14.05.2021, 08:05 Wersja do druku

Warszawa. "Hiob" w rocznicę urodzin Jana Pawła II

W rocznicę urodzin Papieża Jana Pawła II, 18 maja o godz. 19.00, Polska Opera Królewska zaprasza do oglądania opery Hiob, której prapremiera miała miejsce 25 kwietnia. Spektakl online na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.

fot. mat. teatru

Ja sam napisałem dramat nowy. Grecki formą, chrześcijański duchem, odwieczny treścią […]. Dramat o cierpieniu: „Hiob”.

Tak o swym dziele pisał w 1940 roku dwudziestoletni Karol Wojtyła w liście do przyjaciela – Mieczysława Kotlarczyka. Młody dramaturg odczytał starotestamentową opowieść o niezawinionym cierpieniu oraz niezłomności wiary z perspektywy chrystologicznej i dostrzegł jej paralelę z losami pogrążonej w wojennej pożodze Polski. Rok po obchodach setnej rocznicy urodzin Papieża Polaka Polska Opera Królewska zaprasza na współczesną muzyczną interpretację Hioba.

O utworze skomponowanym na specjalne zamówienie Polskiej Opery Królewskiej sam kompozytor mówi tak:

Mam nadzieję, że w naszym spektaklu czytelne będzie to, że mit Hioba, opowieść o Hiobi,e to jest prawda cierpienia. To przesłanie o tym, że prędzej czy później wszyscy ludzie dostąpią cierpienia. Niektórzy muszą się z cierpieniem zmierzyć wcześniej, na różnych etapach swojego życia, inni dopiero przy nieuchronnym jego końcu.

Stworzyłem na potrzeby tego dzieła taki swój „idiom biblijny” (… ), w częściach „biblijnych” pojawiają się stylizacje na muzykę barokową, średniowieczną i renesansową. Zderzam te fragmenty ze współczesnymi, i z ariami – znów quasi barokowymi. Używam też barokowego instrumentarium (…). Pokusiłem się o pewną syntezę tego, co wiem o muzyce dawnej i wspaniałych dziełach mistrzów wieków minionych.

Znamienne, że premiera dzieła, planowana pierwotnie na maj 2020 roku, nie odbyła się ze względu na pandemię, która ogarnęła cały świat. Obowiązujące po dziś dzień obostrzenia ograniczają działalność instytucji kultury, toteż opera zostanie zaprezentowana online, bez udziału publiczności . Być może jednak te wszystkie trudne okoliczności wzmocnią uniwersalny przekaz dzieła. Jest to bowiem, jak podkreśla Dębski: „opera (…) o losie człowieka, który wpadł w nieszczęścia, a potem wydobywa się z tego upadku”.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE / DYRYGENT TADEUSZ KAROLAK

REŻYSERIA TOMASZ CYZ
SCENOGRAFIA NATALIA KITAMIKADO
CHOREOGRAFIA NATALIA DINGES
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KATARZYNA ŁUSZCZYK
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH
ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL–GIERLACHDOROTA LACHOWICZ

OBSADA

HIOB ADAM KRUSZEWSKI
ELIHU JAKUB BOROWCZYK
NIEWIASTA HIOBOWA ANETA ŁUKASZEWICZ
CHOREUTA 1, ELIFAZ MACIEJ GRONEK
CHOREUTA 2 PAWEŁ KOWALEWSKI
CHOREUTA 3, SOFAR MACIEJ GRONEK
CHOREUTA 4, KONIUCH GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
STRĄCONY, PASTUCH, JUHAS, SŁUGA, BALDAD LESZEK ŚWIDZIŃSKI
PROLOGOS / EPILOGOS PAWEŁ MICHALCZUK
DZIECKO FRANCISZEK KACZOROWSKI

ZESPÓŁ WOKALNY i ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH, DOROTA LACHOWICZ

Do realizacji wydarzenia wykorzystano oświetlenie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Wydarzenie organizowane pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.

Szczegóły na www.operakrolewska.pl

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne