W Teatrze Wielkim ostatnie próby przed sobotnią premierą "Medei", wybitnej opery Pascala Dusapina. Dzieło oparte na monodramie Heinera Müllera wyreżyseruje Barbara Wysocka.
Słynna bohaterka antycznej tragedii Eurypidesa zainteresowała na początku lat 80. XX w. niemieckiego dramaturga i reżysera Heinera Müllera - tak powstał monodram "Medeamaterial". Opery do tekstów Müllera pisali Heiner Goebbels, Georges Aperghis, Luigi Nono, Wolfgang Rihm, Paul Dessau, Robert Wilson, a także Francuz Pascal Dusapin. Tak powstało jedno z najciekawszych dzieł operowych z końca XX stulecia. 20 lat po prawykonaniu w Brukseli trafia na deski Opery Narodowej. - Nie zobaczymy dramatu kobiety na scenie. Medea Müllera i Dusapina nie jest pełnokrwistą postacią teatralną, lecz materiałem złożonym z różnych kulturowych ujęć tej bohaterki - mówi reżyserka spektaklu Barbara Wysocka. A Mariusz Treliński, dyrektor artystyczny Opery Narodowej, który pasjonuje się operą Dusapina, dodaje: - Mamy na scenie wyzwanie: dramat bez akcji, słowa bez dialogu, postać bez osobowości. Brak tradycyjnej dramaturgii rekompensuje skondensowana muzyka, w której na