09.09.2016 Wersja do druku

Warszawa. Od "Pasażerki" do "Umarłego miasta"

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w tym sezonie odbędą się cztery premiery operowe i trzy baletowe. A już we wrześniu po sześciu latach przerwy na afisz powraca znakomita "Pasażerka" Mieczysława Weinberga.

Kto oglądał premierę w Operze Narodowej w październiku 2010 roku, ten "Pasażerki" nie zapomni nigdy, również za sprawą znakomitej inscenizacji Davida Pountneya: inteligentnie zaprojektowane pole gry, którego centrum stanowi pokład statku pasażerskiego, gdzie była esesmanka spotyka swoją niedoszłą obozową ofiarę, tworzy nośną teatralną metaforę, łączącą teraźniejszość z przeszłością, powierzchnię pamięci z tym, co wyparte w podświadomość. Czy można żyć z krwią na rękach bez poczucia winy? A jeśli tak, to gdzie są granice człowieczeństwa? Ostatnie pokazy w Warszawie "Pasażerka" Zofii Posmysz, byłej więźniarki hitlerowskiego obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu, zafrapowała najpierw Andrzeja Munka, który w 1962 roku nakręcił film z wybitnymi kreacjami Aleksandry Śląskiej i Anny Ciepielewskiej. Weinberg, który stracił w obozach całą rodzinę, zainteresował się tematem pod koniec lat 60., jednak do prawykonania jego "Pasa

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Od "Pasażerki" do "Umarłego miasta"

Źródło:

Materiał nadesłany

Co Jest Grane 24 online

Autor:

Anna S. Dębowska

Data:

09.09.2016