W najbliższy weekend Teatr Powszechny w Warszawie zaprasza na popremierowe pokazy online spektaklu „Odyseja kosmiczna 2021” w reżyserii Alicji Borkowskiej. Spektakle odbędą się 18, 19 i 20 grudnia o godz. 19.00 na platformie VOD (www.vod.powszechny.com).
Spektakl Teatru Powszechnego i Fundacji Strefa WolnoSłowa powstał w ramach projektu „Dramaturgie społeczne” i jest wynikiem wieloletniej współpracy obu zespołów. Twórcy spektaklu szukają odpowiedzi na pytania dotyczące migracji w czasie międzyplanetarnych podróży. Dokąd uciec z Ziemi ogarniętej pandemią oraz kryzysem ekologicznym i ekonomicznym? Jak odkrywać nowe terytoria bez powielania starych błędów kolonizacji? Kto załapie się na specjalną ekspedycję i jak będzie ona wyglądała w warunkach polskich? Czy ochotnicy mogą stworzyć wspólnotę?
Realizatorki i realizatorzy tak mówią o pracy nad spektaklem:
– Praca nad „Odyseją kosmiczną 2021” to spotkanie artystek i artystów różnych narodowości, wywodzących się z odmiennych tradycji teatralnych – teatru repertuarowego i teatru społeczności. W procesie improwizacji, stanowiących podstawę scenariusza spektaklu, zarówno aktorki i aktorzy Teatru Powszechnego, jak i performerki i performerzy Strefy WolnoSłowej, stanowczo sprzeciwili się tematyzowaniu różnic narodowościowych oraz różnego podejścia do sztuki, pragnąc koncentrować się na wspólnej refleksji nad kondycją współczesności. Jak gdyby zespół pracujących z nami artystek i artystów żył już w świecie post-migranckim, gdzie standardem jest równość, niezależnie od pochodzenia i zaplecza kulturowego. Wydaje nam się to jednym z najbardziej poruszających aspektów pracy nad spektaklem.
Teatr musi odzwierciedlać społeczeństwo. Społeczeństwo, w którym żyjemy nie jest monolitem, naszą codzienność tworzą osoby o różnym pochodzeniu kulturowym. Kluczową rolą teatru wobec migrantek i migrantów jest nie tylko tematyzowanie migracji, czy zapraszanie do uczestnictwa osób o innym pochodzeniu niż polskie. To przede wszystkim angażowanie ich i zatrudnianie na równych prawach.
Chcemy żyć w Polsce, w której ludzie mogą mówić z różnymi akcentami i nie muszą się z nich tłumaczyć. Gdzie nie stawia się ich w roli reprezentantów, czy reprezentantek swojego rodzimego kraju, jego historii i polityki. Gdzie za inny akcent nikt nie staje się obiektem agresji. Gdzie wszyscy są u siebie. Wierzymy, że taka Polska może zacząć się w teatrze.
Opis i twórcy spektaklu
Dobrze oderwać się od Ziemi.
Szczególnie, jeśli na Ziemi wrze, a przed nami podróż na Marsa, gdzie wszystko można zacząć od nowa. Co będzie potrzebne? Sadzonki drzew? Pszczoły? Muzyka? Nowy język? Rytuały? Broń? Lecimy. Zamknięci w małej kapsule, niczego nie musimy. Tylko nauczyć się żyć ze sobą nawzajem.
Wszystko jest zautomatyzowane, zaprogramowane, sterowane z oddalającej się Ziemi – przez kogoś innego. Patrzymy w gwiazdy, słuchamy kosmicznej ciszy. Dobrze pobyć w stanie nieważkości, nim znowu zderzymy się z grawitacją.
Dziesięć, dziewięć, osiem, siedem, sześć...
obsada: Grzegorz Falkowski, Vira Hres (Strefa WolnoSłowa), Michał Jarmicki, Natalia Łągiewczyk, Pavlo Luhovyi (Strefa WolnoSłowa), Maria Robaszkiewicz, Iryna Sylinnyk (Strefa WolnoSłowa)
reżyseria: Alicja Borkowska
tekst (na podstawie improwizacji aktorskich): Artur Pałyga
współpraca dramaturgiczna: Joanna Mueller, Igor Stokfiszewski
scenografia: Agata Skwarczyńska
współpraca kostiumograficzna: Alicja Kamaj
choreografia: Katarzyna Stefanowicz
muzyka: Ray Dickaty
inspicjentka i producentka: Magdalena Duszyńska-Sasin
współpraca producencka: Weronika Chinowska
Spektakl realizowany w ramach projektu „Dramaturgie społeczne”, organizowanego przez Teatr Powszechny w Warszawie i Fundację Strefa WolnoSłowa, dzięki wsparciu finansowemu miasta stołecznego Warszawy.