EN

29.11.2024, 11:55 Wersja do druku

Warszawa. Festiwal Eufonie: dziś Operomanija, jutro Jubileusz Pawła Szymańskiego

Muzyczna podróż podczas 6. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie powoli dobiega końca.

fot. mat. organizatora

Za nami dwadzieścia muzycznych spotkań, przed nami trzy ostatnie wydarzenia.

Dziś, 29.11 o godz. 19.00 zapraszamy do Nowego Teatru w Warszawie na operę Have a Good Day!. Fałszywe uśmiechy, automatyzm przepełniający atmosferę supermarketu. Mechanicznie powtarzalne zachowania: „Dzień dobry!”, „Dziękuje!”, „Miłego dnia!”. Opera Have a good day! to opowieść o życiu wewnętrznym kasjerów w centrum handlowym, w którym postacie różnych sprzedawców ucieleśniają uniwersalne archetypy obecne w życiu społecznym. Twórcy unikają wszelkich sugestii moralnych, wyrażając krytyczny stosunek wobec kapitalizmu za pomocą humoru, ironii, poezji.

Jutro, 30.11 o godz. 19.00 na tej samej scenie będziemy celebrować jubileusz Pawła Szymańskiego, słuchając jego znakomitych kompozycji. Twórczość kompozytora – obchodzącego w tym roku 70. urodziny - będzie tematem przedostatniego koncertu festiwalu. W programie szeroki przekrój twórczości kompozytora: zarówno utwory na mniejszą obsadę, jak Vilanelle czy Limeryki, jak i te z udziałem orkiestry: Quasi una sinfonietta czy Appendix.

8.12 spotkamy się po raz ostatni podczas Eufonii - tym razem w Dębicy, gdzie ponownie zabrzmi monumentalna VII Symfonia Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego.

***

Operomanija: Have a Good Day!

29 listopada | godz. 19.00 | Nowy Teatr w Warszawie

Supermarket i jego dźwięki, kasjerki jako postacie opery – ten pomysł trzech litewskich autorek: Vaivy Grainytė, Liny Lapelytė, Rugilė Barzdžiukaitė święci międzynarodowe tryumfy. Teraz możemy usłyszeć także w Warszawie, jak spod zunifikowanej fasady standardowych zwrotów grzecznościowych wydobywają się na wolność śpiewane jednostkowe opowieści.

Fałszywe uśmiechy, automatyzm przepełniający atmosferę supermarketu. Mechanicznie powtarzalne zachowania: „Dzień dobry!”, „Dziękuje!”, „Miłego dnia!”. Opera Have a good day! na 10 kasjerów, dźwięki supermarketu i fortepian to opowieść o życiu wewnętrznym kasjerów w centrum handlowym, w którym postacie różnych sprzedawców ucieleśniają uniwersalne archetypy obecne w życiu społecznym. Twórcy unikają wszelkich sugestii moralnych, wyrażając krytyczny stosunek wobec kapitalizmu za pomocą humoru, ironii, poezji.

W 2013 roku Międzynarodowy Instytut Teatralny wybrał Have a good day! do prezentacji w finale konkursu Music Theatre NOW, gdzie opera uzyskała nagrodę Globe Teana – Theatre Observation. Spektakl był prezentowany na wielu międzynarodowych festiwalach w USA, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Ukrainie, Portugalii czy Holandii.

O godzinie 18:00 przed koncertem odbędzie się touch tour. Chętne osoby prosimy o zgłoszenie swojego udziału pisząc maila na adres [email protected] do dnia 24.11.2024 r.

Szczegółowy program i informacje o koncercie

***

Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego

30 listopada | godz. 19.00 | Nowy Teatr w Warszawie

Aluzyjność, humorystyczność i jej odcienie, dialog z tym, co było i z tym, co jest, namysł etyczny nad tkanką współczesności, a jednocześnie iluzjonistyczne koncepty paradoksalnie ujęte w perfekcyjnych konstrukcjach wraz z ich łudzącym pięknem – oto niektóre z cech muzyki Pawła Szymańskiego, która zabrzmi na jego koncercie monograficznym. W pierwszej części króluje klawesyn, w drugiej zaś flet.

Ten długo oczekiwany w Warszawie monograficzny koncert Pawła Szymańskiego jest wydarzeniem ekscytującym. Wskrzeszone tu zostają utwory wczesne, wykonywane niesłychanie rzadko lub prawie nigdy. Mamy też przed sobą utwór it’s fine, isn’t it? oraz premierę najnowszego klawesynowego utworu kompozytora Margaret's Toy. Dzięki tej klamrze czasowej – obejmującej niemal pięć dekad – możemy odkrywać, że definiowanie sztuki jako „bardzo poważnych żartów”, które za Goethem postulował kiedyś Thomas Mann, zachowuje swoją celność w odniesieniu do całości estetyki Szymańskiego, począwszy od jego najwcześniejszych kompozycji. Dodać należy, że owe żarty, gdy wykraczają poza taką czy inną konwencję, mogą zostać uznane za kolidujące z porządkiem społecznym, przed czym swoje państwo chciał uchronić już Platon. Thomas Mann też o tym dobrze wiedział.

Szczegółowy program i informacje o koncercie

Krzysztof Penderecki: Siedem bram Jerozolimy

8 grudnia | godz. 18.00 | Dom Kultury Mors w Dębicy

Szczegółowy program i informacje o koncercie

Źródło:

Materiał nadesłany