Centrum Teatru i Tańca w Warszawie zaprasza na premierę 11 i 12 września Centrum Teatru i Tańca w Warszawie zaprasza na premierę spektaklu „POLONAUTKI czyli Pierwsza Polska Kobieca Misja Kosmiczna”, powstałego w ramach programu StartUp – SCENA DLA MŁODYCH 2021.
Rok 2021 przejdzie do annałów polskiej historii. Już 11 i 12 września wyruszy Pierwsza Polska Kobieca Misja Kosmiczna. Masz okazję towarzyszyć Polonautkom w ich kosmicznym rejsie - w makropodróży w przestrzeń kosmiczną i mikropodróży w głąb siebie. Wyrusz z nimi w podróż odkrywającą istotę kobiecości i pełnię własnej mocy.
W świecie ukształtowanym przez męskie wzorce, EVA i HYDRYNA - w niezgodzie na świat zastany - postanawiają samodzielnie wyruszyć w kosmos. Polonautki chcąc odzyskać własną podmiotowość i sprawczość, muszą najpierw przyjąć męskie wzorce - mit herosa oraz iść śladami podróży bohaterskiej. Opakowują się więc popkulturowymi kliszami superbohaterek, żeby móc w ogóle sprostać wymaganiom stawianym kobietom przez współczesność. Celem Pierwszej Polskiej Kobiecej Misji Kosmicznej jest odnalezienie alternatywnych form funkcjonowania świata, opartych na równości, wzajemnym szacunku, współbyciu i podmiotowym traktowaniu wszystkich istot.
Wyprawa w kosmos staje się wewnętrzną podróżą, procesem terapeutycznym odzyskiwania cielesności, własnych emocji i tożsamości. Prowadzi do odrzucenia wzorców, współczesnych mitów oraz wymagań stawianych kobietom przez kulturę patriarchalną, jak i popkulturę oraz kapitalizm.
Zdjęcia: Kate Phellini
Plakat: Agata Gansiniec
„ […] skupienie na kobiecej duchowości jest bezpośrednim skutkiem tego, jak wiele kobiet podjęło się drogi bohatera, by przekonać się, że jest ona dla nich i dla całej ludzkości pusta i niebezpieczna. Kobiety szły po śladach męskiej bohaterskiej podróży, ponieważ nie było żadnych innych obrazów, za którymi mogłyby podążać; kobieta mogła albo „odnieść sukces” w kulturze zorientowanej na mężczyzn, albo z racji swojej płci pozwolić się zdominować i uzależnić od innych. Aby zmienić ekonomiczne, społeczne i polityczne struktury społeczeństwa, musimy znaleźć nowe mity oraz bohaterki. Być może dlatego tak wiele kobiet i mężczyzn zwraca się ku obrazom Bogini i starożytnym kulturom matrystycznym , starając się zrozumieć modele przywództwa oparte na partnerstwie zamiast na dominacji oraz na współpracy zamiast chciwości.” [M. Murdock – Podróż bohaterki]
PREMIERA:
11 września, godz. 19.30
12 września, godz. 19.30
NOWA SCENA PRZY POLU MOKOTOWSKIM
WEJŚCIE BRAMĄ OD ULICY Giordana Bruna 9
BILETY, 25 PLN:
***
OLGA BRIKS
Rocznik 97. Poszukuje form przekazu poza klasyczną narracją. Lawiruje między technikami tańca oraz praktykami somatycznymi i ucieka przed definicjami. Je gluten, tańczy techno, umie szpagat. Fascynuje ją upcykling materiałów i idei. Alter ego HYDRYNY. Edukację realizowała w Szkole Tańca i Baletu pod dyrekcją B.Książkiewicz w Poznaniu oraz w Suzanne Dellal Centre, Tel Aviv. Pracowała z choreografami takimi jak Natalia Iwaniec, Melanie Lomoff, Tomasz Wygoda, Elwira Piorun, Ido Tadmor, Marta Ziółek, Jacek Przybyłowicz. W produkcjach m.in. Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Teatru Tańca Zawirowania i Teatru Studio. Rozwija własną praktykę Emancypacyjnych Działań Cielesnych prowadząc warsztaty i realizując działania performatywne m.in. projekt Ćwiczenia z czułości x Roślinne stany świadomości czy Całkowite znikanie wszystkiego oprócz ciała - oparte na pracy w myśl radykalnej wrażliwości.
ALEKSANDRA KOSTRZEWA
Absolwentka Artes Liebrales na UW oraz tańca w kulturze fizycznej na AWF w Poznaniu. Od dziecka związana z tańcem współczesnym, street dance oraz teatrem. Zainteresowanie naukami ścisłymi oraz szeroko pojętą humanistyką przekłada w poszukiwania i praktykę artystyczną. Rozwija się w kierunku choreograficznym, dramaturgicznym oraz pedagogicznym. Zajmuje się dramaturgią zdarzeń, dramaturgią ruchu oraz kompozycją tańca. Ma na swoim koncie kilka etiud choreograficznych tj. Anatomia błędu, Pogłos oraz The quality of… . Jako dramaturżka współpracowała z Teatrem Tańca Zawirowania (Lilith, No matter the distance, Anima/Animus, Uzdrowisko Pod Gołym Niebem, Tańcząc Boską Komedię). Współpracowała z Martą Ziółek (jako asystentka) przy spektaklach - MONSTERA i Panie władzo, to są tylko tańce w Teatrze Studio, performansie Krew i Księżyc w BWA Warszawa oraz filmie Ustowanie (CSW).
EWA NORAS
ukończyła taniec w kulturze fizycznej na AWF w Poznaniu. Od 2019 r. związana z Teatrem Tańca Zawirowania (Lilith, Anima/Animus, No matter the distance, Uzdrowisko pod Gołym Niebem). Brała udział w wymianach międzynarodowych CTiT - tańczyła w spektaklach m. in. Ido Tadmora (Looking for Asylum) oraz Paoli Ghidini (GOSEA). Obecnie bierze udział w koprodukcji Teatru Tańca Zawirowania i Teatru ROZBARK, w choreografii Anny Piotrowskiej (Policzalni). Czasem bierze udział w produkcjach teledyskowych (m.in. Monika Brodka). A poza tym to miłośniczka techno - performowała na Festiwalu Audioriver 2019.
***
StartUp - SCENA DLA MŁODYCH to program organizowany przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, którego celem jest wspieranie młodych artystów zajmujących się tańcem współczesnym.
Wybrane w trybie konkursowym projekty otrzymają środki na realizację zgłoszonego spektaklu, wsparcie producenckie oraz konsultacje merytoryczną. W tym roku swoje prace w ramach programu stworzą Monika Szpunar i Aleksandra Kostrzewa.
Projekt Centrum Teatru i Tańca w Warszawie współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.