EN

21.09.2021, 08:03 Wersja do druku

Warszawa. Premiera "Rinalda" zainauguruje I Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej

25 września o godz. 19.00 w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskiej odbędzie się premiera "Rinalda" Georga Friedricha Haendla w reż. Jarosława Kiliana. Opera zainauguruje pierwszą edycję Festiwalu Barokowego Polskiej Opery Królewskiej. Kolejny pokaz odbędzie się 26 września o godz. 19.00. 

fot. mat. teatru

Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej Jerozolimy wyzwolonej. Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych.

Libretto do Rinalda – opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy – sporządził Giacomo Rossi na podstawie scenariusza Aarona Hilla. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 roku i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.

Premierą opery Rinaldo Polska Opera Królewska rozpocznie Festiwal Barokowy, który potrwa do 23 października. Jesienne wieczory wypełnią znane i wysoko cenione przez naszą Publiczność interpretacje oper dawnych mistrzów.

Do głębokiej refleksji o cnotach i najwyższych wartościach z pewnością skłoni tragiczna historia miłości Dydony i Eneasza zaklęta w muzyce „brytyjskiego Orfeusza” (DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL 3/10) oraz opowieść o wiernej i niezłomnej królowej Rodelindzie (RODELINDA / GEORG FRIEDRICH HAENDEL – 15 i 16/10 ). Nie zabraknie także mądrego komizmu niesionego przez szlachetne w swej prostocie intermezzo genialnego młodego Włocha (LA SERVA PADRONA / GIOVANNI BATTISTA PERGOLESI – 7/10) oraz serię żartobliwych, parodystycznych scen pełniących oryginalnie funkcję lekkiego przerywnika w antraktach poważnych przedstawień (SCENE BUFFE / ALESSANDRO SCARLATTI – 10/10). Wisienką na festiwalowym torcie będzie długo oczekiwane wznowienie Orfeusza – „arcyutworu ludzkiego ducha” stworzonego przez Claudia Monteverdiego (ORFEUSZ / CLAUDIO MONTEVERDI – 22 i 23/10).

Więcej informacji na operakrolewska.pl

Wydarzenie organizowane pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.

Sponsorem Polskiej Opery Królewskiej jest PGNiG TERMIKA.

Źródło:

Materiał nadesłany