Stefan Sutkowski, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, odnalazł w Berlinie w 1993 roku "Martimonio con Variazioni", jedyne dzieło sceniczne Józefa Kofflera, uważane od czasów wojny za zaginione. Premiera jutro.
Stefan Sutkowski, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, odnalazł w Berlinie w 1993 roku "Martimonio con Variazioni", jedyne dzieło sceniczne Józefa Kofflera, uważane od czasów wojny za zaginione. Wiele utworów tego niemal zupełnie zapomnianego polskiego kompozytora odnaleziono w zbiorach niemieckiego dyrygenta prof. Hermanna Scherchena. Odnaleziono jednak nie pełną partyturę, lecz jej wyciąg fortepianowy z niemieckim tekstem, na podstawie którego Edward Pałasz dokonał pieczołowitej instrumentacji dzieła. Tekst na nowo napisała Joanna Kulmowa, ogólnie nawiązując do oryginalnego niemieckiego libretta Alfreda Rusta. To jedyne dzieło sceniczne Józefa Kofflera, uznanego za "pierwszego polskiego dodekafonistę", zostało skomponowane w 1932 roku jako dodekafoniczny balet z chórami i głosami solowymi. Przygotowana przez WOK inscenizacja będzie pierwszą polską realizacją utworu Kofflera. Joanna Kulmowa zlokalizowała akcję swojego libretta w czasach, kiedy op