Bez odpowiednio wysokiego finansowania mediów publicznych, nie będą one nośnikiem wysokiej kultury, a coraz bardziej będą się komercjalizować - uznali w piątek uczestnicy debaty zorganizowanej w ramach odbywającego się w Warszawie Kongresu Obywateli Kultury.
Podczas debaty na temat mediów publicznych przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, były prezes TVP Jan Dworak ocenił, że wyższe środki na realizację przez media publiczne programów misyjnych można zapewnić przez poprawę ściągalności abonamentu radiowo-telewizyjnego. Choć zgodnie z obowiązującym prawem jest on obowiązkowy dla każdego posiadacza odbiornika radiowego lub telewizyjnego, to wpływy z tych opłat z roku na rok maleją; w ubiegłym roku było 537 mln zł; w 2007 r. - 887 mln zł. Ocenił, że "uszczelnienie" systemu ściągania abonamentu jest prostsze niż wprowadzenie w jego miejsce innej opłaty, bo nie wymagałoby to notyfikacji przez Komisję Europejską. - Abonament się nie wyczerpał, poprawa ściągalności jest możliwa, ale trzeba do tego woli politycznej - powiedział. Zdaniem b. członka KRRiT, obecnie posła PiS Jarosława Sellina na prawidłowe funkcjonowanie mediów publicznych potrzeba ok. 2 mld zł rocznie, a takich ś