Wybitny kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny wskrzesza formę Pasji stosowaną wcześniej przez Jana Sebastiana Bacha. Fragmentów utworu Krzysztofa Pendereckiego, arcydzieła muzyki drugiej połowy XX wieku, posłuchać będzie można już 8 marca o godz. 20:00 w Bazylice św. Jana Chrzciciela.
Wszystko w ramach festiwalu "Gorzkie Żale", organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie oraz Instytut im. Jerzego Grotowskiego z Wrocławia. Premiera utworu miała miejsce w Kolonii w marcu 1966 roku. Pisana na wielki skład (soliści, orkiestra, trzy chóry) poraża ogromem brzmienia przy jednocześnie częstym kameralnym ujęciu. Solowe śpiewy pozbawione akompaniamentu, samotne gesty instrumentów (organy), chóry a capella, cisza - to bardzo istotne elementy partytury Krzysztofa Pendereckiego. Właśnie one - być może powstałe w wyniku pisania przez kompozytora tego dzieła osobnymi ścieżkami: pierwsze powstawały fragmenty chóralne, potem solowe, na końcu doszło do "kolorowania" partytury partiami instrumentalnymi - skłaniają do realizacji tego dzieła w kameralnym, surowym kształcie. Na Pasję-Fragmenty złożą się tylko łacińska narracja Ewangelisty, śpiewy solowe oraz dźwięk organów - wszystko wydobyte z partytury Pasji w postaci zap