instrumentu o magicznym, niemal hipnotycznym brzmieniu. To będzie podróż w głąb wyobraźni, pełna harmonii i relaksującej atmosfery. Koncert pobudzi zmysły i pozwoli oderwać się od codzienności. Daj się porwać w świat unikalnych dźwięków, które na długo pozostaną w Twojej pamięci.
HANDSCAPE to polski duet handpanowy, założony przez Vovę Makovsky'ego i Kubę Makowczyńskiego. Artyści poznali się na Polskim Festiwalu Handpanowym w Krakowie i od tego czasu tworzą wspólnie medytacyjną muzykę na handpanach. Ich twórczość charakteryzuje się unikalnym brzmieniem, wynikającym z połączenia dźwięków handpanów z elementami elektroniki oraz etnicznymi instrumentami, takimi jak djembe czy kalabasz. Muzyka HANDSCAPE przenosi słuchaczy w głęboką podróż w głąb wyobraźni, pozwalając im odkrywać nowe przestrzenie w duszy i sercu.
W 2024 roku duet zagrał blisko 85 koncertów, a także wydał swój debiutancki album zatytułowany "Journey of Soulmates". HANDSCAPE występował na prestiżowych wydarzeniach, takich jak TEDxWomen, PANTU Festiwal, Kraków Handpan Festiwal oraz Serpiente Festiwal. Ponadto, artyści prowadzą sesje Ecstatic Dance, gdzie łączą swoją muzykę z improwizowanym tańcem, tworząc niezapomniane, interaktywne doświadczenie dla publiczności. Koncerty HANDSCAPE to wyjątkowe połączenie rytmu, melodii i harmonii, tworzące spójną i poruszającą historię dźwiękową.
Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+
JA, CÓRKA RASPUTINA | monodram Marzeny Trybały
14 marca, 19.00
Akcja spektaklu rozgrywa się w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicę śmierci Feliksa Jusupowa, który zabił jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin był prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczą, mroczną i złowrogą postacią. Maria wspomina swoje życie, które nierozłącznie niesie ze sobą wspomnienia o historii świata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji człowieka z tragicznym losem. Spektakl daje nam możliwość spojrzenia na historię Rosji i świata przez pryzmat życia nieszczęśliwej kobiety.
Z recenzji
Jeżeli możecie, biegnijcie do Drugiej Strefy, do Teatru Druga Strefa, na monodram Marzeny Trybały, „Ja, córka Rasputina” w reżyserii Sylwestra Biragi. Trybała gra wspaniale. Wyciska ze sztuki Rafaela Akopdżaniana tyle, ile się da. Wulgarna i subtelna. Nie da się tego pogodzić? Zobaczcie Trybałę. Potrafi.
Łukasz Maciejewski / aict.art.pl
W “Rasputinie” przeniosły się akcenty, z głównego tematu sztuki - przekleństwa życia z piętnem ojca o złej sławie i odpowiedzialności dzieci za winy swych ojców na problem historycznej odpowiedzialności mocarstwa światowego za czyny swych władców i koszmaru ucieczki przed złem.
Aleksandra Pieterwas / Stolica
Maria Rasputina, w wykonaniu Marzeny Trybały to kobieta pogodzona. Nie ma w niej goryczy a sentymentu jest w sam raz. Nie ma w niej nienawiści ani zbytniej przesady. Marzena Trybała pięknie przedstawiła nam Marię akceptującą swój los, pomimo dramatycznych wydarzeń jakich doświadczyła w związku ze stygmatem nazwiska jakie nosiła.
MaGa / Notatnik kulturalny
autor: Rafael Akopdżanian
tłumaczenie: Walentyna Mikołajczyk-Trzcińska
reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga
wykonanie: Marzena Trybała
plakat: Jan Wawrynkiewicz
realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Premiera 31 marca 2023 Teatr Druga Strefa Warszawa
Spektakl został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu ZASP oraz miasta stołecznego Warszawy
Czas trwania 70 minut | Kategoria wiekowa 15+
PRZY DRZWIACH ZAMKNIĘTYCH | dramat
15 marca, 19.00
Gdzieś po drugiej stronie Garcin, Inez i Stellę skazano na bycie razem na wieczność. Nie mają szczoteczki do zębów, nie mają łóżka, nie mają lustra, mają tylko siebie i doskonale wyuczoną grę pozorów. Z łatwością okłamują innych, okłamują siebie, a cena jest wysoka. W tym niezwykłym trójkącie przy drzwiach zamkniętych wychodzą na światło dzienne najmroczniejsze sekrety ich życia. Podstęp, intryga, manipulacja, agresja, brutalność, namiętność, uległość przyjemności, zabijanie dzieci. Gra w asertywność oraz walka o przewagę nad pozostałymi jest jedynym wyjściem z sytuacji. Kto stanie się katem, a kto ofiarą? I czy ofiara może być równocześnie katem?
PRZY DRZWIACH ZAMKNIĘTYCH to dramat, który na polskich scenach wystawiany był niezwykle rzadko. Sylwester Biraga na nowo odczytuje napisany w 1944 roku tekst autorstwa Jeana Paula Sartra, poszukując przy tym odpowiedzi na pytanie czy rzeczywiście piekło to są inni?
Jean Paul Sartre - powieściopisarz, dramaturg i filozof. Jeden z czołowych przedstawicieli egzystencjalizmu ateistycznego. Pod koniec życia odszedł jednak od tej filozofii rozwijając przy tym własną wersję socjologii marksistowskiej. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1964 roku, której przyjęcia odmówił.
Z recenzji:
W Drugiej Strefie „Przy drzwiach zamkniętych” Jean Paula Sartre’a w reżyserii Sylwestra Biragi. Kolejny mocny punkt w repertuarze teatru z Magazynowej. Nie jest łatwo się na to dostać, pierwszy w tym roku spektakl „sold out”. Ale jeżeli tylko będzie okazja - moim zdaniem warto…
Jacek Mroczek teatrvaria.blogspot.com
Zachwyciłam się grą aktorską i scenografią. Już dawno nie widziałam spektaklu, gdzie dykcja każdego aktora z każdej pozycji na scenie byłaby tak dobrze słyszalna, tak pięknie wypowiedziana, niosła taki ładunek emocjonalny. Cudownie się to oglądało. I scenografia… taka prosta, a taka „niebiańsko” przemyślana. Zresztą, scenograficznie Teatr Druga Strefa jest zdecydowanie w czołówce teatrów warszawskich. I jeszcze ta oprawa dźwiękowa, która przenosiła widzów w świat pozaziemski.
MaGa notanikkulturalny.blogspot.com
Halina Chrobak, Joanna Górniak i Katarzyna Łochowska w aktorskim koncercie! Jedna z dam pokazuje, jak sprytnie potrafi korzystać ze swych umiejętności, by osiągać zamierzony efekt, druga: pokaże, że potrafi zagrać dosłownie wszystko i nie ma granic emocji, których nie potrafiłaby przekroczyć, niezależnie od kostiumu, trzecia zaś - i to moje największe odkrycie - udowadnia, jak ważne jest, by reżyser potrafił otwierać aktorkom drzwi, które, jeśli się do nich znajdzie klucz, okazują się skrywać magiczne wnętrze. Moje największe chochlikowe uznanie.
Włodzimierz Neubart - Chochlik Kulturalny
Wystawiano ten przewrotny dramat Sartre’a o życiu pozagrobowym właściwie tylko dla końcowego zdania: „Piekło to inni”, które zrobiło niebywałą karierę. Sam utwór jednak coraz bardziej wydawał się anachroniczny – jednak nie Sylwestrowi Biradze, który uznał, że to wykręt, a może ironiczny zabieg autora i dowiódł, że piekło to my. Dzięki tej zmianie perspektywy dramat Sartre’a odmłodniał, a jego ciut niesamowitej atmosfery dogląda osobiście reżyser, który obsadził się w roli nadzorcy piekieł. Czyli roli bliżniaczo bliskiej reżyserowi.
Tomasz Miłkowski, aict.art.pl
Autor: Jean Paul Sartre
Tłumaczenie: Jan Kott
Obsada:
Kelner - Michał Górczyński, Sylwester Biraga
Garcin - Joanna Górniak
Inez - Halina Chrobak
Stella - Katarzyna Łochowska
Reżyseria, scenografia: Sylwester Biraga
Muzyka: Michał Górczyński
Plakat: Marek Maciejczyk
Fotosy: Kinga Karpati & Daniel Zarewicz
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Licencja na wystawienie spektaklu została została udzielona przez ZAIKS.
Premiera 15 grudnia 2023
Czas trwania 95 minut | Kategoria wiekowa 15+
MIZOFONIA | performance | premiera
16 marca, 17.00
Wyrusz z nami w podróż, podczas której odkryjemy wielowymiarową naturę wrażliwości na dźwięk. Spektakl "MIZOFONIA" to wyzwanie dla naszych percepcji i zaproszenie do głębszego słuchania - nie tylko otaczającego nas świata, ale także bogatej symfonii ludzkich doświadczeń.
Daj się zabrać w podróż do świata mizofonii - stanu charakteryzującego się nadwrażliwością na pewne dźwięki, nawet gdy są one stosunkowo ciche. Spektakl zrodzony z połączenia teatru, muzyki i psychologii, oferuje bezpieczną i kreatywną przestrzeń do ekspresji i dialogu. Spektakl MIZOFONIA jest finałem warsztatów SIŁA WRAŻLIWOŚCI, prowadzonych przez artystów Jonathana Axela Gomisa, Juliena Van Aerschotta oraz Sylwestra Biragę.
Spektakl w języku angielskim.
O twórcach:
Jonathan Axel Gomis - belgijski aktor i pisarz mieszkający w Brukseli. Współpracował z artystami takimi jak Philippe Saire i Krzysztof Warlikowski. W swojej pracy łączy ruch, opowiadanie historii i emocje, badając ludzkie doświadczenia. Angażuje się w ukazywanie tematów takich jak mizofonia poprzez spektakle.
Julien Van Aerschot - belgijski kompozytor i pianista, tworzy muzykę sugestywną i wciągającą. Prowadzi warsztaty kompozycji muzycznej. Uczestniczył w warsztacie prowadzonym przez Johna Lunna w "Hollywood Music Workshop Academy" w Wiedniu. Współpracuje przy projektach muzycznych i teatralnych.
Sylwester Biraga - reżyser, scenograf, aktor, performer, założyciel i dyrektor Teatru Druga Strefa. Absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej i Ogniska Teatralnego przy Teatrze Ochoty. Wyreżyserował ponad 115 spektakli i zagrał ponad 30 ról. Jego spektakl "Fin de..." otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu w Avignonie. Od 2006 roku aktywnie uczestniczy w pracach komisji dialogu społecznego.
#studencinascenę_2025 #CultureMovesEurope #PushBoundaries #CreativeEurope
Funded by the European Union' and the Goethe-Institut – Culture Moves Europe
KOBIETA. OBECNOŚĆ | Victoria Nekrasova | wernisaż wystawy
19 marca, 19.00
W świecie, gdzie sztuczna inteligencja coraz częściej kreuje obrazy, twarze i historie, zatracamy wartość spotkania. Technologia może generować doskonałe wizerunki, ale nie odda głębi spojrzenia, subtelności gestu, ciszy pomiędzy słowami. To właśnie te niuanse, niedostrzegalne dla algorytmów, tworzą prawdziwy portret człowieka. Fotografia, w rękach wrażliwego artysty, staje się narzędziem do odkrywania unikalnego piękna ukrytego w każdym z nas. To spotkanie dwóch dusz, dialog bez słów, w którym rodzi się obraz przekraczający granice czasu i przestrzeni.
KOBIETA. OBECNOŚĆ to cykl czarno-białych portretów kobiet uchwyconych w chwilach prawdziwej obecności. To opowieść o tym, że piękno i prawda istnieją tam, gdzie człowiek spotyka człowieka.
O artystce:
Victoria Nekrasova to fotografka, specjalizująca się w portretach. W Warszawie prowadzi autorskie studio fotograficzne "Kreatywna Sesja". Jej fascynacja sztuką portretu zrodziła się już w czasach studiów artystycznych, gdzie zgłębiała tajniki rysunku i malarstwa. Fotografowanie ludzi to dla niej nie tylko zawód, ale przede wszystkim sposób na życie, źródło nieustającej inspiracji. Każda sesja zdjęciowa to dla niej spotkanie z drugim człowiekiem, podróż w głąb jego osobowości, próba uchwycenia jego niepowtarzalnej esencji.
Wernisaż wystawy 19 marca 2025 roku
Wystawa od 19 marca do 17 maja 2025
NOC HELVERA | dramat
21 marca, 19.00
Czy brunatne czasy rodzącego się nazizmu należą już do przeszłości? Czy kryształowe noce w różnych odsłonach nie są powtarzającym się elementem historii na sinusoidzie wieków? Czy współczesne podziały na gorszy i lepszy sort nie powinny zasiać w nas niepokoju? Teatr Druga Strefa każe widzowi zmierzyć się z trudnymi pytaniami. Sylwester Biraga inscenizując dramat Ingmara Villqista nie podsuwa gotowych odpowiedzi. Każe wszystkim szukać ich wewnątrz siebie, sprawiając, że Noc Helvera staje się ich udziałem. Nie sposób będzie jej zapomnieć po opuszczeniu teatru. Wracać będzie jak natrętne echo. Każde medialne informacje będą nową Nocą Helvera! Helvera XXI wieku...
Z recenzji:
Mogło się wydawać, że zaskakujący dramat Villqista, którego premiery telewizyjna i teatralne w warszawskich teatrach Studio i Powszechnym przed ponad 20 laty wzbudziły emocje, już wyczerpał swoje możliwości, że już wszystko o tej sztuce wiemy. Tymczasem najnowsza jej realizacja w Teatrze Druga Strefa w reżyserii Sylwestra Biragi odsłania mniej widoczne, głębinowe sensy dramatu.
Tomasz Miłkowski aict.art.pl 22 marca 2022
Osobiście chciałbym pochwalić Halinę Chrobak: wzruszająco zagrała kobietę troszczącą się o swojego podopiecznego i walczącą o jego spokój! Jest to kolejna wspaniała rola tej znakomitej Aktorki! Nic dziwnego zatem, że po spektaklu zapadła długa cisza na widowni i dopiero po pewnym czasie rozległy się mocne, w pełni zasłużone, brawa.
Roman Soroczyński warszawa.pl 6 września 2022
Szokujący spektakl. Wszystko mnie w nim zaskakiwało. Oglądając go broniłem się pazurami przed tym, żeby dać się porwać - przegrałem. Wciąż posługujący się najbardziej klasycznymi środkami, jest jednocześnie bardziej nowoczesny od tego, czym karmi się współczesny teatr. Niezwykła forma [...] Zagrane to jest tak, że burza braw to mało.
Włodzimierz Neubart - Chochlik Kulturalny 18 listopada 2021
Autor: Ingmar Villqist
Występują: Halina Chrobak, Piotr Duda
Reżyseria, scenografia i kostiumy: Sylwester Biraga
Plakat: Jan Wawrynkiewicz
Fotosy: Eligiusz Baranowski
Licencja na wystawienie spektaklu została została udzielona przez ZAIKS
Premiera 8 października 2021
Czas trwania 60 minut | Spektakl dla widzów 15+
DRUGA | monodram Katarzyny Traczyńskiej
22 marca, 19.00
DRUGA to opowieść o losach kobiety – żony, matki, córki, aktorki. Historia o łamaniu barier, buncie, o wychodzeniu ze strefy komfortu. Codzienna walka o własną tożsamość w zestawieniu z dążeniami artystycznymi to wyboista droga. Bohaterka podąża jednak ścieżką poszukiwania wolności, co jest zmaganiem szczególnie trudnym, bo przez lata pozostawała w cieniu autorytatywnej matki.
DRUGA to monodram, w którym aktorka dialoguje z publicznością poszukując własnej tożsamości. To gra, zabawa i dramat w jednym. O życiu, sile, jaką mamy w sobie, słabości, niepohamowanym apetycie na codzienność, o stracie i wygranej. To opowieść skrząca od dowcipu i głębokiej refleksji… jednym słowem, rollercoaster.
Z ciekawostek, zakulisowych ploteczek trzeba koniecznie zdradzić (w tajemnicy, oczywiście), że odtwórczyni głównej roli posiada pewną specyficzną, ważną umiejętność. Jest mianowicie członkinią formacji tanecznej, która w listopadzie 2022 zdobyła mistrzostwo świata w stepowaniu. Jak zatem sądzicie – czy to jest umiejętność, która zostanie wykorzystana na scenie?
Pierwotnie DRUGA miała być projektem kobiecym, zrealizowanym wyłącznie przez żeński pierwiastek. Temat okazał się jednak tak uniwersalny, że panowie nie pozostali obojętni. Dlatego, choć u podstaw stoi praca kobiet, aktorki – autorki – i reżyserki, to jednak i panowie dołożyli swoją cegiełkę. Dzięki temu projekt DRUGA stał się wszechstronny, pojemny, otwarty.
Z recenzji:
Patrząc na scenę Drugiej Strefy widziałem nie jedną Katarzynę Traczyńską, ale dwie. Świetną Aktorkę - ze swadą, czysto podająca wciągający tekst monodramu. Umiejętnie posługującą się gestem, zachowaniami mimicznymi. Sprawnie korzystającą z jedynego elementu scenograficznego, jaki na tej scenie się znajdował. Ale widziałem też wspaniałego, silnego i fascynującego Człowieka. Kogoś, kogo zwykłe życie uczyniło postacią niezwykłą. Niezłomną i godną naśladowania.
Jacek Mroczek, teatrvaria.blogspot.com
Jestem pod wrażeniem i niesamowitej gry aktorskiej Katarzyny Traczyńskiej i oczywiście talentu Agnieszki Lis, na podstawie której tekstu powstał monodram w reżyserii Anny Sandowicz. I to jaki!! Pełen ekspresji, niesamowitych emocji i tak bardzo realny. Brawo!
zaczytanapodrozniczka.blogspot.com
Autorka: Agnieszka Lis
Wykonanie: Katarzyna Traczyńska
Reżyseria: Anna Sandowicz
Muzyka: Marek Jakubowicz
Choreografia: Michał Wierzbowski
Plakat: Asya Burtseva
Zdjęcie do plakatu: Eligiusz Baranowski
Realizacja techniczna: Stanisław Czerwiński
Premiera 13 października 2023 Teatr Druga Strefa Warszawa
Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+
WIZYTA | premiera
28, 29 marca, 19.00
Sztuka Erica-Emmanuela Schmitta, w tłumaczeniu Jana Nowaka przenosi nas w czasie do 22 kwietnia 1938 roku oraz przestrzeni do Wiednia. W gabinecie doktora Zygmunta Freuda panuje półmrok. Freud prowadzi filozoficzną rozmowę z zaniepokojoną córką Anną, w tle słysząc narastający niepokój nazistowskich pieśni na ulicach. Ich rozmowa zostaje brutalnie przerwana przez 'przyjacielską wizytę' oficera gestapo. 'Wizyta' to podróż w głąb psychiki Freuda, w obliczu historycznego przełomu i osobistej tragedii.
Spektakl w reżyserii Sylwestra Biragi porusza tematy wiary i niewiary, solidarności, strachu, nieuchronności przemijania oraz niekończącej się podróży w poszukiwaniu swojego miejsca – gdzie dom powstanie na skale, nie na piasku.
Autor: Éric-Emmanuel Schmitt
Tłumaczenie: Jan Nowak
Obsada:
Zygmunt Freud - Przemysław Wasilkowski
Anna - Aleksandra Rykowska
Nazista - Bartosz Bednarczyk
Nieznajomy - Piotr Duda
Reżyseria, scenografia i kostiumy: Sylwester Biraga
Muzyka: Michał Górczyński
Plakat: Marek Maciejczyk
Dzieło oryginalne w języku francuskim ©Antigone [2002]
Wszelkie prawa zastrzeżone - www.eric-emmanuel-schmitt.com
Prapremiera polska 28, 29 marca 2025
Czas trwania 100 minut | Spektakl dla widzów 15+
Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje miasto stołeczne Warszawa