EN

24.11.2023, 11:23 Wersja do druku

Warszawa. Finał 5. edycji #PolacyRobiąTeatr #PolkiRobiąTeatr w Teatrze Druga Strefa

Zbliżają się ostatnie spektakle 5. edycji cyklu #PolacyRobiąTeatr #PolkiRobiąTeatr. Teatr Druga Strefa regularnie zaprasza na swoją scenę spektakle tworzone przez polskie twórczynie i polskich twórców mieszkających poza granicami kraju.

W tym roku gościliśmy już grupę teatralną APGF z Paryża ze spektaklem ŚLUB, dwukrotnie Polski Teatr w Wilnie ze spektaklami KANTATA NA CZTERY SKRZYDŁA oraz ROBCZIK. W dniach 30 listopada - 2 grudnia warszawskiej publiczności zaprezentuje się OFF Theatre Zigarre z Niemiec w spektaklu MIĘDZY ŚWIATAMI, w którym doświadczenia współczesnych migrantów przeplatają się z berlinem lat 90. Następnie The Mirror of Stage ze Szkocji, zabierze widzów wprost do wiktoriańskiego Londynu w nieszablonowej inscenizacji teatru grozy  - PODSZEPTY. W tym roku cykl zakończy spektakl MACBETH w wykonaniu wielokrotnie nagradzanego, w tym dwukrotnie prestiżową nagrodą DOSKY,  Divadlo Kontra ze Słowacji.

fot. mat. organizatora

MIĘDZY ŚWIATAMI | OFF Theater Zigarre

30 listopada, 19.00

Jest rok 1989. Tysiące obywateli NRD ucieka przez Pragę i Węgry do RFN, jednak Ellen Schernikau wsiada do pociągu i jedzie w przeciwnym kierunku. Wraca do swojej ojczyzny po 23 latach. Tam składa wniosek o przyznanie jej obywatelstwa NRD, które otrzymuje w październiku 1989. Pięć tygodni później kraj jej tęsknoty przestaje istnieć. Dlaczego wróciła? Dlaczego zdecydowała się opuścić ten tzw. “wolny świat” i wrócić do państwa, w którym panował reżim? Odpowiedzi udziela niejako historia drugiej bohaterki - Natalii. Jej opowieść zaczyna się w dzisiejszych czasach, a kończy się w roku 2001, kiedy to jako młoda dziewczyna dopiero sobie wyobraża, czym może być emigracja. Doświadczenia Ellen Schernikau (jej literackie alter ego w sztuce to Irene Binz) to bowiem nie tylko historia z odległych czasów. Można znać język i kulturę miejsca swojej emigracji, a mimo wszystko ma się wrażenie, że bije się głową w mur. Spektakl „Między światami” koncentruje się na problematyce konfrontacji Wschodu z Zachodem. Z jakimi schematami myślowymi mimo zmieniających się warunków politycznych i ekonomicznych mamy do czynienia, gdy spotykają się ludzie pochodzący z tych dwóch biegunów?

Historia Irene Binz w opraciu o książkę Ronalda M. Schernikau „Irene Binz. Befragung”.
Historia Natalii na bazie doświadczeń współczesnych migrantów w dzisiejszych Niemczech.

Autor: Zofia Delest
Wykonanie: Zofia Delest
Reżyseria niemieckojęzycznej wersji: Beata Cholewa – Mazurowska, Zofia Delest
Opracowanie polskojęzycznej wersji: Zofia Delest
Głosy z off’u:
Impreza: Kamila Tomaszewska, Sylwester Barszczyński, Zofia Delest
Wiadomości: Izabela Nawrat (dziennikarka Polenflug Neo)

Czas trwania 75 minut | Kategoria wiekowa 15+

Zofia Delest - Urodzona w 1982 w Łodzi. Magister germanistyki (Uniwersytet Łódzki i Otto von Guericke Universität w Magdeburgu), M.Sc profesjonalnej komunikacji międzykulturowej (Clark University). Mieszka obecnie w Brunszwiku. Tłumaczka, dziennikarka mediów polonijnych (min.w hanowerskim radio Flora), artystka, aktywistka. Założycielka migranckiego teatru offowego „Zigarre” tworzącego spektakle zaangażowane społecznie. Współpracuje blisko z KULT Theater w Brunszwiku. Aktywnie działa na rzecz zbliżania do siebie różnych kultur.

fot. Ian Paterson

PODSZEPTY | The Mirror of Stage

1 grudnia, 19.00

Pani P.M. Jones zostaje uwięziona w pułapce aranżowanego małżeństwa bez miłości. Konsekwencją długich lat emocjonalnej i fizycznej przemocy oraz zakazanych pragnień, staje się romans. Bezsilna wobec okrutnych praw epoki, szczególnie nieprzychylnych kobietom i zniewolona przez społeczne konwenanse, w świecie, w którym kobiece cudzołóstwo było czymś surowo potępionym, P.M. Jones decyduje się zabić męża, aby uniknąć grożącej jej kary.

Poruszająca, prowokująca i zaskakująco aktualna historia wiktoriańskiego Londynu, w której początki ruchu praw kobiet mieszają się z niecodzienną analizą korzeni zła, nawiązującą do tradycji dziewiętnastowiecznych dreszczowców Penny Dreadful. W tej nietuzinkowej inscenizacji teatru grozy, to widz decyduje czy bohaterka jest katem czy ofiarą…

The Mirror of Stage/Lustro Sceny to dwujęzyczny (angielsko-polski) zespół teatralny z siedzibą w malowniczej stolicy Szkocji – Edynburgu. Misją zespołu jest promocja wielokulturowego, różnorodnego teatru, nastawionego na nowatorskie adaptacje klasyki. Poprzez teatr budują i wzmacniają dialog kulturowy pomiędzy społecznościami polską i brytyjską. Ponadto promują polskie dziedzictwo kulturowe wśród społeczności brytyjskiej oraz tworzą przestrzeń na kultywowanie polskiej kultury i języka wśród polskich emigrantów, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży i dzieci. 

Scenariusz: Katarzyna Diuk, Patrycja Zając
Wykonanie: Patrycja Zając
Reżyseria Kate Diuk
Muzyka: Patrycja Zając
Głosy z offu: Patrycja Zając, Łukasz Leszkiewicz, Łukasz Moskalik, Andrzej Róg, Joanna Kańska, Magdalena Włodarczyk- Sroka, Mikołaj Figiel, Mateusz Kobiałka

Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+ 

Patrycja Zając (Pat Zajac) –  dwujęzyczna aktorka teatralna i filmowa, absolwentka aktorstwa w Trinity London College i Krakowskiej Szkole Wokalno-Aktorskiej. Ukończyła Studium Terapii Przez Sztukę Inki Dowlasz. Anglojęzyczne kwalifikacje aktorskie i reżyserskie zdobywała w The Royal Conservatoire of Scotland (RCS), Edinburgh Acting School oraz Acting Out Drama School w Edynburgu, gdzie pracowała jako instruktor teatralny i asystent reżysera przy produkcji dyplomowej.  Założycielka i dyrektor artystyczna dwujęzycznego teatru The Mirror of Stage / Lustro SCENY, z siedzibą w Edynburgu, będącego zarazem jedyną zawodową sceną polonijną w Szkocji. Na co dzień również aktorka zespołu SCENY Polskiej UK w Londynie oraz szefowa studia artystycznego Mr B. Atelier w Edynburgu. „Podszepty”/ „Whispers” to pierwszy monodram w jej dorobku aktorskim,  jest w nim także współautorką scenariusza, autorką jego angielskiej wersji oraz autorką muzyki do spektaklu.

Katarzyna Diuk (Kate Diuk) - dramatopisarka, autorka scenariuszy teatralnych i filmowych, w tym uznanego monodramu ,,NA KARUZELI”. Z The Mirror of Stage/Lustrem Sceny współpracowała jako Konsultantka Artystyczna przy spektaklach ,,THREE SISTERS – BEYOND TIME” i ,,TRZY SIOSTRY – POZA CZASEM”, a przy monodramie ,,PODSZEPTY” przygotowanym premierowo na Edinburgh Festival Fringe 2022 i VI Międzynarodowy Festiwal Monospektakli MonoWschód VI w Wilnie, na Litwie, pracowała jako reżyserka. Katarzyna jest również zawodową charakteryzatorką, teatralną i filmową.

fot. Greg Goodale

MACBETH | Divadlo Kontra

2 grudnia, 19.00

O wydarzeniu:

W naszym spektaklu nie ma króla Duncana, nie ma Banqua, Macduffa, nie ma nawet Lady Makbet. Jest tylko tytułowy bohater. Człowiek, który cierpi. Cierpi, bo identyfikuje się ze stworzonym przez jego umysł fałszywym ego i jego historią. Czy rzeczywiście jest mordercą, czy też zdarzenia, które odgrywa są tylko projekcją jego umysłu? Cierpienie stwarza jednak możliwość przebudzenia. Czy mu się uda? Czy miecz przetnie iluzję? Czy Makbet przebudzi się do stanu świadomości? Czy wyzwoli się z władzy umysłu, zamieni opór na akceptację i odnajdzie swoje prawdziwe "ja" - Istnienie?

Adaptacja inspirowana naukami Eckharta Tolle i jego książką "Potęga Teraźniejszości".

Divadlo Kontra założone zostało w styczniu 2007 przez Klaudynę Rozhin, polską reżyserkę i tłumaczkę od lat żyjącą w Anglii, oraz słowackiego aktora Petra Čižmára. Od 2007 roku zagrało w sumie ponad 2000 przedstawień nie tylko w Słowacji, ale także w Polsce, Czechach, Niemczech i Wielkiej Brytanii, zdobywając liczne nagrody, w tym dwukrotnie prestiżową nagrodę DOSKY - Ulubiony Teatr Sezonu (2018 & 2019).

Przekład: Zora Jesenska
Wykonanie: Peter Čižmár
Adaptacja, scenografia i reżyseria: Klaudyna Rozhin
Czas trwania 60 minut | Kategoria wiekowa 15+ 

Klaudyna Rozhin – reżyser, tłumacz, pedagog, współzałożyciel i dyrektor artystyczny Divadla Kontra. Absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i University of Hull, Wielka Brytania. Od ponad 25 lat mieszka w Wielkiej Brytanii, gdzie związana była z wieloma teatrami m.in Plymouth Theatre Royal, Royal National Theatre, Bristol Old Vic i Bath Theatre Royal, a także z uniwersytetami i uczelniami artystycznymi. Współpracowała również z GITIS Scandivania w Danii i Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice Włodzimierza Staniewskiego. Ma w swoim dorobku wielokrotnie nagradzane realizacje sztuk Williama Shakespeare’a, Samuela Becketta, Sama Sheparda, Martina McDonagha, Marka O’Rowe’a, Conora McPhersona, Endy Walsha, Marie Jones, Rona Hutchinsona, Nicka Reeda, Willy’ego Russella, a także Marka Koterskiego, Witolda Gombrowicza, Sławomira Mrożka, Tadeusza Różewicza i Bernarda-Marii Koltesa.

Peter Čižmár - współzałożyciel, główny aktor i spiritus movens Divadla Kontra, aktor Państwowego Teatru w Koszycach. Laureat licznych nagród w Słowacji i za granicą m.in. 3 prestiżowych nagród słowackich krytyków DOSKY: Wydarzenie Sezonu 2007 za Howie i Rookie i Teatr Sezonu 2018 i 2019 dla Divadla Kontra, nagrody Prekvapenie Novej Dramy na festiwalu Nova Drama 2007 w Bratysławie za kreację w Howie i Rookie; Głównych Nagród Aktorskich na festiwalach: Albamono w Albanii za Makbeta (2017) i Kopriva w Czechach za Kamienie w kieszeniach (2010) i Hamleta (2012), Nagrody Publiczności za Kobietę w czerni (Kopriva 2014), Nagrody Miasta Wrocławia na festiwalu WROSTJA 2015 za Makbeta, Nagrody dla Najlepszego Duetu za Kamienie w kieszeniach na festiwalu Sankryza 2018 na Litwie, oraz 3 Złotych Czaszek i Złotego Wyróżnienia na 17. i 21. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku za Hamleta.

Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Miasto stołeczne Warszawa

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne