Ciało/Umysł 2025, Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu odbędzie się w dniach 8-12 października w Warszawie. W tym roku pokazy w STUDIO teatrgaleria oraz w Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Na Festiwalu swoje prace zaprezentują: Louise Lecavalier, kanadyjska ikona współczesnego tańca ekstremalnego, która wystąpi po raz pierwszy w Polsce z DANSES VAGABONDES; francuski choreograf Jérôme Bel ze spektaklem JÉRÔME BEL, którego scenariusz zrealizuje polski reżyser Wojciech Ziemilski; Scottish Dance Theatre z polską premierą RAY, emocjonalną podróżą, skupioną na niewerbalnej empatii i głębokim połączeniu, a także Edyta Kozak z Autoportretem Choreograficznym, który wzrusza, wyzwala emocje i zaprasza do własnych poszukiwań.
Na C/U swoje prace pokażą też debiutująca na festiwalu Natalia Drozd ze spektaklem SUPERSTAR oraz nagrodzony Paszportem Polityki Wojciech Grudziński z BOW. REWIZYTA.
W programie festiwalowym również pokaz filmu „Louise Lecavalier: In Motion”, reż. Raymond St-Jean; wystawa „Myślałam, że tancerki nie mają dzieci” autorstwa Grażyny Gudejko i Edyty Kozak oraz projekt „Museum of Futures” - efekt rezydencji artystycznej wymiany i wspólnego dzielenia się praktykami artystów Scottish Dance Theatre oraz polskich performerów. Bilety na festiwal do nabycia poprzez platformę Kicket oraz STUDIO teatrgaleria (online i stacjonarnie)
PROGRAM
Ø STUDIO teatrgaleria, Duża Scena
10.10, g. 20.00 DANSES VAGABONDES, Louise Lecavalier (Kanada), premiera polska
Czas trwania: 60 minut
Po spektaklu spotkanie z artystką w języku angielskim, tłumaczenie na język polski, tłumaczenie na PJM, prowadzenie: Aga Kozak.
Ciało w swoim żywiole
Ikona współczesnego tańca ekstremalnego występuje po raz pierwszy w Polsce. Lecavalier eksponuje intensywność, siłę i sensualność ciała. Solo jest zapisaną w ciele autobiografią 66-letniej kanadyjskiej tancerki i choreografki, która w nieustannej podróży, w procesie wewnętrznych zmian, odrzuca schematy i społeczne normy. To historia ciała, które się nie poddaje i któremu artystka ufa.
Szary ekran staje się biały i oto początek: zjawia się tancerka, jej ciało jest napięte, w gorączkowym pędzie. Rytuał otwarcia, mantra, zaklęcie, ruch. Wyruszamy w przenikającą do głębi podróż przez czas i pamięć, gdzie ciało staje się żywym archiwum doświadczeń, emocji i fragmentów dawnego tańca. Zainspirowana „Écrits Vagabonds” Carla Rovellego, Lecavalier splata zatańczone gesty z nowymi impulsami, tworząc ciągły dialog między instynktem a precyzją, wolnością a dyscypliną. Każdy ruch staje się eksploracją, poszukiwaniem, które wykracza poza znane granice w stronę niewiadomej. Taniec oddycha, transformuje i rozpala, ucieleśniając głęboką potrzebę ruchu jako witalnego, nieograniczonego niczym aktu. W ciszy, w dźwięku, w niewidzialnym pulsie, który ją porusza, Lecavalier przemierza scenę niczym niepowstrzymana siła. Swoim ciałem opowiada historie, które nie wymagają słów – wystarczy je przeżyć.
11.10, g. 20.00 JÉRÔME BEL, Jérôme Bel/ Wojtek Ziemilski (Francja/Polska), premiera polska
Czas trwania: 120 minut
Dla widzów: 12+ | Performans w języku polskim, zawiera sceny nagości
Po spektaklu spotkanie z artystą w języku polskim, prowadzenie: Aga Kozak
Auto-bio-choreo-grafia
Choć tytuł nawiązuje do spektaklu z 1995 roku, który przyniósł Belowi rozgłos, praca prezentowana na C/U 25 nie jest próbą jego odegrania, ani reinterpretacji. Tym razem mamy do czynienia z auto-bio-choreo-grafią – opowieścią o źródłach twórczości, w której splatają się wątki osobiste, artystyczne i polityczne. Bel po raz pierwszy sięga po własny życiorys, by podzielić się przeżyciami, wątpliwościami i fascynacjami, choć nie po raz pierwszy buduje spektakl wokół postaci artysty. W 2020 roku pokazaliśmy na C/U jego „Isadorę Duncan”, w której autobiografię słynnej tancerki przedstawiła inna performerka. Podobnie jest teraz – Bel nie występuje osobiście. Przekazuje scenariusz polskiemu reżyserowi, Wojtkowi Ziemilskiemu. Praca przefiltrowana przez ciało i historię innego artysty, działającego w podobnym obszarze, zyskuje nowy wymiar. To świadomy gest artystyczny, ale też ekologiczny – Bel ogranicza podróże, by zmniejszyć swój ślad węglowy. Festiwal C/U odkrył Jérôme Bela dla polskiej publiczności w 2001 roku i regularnie prezentuje jego prace.
12.10, g. 19.30
AUTOPORTRET CHOREOGRAFICZNY, Edyta Kozak (Polska)
Czas trwania: 60 minut
Performans w języku polskim. Autoafirmacja jako akt odwagi.
„Autoportret choreograficzny” Kozak to spotkanie ze sobą – przestrzeń, w której ciało zaczyna negocjować. Czy można tańczyć w ramach systemu, ale nie być jego niewolnikiem? Czy można odnaleźć wolność w strukturze? To czas wyboru. Możesz poświęcić go na destrukcję, konflikt, działanie wbrew. A możesz po prostu zatrzymać się i wsłuchać w ciszę – choćby jej najdrobniejszy fragment – by spotkać się ze sobą. Z każdą komórką ciała czekającą na rozpoznanie. Z nieskończonością i wiecznością, które nosisz w sobie. „Autoportret” to wejście do wnętrza procesu twórczego – tam, gdzie jeszcze nic nie jest pewne, ale jednocześnie wszystko się dokonało. To opowieść zbudowana z poruszeń, wspomnień i impulsów, które zwykle pozostają niewidzialne dla oka widza. Intymna jak oddech przed pierwszym krokiem, szczera jak ciało w bezruchu. Edyta Kozak zaprasza do przestrzeni, w której ruch rodzi się z potrzeby, a nie efektu. Prowadzi nas przez swoje wewnętrzne krajobrazy – nie gotowe obrazy, ale proces stawania się. To gest w dialogu z przeszłością, decyzja wibrująca emocją, moment rozpoznania, który przenika przez warstwy formy. Autoportret nie odsłania postaci, ale źródła, z którego twórczość, choreografia czerpie siłę. Dla tych, którzy chcą nie tylko oglądać, ale również zobaczyć.
To spektakl, który wzrusza, wyzwala emocje i… zaprasza do własnych poszukiwań. Bo choć opowieść wychodzi od artystki – finalnie może być o Tobie. O Twoich tęsknotach, Twojej ciszy.
Ø STUDIO teargaleria, Mała Scena
09.10, g. 19.00 RAY, Scottish Dance Theatre/Meytal Blanaru (Szkocja), premiera polska
Czas trwania: 60 minut
Dla widzów: 12+
Po spektaklu spotkanie z artystami w języku angielskim, prowadzenie: Artur Grabarczyk
Spektakl realizowany w ramach UK/Poland Season 2025, wspierany przez British Council.
Bliskość i połączenie
Ray zaprasza wykonawców i publiczność do emocjonalnej i duchowej podróży. Blanaru bada temat niewerbalnej empatii i połączeń we wspólnym, zbiorowym doświadczeniu, opierając się na choreograficznej praktyce, która ma korzenie w metodzie Feldenkraisa. Jej język ruchu jest subtelny i zarazem mocny, zachęca publiczność do „przybliżenia się”, a sześciu tancerzy do ciągłego poszukiwania i zanurzania w intensywnych stanach fizycznych i emocjonalnych. Spektakl tworzy przestrzeń, w której ludzie mogą spotkać się bez słów, idei i konstruktów myślowych.
Tworzy więź między publicznością a wykonawcami silniejszą niż kiedykolwiek. „Dancing Times”.
11.10, g. 18.00
2 spektakle: BOW. REWIZYTA, Wojciech Grudziński (PL), SUPERSTAR, Natalia Drozd (PL)
Po obu spektaklach spotkanie z artystami w języku polskim, prowadzenie: Anna Sańczuk
Na oba spektakle obowiązuje 1 bilet
BOW. REWIZYTA, Wojciech Grudziński (Polska), work in progress
godz. 18:00, STUDIO teatrgaleria, foyer
Czas trwania: 20 minut
Współczesny ukłon najczęściej spotykany jest w teatrze – szerzej: w sytuacjach performatywnych. Gdy po spektaklu rozlegają się brawa, performer odpowiada ukłonem. Ten gest staje się formą wzajemnej wdzięczności – z jednej strony wywołuje podziękowanie artystom, z drugiej symbolizuje nawiązany z publicznością kontakt.
„BOW. Rewizyta” to work in progress rozwijający materiał spektaklu „BOW. A Study” z 2023 roku. Pokaz prezentowany podczas Festiwalu Ciało/Umysł stanowi zapowiedź dalszych prac nad spektaklem, którego premiera planowana jest na 2026 rok, w Pawilonie Tańca w Warszawie, jako koprodukcja MSN i Fundacji C/U. Projekt „BOW. A Study” koncentrował się na choreograficznym ujęciu gestu wdzięczności oraz na przewrotnym znaczeniu samego wyrażenia „ukłon w stronę kogoś lub czegoś” – rozumianego również jako gest politycznego uznania lub przyzwolenia. „BOW. Rewizyta” opiera się na tych samych założeniach i materiałach, pogłębiając przede wszystkim badanie samego choreograficznego gestu ukłonu.
SUPERSTAR, Natalia Drozd (Polska), premiera polska
godz. 18:30, STUDIO teatrgaleria, mała scena
Czas trwania: 35 minut
Kto lub Co tak naprawdę jest tytułowym SUPERSTAR?
Superstar jest autorskim konceptem Natalii Drozd z dziedziny sztuki tańca i choreografii z zakresu
expanded choreography, w której widzowie będą integralną częścią spektaklu choreograficznego.
Koncept wywodzi się z praktyki tańca, w której artystka zajmuje się relacjami kości ogonowej w tańczącym ciele. Choreografia spektaklu jest hybrydą form: dance performance, wykład perfomatywny, praktyka-warsztat.
Kto lub Co tak naprawdę jest tytułowym SUPERSTAR? Kość ogonowa? Widzowie-Uczestnicy? Tancerka? Choreografia?
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE
Ø WYSTAWA - STUDIO teatrgaleria, Scena Modelatornia
9.10, g. 18:00 - 22:00
10-12.10, g. 16:00 - 22:00
MYŚLAŁAM, ŻE TANCERKI NIE MAJĄ DZIECI, Grażyna Gudejko, Edyta Kozak
Wstęp wolny
(10-12.10, *godz. 17:00 oprowadzanie po wystawie/ 30 min., limit 15 osób, konieczne zapisy poprzez adres email: [email protected] )
Wystawa „Myślałam, że tancerki nie mają dzieci” to intymna i wielogłosowa opowieść o kobiecym ciele – jako narzędziu sztuki, bliskości, życia. To również refleksja nad mało widocznym, często przemilczanym doświadczeniem bycia tancerką i matką – rolami, które przez dekady uznawano za wykluczające się. Bo jak pogodzić dwie rzeczy, które każda z osobna domaga się pełni?
Jej punktem wyjścia stała się intymna fotografia tancerki Edyty Kozak z pięcioletnią córką, wykonana ponad 20 lat temu przez fotografkę, Grażynę Gudejko. Kiedyś traktowana jako zapis bliskości, dziś – w świetle zmieniających się kontekstów kulturowych i społecznych – fotografia ta, została wyłączona z ekspozycji*. Stała się punktem wyjścia do zgłębiania tematu macierzyństwa w świecie tańca i zaproszenia do projektu innych tancerek-matek.
Ø FILM - STUDIO teargaleria, Mała Scena
10.10, g. 18:00
LOUISE LECAVALIER: IN MOTION, reż. Raymond St-Jean
Czas trwania: 102 min
Język: francuski z angielskimi napisami
Wstęp wolny
Pełnometrażowy film dokumentalny „Louise Lecavalier: In Motion” to wizualnie oszałamiająca opowieść o życiu i twórczości uznanej kanadyjskiej tancerki i choreografki Louise Lecavalier.
Film przedstawia inspirującą historię niezłomnej artystki, która współpracując z choreografem Édouardem Lockiem, zrewolucjonizowała taniec współczesny w latach 80. Dziś, mając 67 lat, Lecavalier cieszy się udaną karierą solową na międzynarodowej scenie. To prawdziwa ikona tańca – wyjątkowa twórczyni, której sztuka przekracza granice ludzkiego ciała.
Spektakularne sekwencje taneczne, oryginalna muzyka i unikatowe wywiady składają się na intymny i poruszający portret artystki napędzanej nieustannym poszukiwaniem doskonałego ruchu.
Ø eScena (na profilach FB i YT C/U)
5.10 Esej/ Podcast: WOJTEK ZIEMILSKI – SCENICZNA OPIEKA NAD ŻYCIEM
13.10 Aftertalk: Twórcy i performerzy MUSEUM OF FUTTURES | Prowadzenie: Agnieszka Jakimiak, Joan Clevillé
14.10 Aftertalk: WOJTEK GRUDZIŃSKI I NATALIA DROZD | Prowadzenie: Anna Sańczuk
15.10 Aftertalk: WOJTEK ZIEMILSKI | Prowadzenie: Aga Kozak
BILETY
Ceny biletów na Dużej Scenie STUDIO teatrgaletria – 80/60 zł
Ceny biletów na Małej Scenie STUDIO teatrgaletria – 60/40 zł
Bilety do nabycia w STUDIO teatrgaleria
+ online: teatrstudio.pl + kicket.pl + cialoumysl.pl
***
Ciało/Umysł 2025 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu
8-12 października 2025, Warszawa
STUDIO teatrgaleria, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak
Dyrektor zarządzająca: Anna Szaniawska
Organizator: Fundacja Ciało/Umysł
Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawę
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Partnerzy: STUDIO teatrgaleria, Pawilon Tańca i Innych Sztuk Performatywnych – nowy oddział Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, British Council, Scottish Dance Theatre.
Patroni medialni: TVP Kultura, TVP Warszawa, TVP Info, Radio Chilli Zet, Gazeta Teatralna „Didaskalia”, taniecPOLSKA.pl, e-Teatr, Teatr dla Wszystkich, Strona Tańca, Notes Na 6 Tygodni.