W weekend 20-22 stycznia do Komuny Warszawa dotrze potężna siła, której nie da się stłamsić ani pokonać. Siła, która oferuje bezpieczeństwo, troskę, siostrzeństwo, ale lekceważona nie zawaha się, by walczyć, czyli Siła Dziewczyn. W piątek premierze queerowego i feministycznego zina Girls* to the Front będą towarzyszyły: koncert, A/V set, performans Pauliny Woźniczki, DJ sety i prezentacja instalacji Magdy Kaucz. W sobotę i niedzielę powróci „LARVA” Marty Ziółek, porywający spektakl, rytualno-transowy performans będący afirmacją kobiecości wojowniczej i złączonej z naturą (jeden z dziesięciu najlepszych spektakli 2021 roku wg „Polityki” i najlepszy spektakl taneczny 2021/2022 wg „Teatru”).
Dziewczyny wychodzą na pierwszy plan. Girls* to the Front prezentują 11. numer swojego queerowego, feministycznego zina
Girls* to the Front to queerowo-feministyczna inicjatywa Agaty Wnuk i Aleksandry Kamińskiej, działająca w Warszawie od 2015 roku. Celem G*TTF jest budowa społeczności dziewczyn, kobiet, osób niebinarnych, trans i queer – dostępnej, inspirującej i wspierającej, w której każdy głos jest ważny.
Jako G*TTF organizują koncerty, performensy, dyskusje i warsztaty, prowadzą audycję, grają DJ sety i wraz z Magdaleną Rzepecką wydają zina. Ich wydarzenia skupiają się na działaniach lokalnych, a zin to możliwość budowania społeczności międzynarodowej. Dotychczas współtworzyły go osoby m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Rosji, Kolumbii, Szwajcarii, Turcji, czy Niemiec, a gotowe ziny trafiały zarówno do małych miasteczek w Polsce, jak i do ośrodków uniwersyteckich w Karolinie Północnej.
20 stycznia wszystko skupi się na Komunie Warszawa. „Girls* to the Front: SEKRET” to publikacja o roli sekretów w naszych życiach. Jakie mamy tajemnice? Czy wyjawienie swoich sekretów daje poczucie wolności? Jaki jest związek między tajemnicami a władzą? W jaki sposób utrzymywanie i ujawnianie sekretów jest polityczne? Jak zaufanie i relacje z innymi są powiązane z sekretami? Co ukrywamy i dlaczego? Jak zawsze, Osoby Autorskie interesuje perspektywa kobiet, dziewczyn oraz osób trans.
Premierze zina będą towarzyszyły wydarzenia skupione na działaniach lokalnych:
- koncert NAOMS
- A/V set (projekt audiowizualny) Veronicami & zyvvia
- DJ sety (Olga Drenda, peploid V, DJ Super Świnka
- performans Pauliny Woźniczki „Jak to jest zeżreć siebie w całości?”
- prezentacja instalacji Magdy Kaucz „Sub Rosa”.
Bezwstydny, głośny i surowy manifest feministyczny, którego nie wystarczy obejrzeć - należy go doświadczyć. „LARVA” Marty Ziółek wraca do Komuny
Według tygodnika „Polityka” i miesięcznika „Teatr” „LARVA” Marty Ziółek to odpowiednio jeden z dziesięciu najlepszych spektakli 2021 r. i najlepszy spektakl taneczny 2021/2022.
Według publiczności Komuny Warszawa to:
- Odważny i bezkompromisowy performance! Jeżeli szukasz sztuki bez granic, nie zawiedziesz się, tylko dla ludzi z otwartą głową!
- Świetny manifest dotyczący buntu, ciała, możliwości wyboru. Szalenie odważna forma wobec skostniałej kondycji teatru dramatycznego.
- Doskonale spędzona godzina. Performerka z ogromną energią, ciekawa kompozycja tańca i muzyki. Efekty świetlne, budowanie atmosfery. Wszystko najwyżej w skali.
- Zapierające dech studium ciała.
Według samej reżyserki, choreografki i performerki Marty Ziółek, „LARVA” jest:
- koncertem ciała, punkową celebracją samospalenia, śmierci
- manifestem feministycznym, który jest bezwstydny, głośny, surowy
- rodzajem osobistej, politycznej wypowiedzi, piosenki o mocy wrzasku wnętrzności ciała, o płynnej seksualności, o erotyce wyślizgującej się nadzorowi władzy
- maską-widmem, które ze sceny teatralnej czyni przestrzeń transgresji
- sposobem na poruszenie kwestii kobiecej sprawczości w jej relacji do wolności słowa, ekspresji ciała, seksualności i przyjemności
- hołdem złożonym punkowym artystkom takim jak Patti Smith, Diamanda Galas czy Kim Gordon.
W „LARVIE” scena wykorzystana jest jako przestrzeń przecięcia różnych kanałów doświadczania: kina, teatru, koncertu i obrzędu. Integralnym elementem spektaklu jest wideo nawiązujące do tradycji feministycznej erotyki, która sprzeciwia się patriarchalnym i mizoginistycznym obrazom kobiecej seksualności i przyjemności.
Czerpiąc z kultury punka i hip-hopu, poprzez wibracje, oddech, spojrzenie, gest, „LARVA” animuje i reanimuje ciało w częściach, staje się wybuchową cielesną błazenadą, parodią nieodpowiednich zachowań, gestów i wypowiedzeń. Przełamuje cielesną formę, tworząc nowe pas.
W przypadku „LARVY” powiedziałabym, że weszłam w przestrzeń liminalną. Jednym z moich podstawowych obiektów zainteresowania był trickster. Trickster to archetyp manifestujący się w mitologiach różnych kultur, jest figurą boga-żartownisia-zwierzęcia, przeciwstawiającą się ustalonym normom i społecznemu konwenansowi. Trickster może być zwierzęciem – kojotem, krukiem, lisem – wędrowcem, postacią o zmiennej charakterystyce osobniczej i płciowej. Posiada zdolność przemiany. Dla mnie trickster dotyka źródła teatru, ucieleśnia postać performera. Figura trickstera była ze mną od dawna i nie widziałam innej możliwości niż otwarcie się na jej niejednoznaczność płciową. W pewnym sensie „LARVA” jest o innym typie dragu, maskarady.
– Marta Ziółek w wywiadzie dla poptown.eu
W „LARVIE” punkowa figurowa kobiecej tricksterki przemienia to, co ludzkie w coś nie-do-końca ludzkiego, coś nie na miejscu, zakłócającego prawidłowe reguły performowania.
Jako model ucieleśnienia maska uwalnia heterogeniczny potencjał persony i upolitycznia jej wypowiedź: daje wyraz wielości, ambiwalencji i zmienności, a także społecznemu, cielesnemu i wokalnemu wymiarowi ja. Głos ma płeć, klasę, rasę, jest usytuowany i naznaczony, jest fonicznym ja, które rozciąga ciało i spaja je z tym, co polityczne.
Przez lata kobiety, zamiast scalać się z erotyczną siłą wokalizacji, pozbawiane były prawa głosu. Kobiecy głos stanowił realne zagrożenie dla systemu, co ucieleśnia mitologiczna figura śpiewającej syreny, w swym krzyku przemieniającej „kobiecy głos” w zabójcze zaklęcie.
„LARVA” bada sposoby, w jakie kobieca cielesna ekspresja i nienormatywna wokalizacja może przekształcać horyzont tego, co społeczne.
„LARVA” to ciało społeczne w działaniu.
Czym „LARVA” będzie dla Ciebie?
Girls* to the Front pres.: SEKRET
20.01, 19.30
Teatr Komuna Warszawa (ul. Emilii Plater 31)
bilety dostępne na stronie: https://komuna.warszawa.pl/bilety/
„LARVA”, reż. Marta Ziółek
21.01, 19.00
22.01, 19.00
Teatr Komuna Warszawa (ul. Emilii Plater 31)
Wykonanie, choreografia i reżyseria: Marta Ziółek
SPEKTAKL TYLKO DLA DOROSŁYCH!
bilety dostępne na stronie: https://komuna.warszawa.pl/bilety/
projekty współfinansowane ze środków m.st. Warszawy
społeczna instytucja kultury – Teatr Komuna Warszawa