Szanowni Państwo! Prezentujemy nowości w bibliotece ZAiKS-u. Szczególną uwagę zwracamy na sztuki dla dzieci znakomitych polskich autorów i jedną klasyczną baśń w nowym opracowaniu i przekładzie.
W naszych zasobach znajdują się baśnie, bajki, scenariusze spektakli familijnych, sztuki dla dzieci najmłodszych, starszych oraz młodzieży, teksty edukacyjne, uruchamiające wyobraźnię, opowiadające o otaczającej dzieci rzeczywistości i odpowiadające na ich niepokoje.
Zapraszamy do Biblioteki ZAiKS-u zawierającej ponad 12 tysięcy sztuk.
Marta Guśniowska
PINGWIŃ
Pingwiny spędzają w wodzie 75% życia, zaś bohater sztuki – Pingwiń – całymi dniami przesiaduje na brzegu, gdzie czuje się bezpiecznie. Jego wiedza o świecie pochodzi z książek i opowieści. Pewnego razu poznaje on Uchatkę, która jest jego przeciwieństwem – zwariowana, energiczna, odważna, żądna wrażeń i czerpiąca z życia pełnymi garściami. Uchatka wyciąga Pingwinia na wyprawę w nieznane, dzięki czemu Pingwiń dowiaduje się, że świat nie jest taki przerażający, jak myślał.
[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
Marta Guśniowska
TYCIKRUSZEK
Tycikruszek był tak malutki, że nikt go nie zauważał – ani znajomi, ani rodzice, nie mówiąc o sąsiadach. Urocza historia o Tycikruszku, który miał wielkie serce i bardzo chciał być kimś. Piękna opowieść zwraca uwagę młodych widzów na fakt, że niezależnie od okoliczności każdy jest wyjątkowy i ważny, bez względu na to czy jest duży, czy mały.
[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
Marta Guśniowska
PLASTROSTWORY
„Mało jest na świecie miejsc straszniejszych niż Potworne Chrapstwo. A to za sprawą potworów, które chrapią. Potwory dzielą się na straszne, koszmarne, przerażające i śnią się w koszmarach. Ale są też potwory niestraszne i o nich jest ta opowieść”. Przezabawna historia niestrasznych pluszowych potworów, które chciałyby być odrażające, szczególnie że w Chrapstwie panuje całkowity zakaz bycia niestrasznym i grozi im wydalenie. Jednak podczas wielu spotkań i przygód odkrywają, że lepiej się przyjaźnić, wspierać i mieć wokół siebie dużo dzieci, niż straszyć.
[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
Marta Guśniowska
TRUFEL
Zabawna i wzruszająca historia psiaka ze schroniska, którego przygarnia młoda kobieta z myślą o swoim samotnym ojcu. Pies jest szczęśliwy, ale jego nowy pan nie jest zachwycony „prezentem”. Jednak początkowa niechęć przeradza się w wielką przyjaźń, a bohaterowie nie wyobrażają sobie życia bez siebie. Wszystkie wydarzenia śledzimy z perspektywy psiaka.
[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
Katarzyna Matwiejczuk
WSZECHŚWIATY MOJEGO TATY
Opowieść dla widza w każdym wieku. Lila, 9-letnia dziewczynka, przemierza świat ze swoim tatą. Bohaterowie mieszkają w podróży, jedyną stałą w ich życiu jest samochód i bycie razem. Lila przy pomocy wyobraźni oraz wiary we wszechmoc taty nawet najtrudniejsze doświadczenia życiowe widzi jako cudowną przygodę. Tata, akwizytor mierzy się z trudnościami życiowymi oraz wyzwaniami stojącymi przed samodzielnie wychowującym dziecko rodzicem. Sztuka jest opowieścią o sile miłości oraz wyobraźni, które pomagają jak najlepsze lekarstwo.
[6 ról, liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
Katarzyna Matwiejczuk
STALOWY WILK
Marika wychowuje się w domu dziecka prowadzonym przez zakonnice. Jej umiłowanie natury i wolności sprawia, że określana jest jako krnąbrna i dzika, a jej zachowanie odbierane jest jako bunt. Pewnego razu pojawia się Alicja, która chce zaadoptować Marikę.
Osadzenie akcji w klasztorze wpływa na język utworu: przetykanego cytatami z Biblii i odniesieniami do modlitw, wykorzystującego rymy i rytmy przywodzące na myśl poezję religijną. Tekst włącza się do dyskusji o organizacji systemu opieki w Polsce, jest także apelem o poszanowanie podmiotowości dziecka.
[6 ról, liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
Ireneusz Maciejewski
ILE WAŻY JABŁKO NA MARSIE?
Widzowie stają się uczniami niezwykłej szkoły dla przyszłych kosmonautów, w której zapoznają się z historią lotów kosmicznych, zasadami termodynamiki oraz uczą się nawigować w kosmosie. Dowiadują się też, że podczas kosmicznych przygód niezbędna jest bogata wyobraźnia. Tekst zachęca do wykorzystania na scenie prostych doświadczeń fizycznych, chemicznych i sprawnościowych, w których będą mogli wziąć udział także uczniowie i nauczyciele. Główny bohater przedstawienia – kapitan statku Michał Kwazar – opowiada o swojej dziecięcej fascynacji kosmosem i spełnianiu kosmicznych marzeń.
[liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
Zuzanna Bojda
WSZYSTKO W GŁOWIE
Bohaterami są Cztery Bardzo Różne Osoby, które przypadkowo spotykają się na scenie. Postrzegają świat inaczej, ponieważ pochodzą z różnych miejsc, mówią w różnych językach i posługują się różnymi zmysłami. To opowieść o inności.
Tekst powstał na podstawie osobistych historii zebranych przez dramatopisarkę: „Pisanie scenariusza poprzedzały warsztaty, a w zasadzie po prostu spotkania z dziećmi i dorosłymi, podczas których snuła się opowieść. Jej mianownikiem były emocje, odczuwanie świata, a przede wszystkim różne lęki. Sztuka jest więc wypadkową wielu głosów, a to, co wydaje się być fikcją, jest wynikiem dziecięcej fantazji, czyli dosyć wyjątkowego dokumentu” – podkreśla autorka.
[4 role]
Joël Pommerat
CZERWONY KAPTUREK
Przekład: Maria Ochab
Znana wszystkim klasyczna baśń przepisana przez Joëla Pommerata – francuskiego pisarza i reżysera teatralnego. Tym razem wpisana została w kontekst współczesności i osadzona w emocjonalno-psychologicznych realiach okresu dorastania. Opowieść o samotności dziewczynki, która albo czeka sama w domu na mamę, albo czeka na jej uwagę, bo mama wciąż nie ma czasu. Niedaleko, za lasem, mieszka Babcia, z którą Dziewczynka bardzo chciałaby się zobaczyć, ale Mama nie ma czasu jej tam zabrać, zaś samodzielna droga przez las jest zbyt niebezpieczna, chyba że Dziewczynka spełni warunek mamy: przygotuje dla babci ciasto albo krem.
[6 ról, liczba i płeć wykonawców do decyzji realizatorów]
>