We wrześniu STUDIO zaprasza na nowy spektakl Michała Borczucha pt. „Przemiany” (premiera 19 września). Spektakl o dorastaniu, inspirowany tekstami Owidiusza, z oryginalnym scenariuszem Joanny Bednarczyk, to pierwsza premierowa propozycja STUDIO na nadchodzący sezon.
Po autorskich „Żabach” (premiera: 6 maja 2018, nagroda za najlepszą reżyserię dla Michała Borczucha i druga nagroda aktorska za najlepszą rolę męską dla Jana Sobolewskiego na 11. Festiwalu Boska Komedia), Michał Borczuch wraca do STUDIO. Swój nowy spektakl reżyser opiera tym razem na tytułowych „Przemianach” Owidiusza i oryginalnym tekście Joanny Bednarczyk. Do udziału w tworzeniu przedstawienia, obok aktorów STUDIO i Teatru Polskiego w Bydgoszczy, reżyser zaprosił nastoletnie osoby z Bydgoszczy i Warszawy oraz wychowanków domu dziecka w Szamocinie, z którymi rozwijał w ostatnich latach szereg projektów teatralnych.
„Przestrzeń, w której funkcjonuje dzisiaj młodzież, czyli przede wszystkim przestrzeń publiczna, ulicy, internetu, powinna zostać poszerzona o przestrzeń teatru. (…) Zderzenie dorosłych, profesjonalnych aktorów z nieprofesjonalnymi, choć właściwie na tym etapie pracy już aktorami, generuje różnego rodzaju napięcia, wynikające z tego, że patrzymy na siebie z różnych perspektyw. (...) Interesuje mnie to, w jakim stopniu jesteśmy w stanie na scenie uchwycić ten moment przemiany. Moment w którym człowiek zaczyna się kształtować” – podkreśla Michał Borczuch.
Dorastanie to wariactwo. Tak naprawdę tylko nastolatek w chwili dojrzewania wie, co ma w głowie. Rosną kończyny górne i dolne, układ nerwowy nie nadąża za ciągle zmieniającym się kształtem ciała, nie ogarnia jego współrzędnych, wysyła impulsy na oślep, kompletnie zdezorientowany - gdzie kończy się ręka, gdzie zaczyna kark i głowa? Układ nerwowy tego nie wie, skazując swojego gospodarza na pokraczny taniec uniemożliwiający spokojne chodzenie. Hormony buzują. Wszystko dzieje się szybko i gwałtownie, a zmieniają się nie tyle okoliczności, co cały człowiek. Jego ciało i umysł. Na żadnym innym etapie życia człowiek nie ulega przemianom tak potężnym, jak w okresie dorastania. Czy jednak my się zmieniamy, czy zdejmujemy maski, które pokazaliśmy ludziom wokół nas? Czy przemiana jest konieczna? Czy do przemiany konieczna jest samotność?
Spektakl powstaje w koprodukcji STUDIO z Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz Festiwalem Mała Boska Komedia w Krakowie i Teatrem Łaźnia Nowa. Proces twórczy poprzedzony był spotkaniami i warsztatami w ramach pracowni Open Studios prowadzonej przez Michała Borczucha i współpracowników. Premiera warszawska odbędzie się 19 września o godz. 19.00 (niedziela), bydgoska w dniu 3 października. Spektakl będzie grany w Warszawie w dniach 21-24 września, natomiast w dniu 22 września (środa) odbędzie się spotkanie z twórcami.
Od 1 września rusza akcja sprzedażowa STUDIO – „Płać, ile możesz”. Z myślą o widzach o skromniejszych zasobach finansowych, na przestrzeni sezonu teatr udostępnia ograniczoną pulę biletów na wszystkie spektakle znajdujące się w repertuarze. We wrześniowym wydaniu akcji proponowany jest spektakl Michała Borczucha. Promocja dotyczy biletów sprzedawanych on-line. Więcej informacji o wydarzeniach i biletach na stronie www.teatrstudio.pl.
„Przemiany”, reż. Michał Borczuch
premiera: 19 września o godz. 19.00 (niedziela)
inne terminy: 21-24 września o godz. 19.00
Duża Scena im. Józefa Szajny, STUDIO teatrgaleria w Warszawie
Koprodukcja: STUDIO teatrgaleria, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr Łaźnia Nowa, Festiwal Mała Boska Komedia
REALIZATORZY
Michał Borczuch - urodzony w Krakowie w 1979 r. Zaczynał od adaptacji klasyki literatury dla teatru: „Werther”, „Lulu”, „Leonce i Lena” czy „Faust”. Później jego praktyka poszerzyła się o pracę z osobami z autyzmem („Paradiso”), niewidomymi („Faust”) i dziećmi z domu dziecka (siedmioletnia współpraca z Domem Dziecka w Szamocinie). Eksperymentuje i wychodzi poza przyzwyczajenia teatralnej publiczności. W ostatnich latach koncentruje się na budowaniu i opowiadaniu osobistych, intymnych historii. Takie jest autobiograficzne „Wszystko o mojej matce” (2016), natomiast „Zew Cthulhu” (2017), „Żaby” (2018), czy „Kino Moralnego Niepokoju” (2019) zbudowane są na intymnych historiach aktorów biorących w nich udział. Od czasu do czasu powraca do dużych narracji, jak w „Apokalipsie” (2014) przywołującej postać Fallaci i Pasoliniego lub w „Mojej walce” (2017) czyli swobodnej i osobistej adaptacji wielotomowej powieści Knausgaard. W 2018 roku zadebiutował filmem fabularnym „Komodo Dragons”. Wielokrotnie nagradzany w Polsce (m.in. Laureat Paszportu Polityki w kategorii Teatr, Dwukrotnie nagrody za reżyserię i dwukrotnie nagrody za najlepszy spektakl na festiwalu Boska Komedia). Pracuje również za granicą (Dusseldorf, Ljubljana, Berlin, Bazylea).
Joanna Bednarczyk - dramaturżka, autorka tekstów, absolwentka psychologii i filologii rosyjskiej w ramach MiSH na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Wydziału Reżyserii Dramatu AST w Krakowie. Jako dramaturżka współpracowała z Pawłem Miśkiewiczem (Narodowy Teatr Stary, Teatr Soho, Teatr Narodowy, Studio teatrgaleria, Wrocławski Teatr Współczesny), Łukaszem Twarkowskim (Lithuanian National Drama Theatre), Eweliną Marciniak (Nationaltheater Mannheim) oraz Michałem Borczuchem (Studio teatrgaleria).
Dorota Nawrot - scenografka, kostiumografka. Autorka scenografii i kostiumów w spektaklach Michała Borczucha („Paradiso”, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie; „Lepiej tam nie idź”, Dom Dziecka w Szamocinie i Teatr Stacja Szamocin; „Apokalipsa”, Nowy Teatr w Warszawie; „Zostań, zostań”, Dom Dziecka w Szamocinie i Teatr Stacja Szamocin; „Faust”, Teatr im. H. Konieczki w Bydgoszczy; „Projekt P”, Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie, „Dramaty księżniczek”, Teatr Slovensko mladinsko gledalisce w Lublanie; „Wszystko o mojej matce”, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie; „Zew Cthulhu”, Nowy Teatr w Warszawie, „Moja walka”, TR Warszawa; „Żaby”, Teatr Studio w Warszawie; „Czarne papugi”, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, „Kino moralnego niepokoju”, Nowy Teatr w Warszawie; „Książe Niezłomny”, Theater Basel w Bazylei; „Aktorzy prowincjonalni”, Stary Teatr w Krakowie, Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu) oraz Tomasza Węgorzewskiego („Listopad”, Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie; „Wampir. Trauerspile”, Teatr im. H. Konieczki w Bydgoszczy; „Psychoza”, Teatr im. H. Żeromskiego w Kielcach, Nowy Teatr w Warszawie; „Mojżesz”, Teatr Polski w Podziemiu we Wrocławiu).
Krzysztof Bagiński - artysta tworzący w obszarach muzyki, filmu i działań performatywnych. Jest współzałożycielem i członkiem kolektywu Kem, gdzie skupia się na dźwięku i organizacji wydarzeń publicznych. Współtworzy „W Brzask”, cykl koncertów eksperymentalnych w ogrodach Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni.
Oskar Pawełko - artysta zajmującym się fotografią, filmem i performancem, debiutujący w teatrze jako reżyser światła.
Wojciech Sobolewski (uczo) - fotograf, artysta wizualny, socjolog, pisarz. Fotografuje od wielu lat ludzi wokół siebie, w instytucjach kultury i polu sztuki. Tworzył wideo do spektakli Michała Borczucha i Aleksandry Jakubczak. Interesuje się niezręcznością, empatią, zaburzeniami psychicznymi, przemocą, procesem tworzenia sztuki i momentem przekraczania granic. Jako asystent/inspicjent współpracował z Krystianem Lupą, Rene Polleschem, Grzegorzem Jarzyną, Yaną Ross, Jędrzejem Piaskowskim i Michałem Borczuchem. Twórca reklam, filmów krótkometrażowych i teledysków. Autor publikacji naukowych, scenariuszy, sztuk teatralnych i komiksów.
Sebastian Świąder - pedagog teatru, animator kultury, muzyk i performer. Absolwent kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz specjalizacji Animacja Kultury. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, z którym inicjuje i współtworzy wiele projektów pedagogiczno-teatralnych w instytucjach kultury i teatrach (m.in. we współpracy z Instytutem Teatralnym, TR Warszawa, Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem BAJ w Warszawie). Od 2020 roku pracownik działu edukacji Teatru Ochoty im. Haliny i Jana Machulskich w Warszawie. Współpracuje z Teatrem 21, Teatrem Węgajty/projekt terenowy, Stowarzyszeniem Katedra Kultury. Projektuje i prowadzi warsztaty teatralne, muzyczne i performatywne dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów. Realizuje spektakle i działania na styku performansu i teatru. Komponuje i wykonuje również muzykę do spektakli. Laureat nagrody 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, za muzykę do spektaklu „Mazagan. Miasto" (reż. J. Berłowska, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, 2019). Członek zespołu muzycznego UGLA i Bardzo Duży Dom.
STUDIO teatrgaleria
pl. Defilad 1, Warszawa