„Folk Triadyczny” to performans, który ma na celu ukazanie i sfilmowanie w przestrzeni miejskiej sześciu kostiumów-rzeźb animowanych przez performerów. Kostiumy-rzeźby to duże awangardowe formy czerpiące inspiracje z Bauhausu i polskiego folkloru.
„Fizyczność ludzkiego ciała zatraca się, w ten sposób tworzy się świat abstrakcyjnych form, które żyją własnym życiem, ożywają za sprawą niewidocznych, ukrytych w nich performerów”. (…) Archetypy transformują w stronę science fiction. Gatunki ulegają zatarciu”.
Pokazy z udziałem performerów ubranych w kostiumo-rzeźby mają na celu umożliwianie obcowania ze sztuką szerokiej rzeszy widzów, docierając do dodatkowych odbiorców. Performerzy zapraszają widzów do interakcji ukazując zarazem unikatowe i oryginalne użycie polskiego folkloru i nowoczesny dizajn powstały w oparciu o tradycję. Pokazy umożliwią obcowanie z żywymi, ruchomymi "rzeźbami" w różnych przestrzeniach miejskich.
Miejsca i terminy pokazów:
1. Dworzec Centralny - 18 października, godz. 16.00.
2. Przejście podziemne w Metrze Świętokrzyska z wykorzystaniem ścian multimedialnych na emisje animacji związanych z projektem w trakcie trwania pokazu - 19 października, godz. 10.00.
3. PROM Kultury Saska Kępa - 20 października, godz. 20.30
Projekt będzie sfilmowany i opublikowany w sieci. Powstaną trzy krótkie formy video, które rozpowszechniane będą w online-galeriach wraz ze ścieżka dźwiękową.
Pokaz współfinansowany przez m.st. Warszawa w ramach projektu "Latający Teatr Sztuki Ciała".
Projekt dofinansowany ze środków Związku Artystów Scen Polskich ZASP-Stowarzyszenie.
Autorka i realizatorzy projektu:
O autorce:
Agata Uchman: kostiumografka, projektantka, artystka. Absolwentka Wydziału Scenografii i Malarstwa ASP w Warszawie. Członek OISTATu (Międzynarodowej Organizacji Scenografów i Techników Teatru). Projektowała kostiumy dla Teatru Nowego w Poznaniu, Teatru Muzycznego w Poznaniu, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery i Filharmonii Podlaskiej i dla Opery Bałtyckiej. Jest autorką kostiumów i scenografii do wielu artystycznych projektów filmowych w Polsce i zagranicą m.in.: "The Big Leap"SE/PL. Jej prace znalazły się na międzynarodowej wystawie ukazującej ostatnie 25 lat projektowania kostiumów na świecie, która była prezentowana m.in w USA, Chinach oraz w Polsce. W latach 2013–2016 tworzyła autorską markę NUMER uchman/winiarska łączącą design i modę. Projekt zadebiutował na Berlin Fashion Week. W 2018 spędziła trzy miesiące na GWU (George Washington University) jako naukowiec (badania tkanin) i wykładowca w ramach grantu otrzymanego od Fundacji Kościuszkowskiej. W 2019 została laureatką Teatralnych Nagród muzycznych im. J.Kiepury. Prowadziła wykłady i warsztaty na: ASP Warszawa, George Washington University, School of Form, MSKPiU strona artystki: agatauchman.com
Choreografa - Hanna Jurczak: tancerka, choreografka, aktorka, psychoterapeutka, psychiatra. Od wielu lat współtworzy środowisko kontakt-improwizacji prowadząc zajęcia i laboratoria. Członkini zespołu Fundacji Sztuka Ciała, współpracuje też z Fundacją Artystyczną PERFORM. Absolwentka szkolenia choreograficznego w Hurtowni Ruchu w Krakowie (Iwona Olszowska). Od 2018 r. reżyserka i choreografa.
Performerzy Teatru Sztuki Ciała:
Agata Brzozowska, Adam Gąsecki, Anna Ługowska, Joanna Pawłowska, Joanna Płóciennik, Nina Wasyluk, Ireneusz Wojaczek, Katarzyna Wróbel
Finaliści "Mam Talent!", zdobywcy nagród na festiwalach teatralnych i w dziedzinie animacji i edukacji kulturalnej. Eksplorują ciało jako główny środek wyrazu. Mają doświadczenie w tworzeniu spektakli: od scenicznych po performatywne instalacje, zarówno na scenach np. Teatru Współczesnego, Teatru Dramatycznego (Scena na Woli), Teatru Stara Prochownia, Teatru WARSawy, Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu, w ośrodkach kultury, jak i w placówkach zamkniętych oraz przestrzeni miejskiej. Występowali na najważniejszych dla ich nurtu festiwalach międzynarodowych. Od kilku lat współtworzą ruch Żywych Rzeźb, z którymi występują m. in. na Festiwalu UFO w Szamotułach, na Festiwalu FURA w Ustce a także goszczą na występach w Danii, Holandii, Katarze.
Absolwenci kursów choreograficznych Centrum w Ruchu, Współpracują reżysersko i choreograficznie z Marią Seweryn, Pau Bachero (Hiszpania), Katarzyną Sobiszewską (Wrocławski Teatr Pantomimy), Weroniką Pełczyńską, Markiem Kowalskim (Teatr AKT).
Zdobywali warsztat u najbardziej uznanych europejskich mistrzów teatru fizycznego, takich jak Anton Adasinsky, Radim Vizvary, Mirenka Cechowa, Lionel Menard, Pau Bachero i amerykański mistrz komedii ciała - Gregg Goldston. Szkolili się m.in. u nauczycieli Accademii Teatro Dimitri SUPSI (Szwajcarii), Die Etage w Berlinie, HAMU w Pradze, Warszawskiego Centrum Pantomimy, Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. Osoby tworzące Teatr Sztuka Ciała to także animatorzy i edukatorzy teatralni z przygotowaniem pedagogicznym, psychologicznym lub socjoterapeutycznym.
Adam Keller - wizualizacje, plakat, filmy: grafik, animator i producent, autor fimów. Studiował na Uniwersytecie Łódzkim i na Uniwersytecie Warszawskim. Autor projekcji multimedialnych do spektakli teatralnych w całym kraju, m.in.: „Crazy for You”(Opera na Zamku), „Nabucco”(Opera Bałtycka),”Cosi fan tutte”(Opera Nova).”Alicja w krainie czarów”(Opera Nova) „Arabska noc”, a także Koncertów Sylwestrowych w Operze Nova w Bydgoszczy oraz musicali w Teatrze Muzycznym ROMA: „Deszczowa piosenka”, „Aladyn Jr”, „Les Misérables”, „Upiór w operze”, „Miss Saigon”, „Grease”, ”Mamma Mia!”, „Pięć ostatnich lat”, „Once”. Autor oprawy graficznej przedstawienia „Jesus Christ Superstar” wystawianego z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski na stadionie w Poznaniu. Zajmuje się również tworzeniem grafik i animacji dla telewizji, m.in. oprawy programów i kanałów telewizyjnych. Jest też autorem efektów specjalnych do filmów fabularnych i reklamowych.
Dr Albert Jawłowski wraz ze studentami Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych - badania naukowe dotyczące Projektu i publikacja: pracuje jako adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkiem Polsko-Syberyjskiej Grupy Roboczej przy Wydziale Artes Liberales UW. Po raz pierwszy pojechał do Buriacji w 2007 roku. Pracował w terenie również w Kraju Zabajkalskim, na Ałtaju i w Jakucji. Zajmował się też badaniem i teorią kultury popularnej. Jest autorem artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz książek Święty ład. Rytuał i mit mundialu i Dawno temu w Galaktyce Popularnej, a także scenariuszy filmowych i telewizyjnych.