Inspiracją do powstania spektaklu „Miasto kobiet” w reż. Emmy Hütt jest napisana w 1405 roku „Księga o Mieście Pań”. Tekst wyszedł spod pióra Krystyny de Pizan – autorka, która mogła i chciała tworzyć, w czasach gdy kobietom odmawiano podmiotowości i prawa do udziału w życiu publicznym. Premiera odbędzie się 20 października.
Krystyna de Pizan żyła na przełomie XIV i XV wieku we Francji. Była wszechstronną i niezwykle płodną pisarką oraz poetką. W dorobku autorki znajdują się liczne wiersze miłosne, biografia Karola V Mądrego i kilka dzieł poświęconych kobietom, w tym uznawana za jej najwybitniejsze osiągniecie – „Księga o Mieście Pań”. Wykształcenie zdobyła dzięki ojcu, nadwornemu lekrzu króla. W wieku 15 lat poślubiła Estienne’a de Castela, sekretarza dworu, któremu pomagała w pracy. Po 10 latach małżeństwa owdowiała i aby utrzymać rodzinę, zajęła się pisaniem oraz prowadzeniem warsztatu kopiowania rękopisów. W ten sposób stała się pierwszą Francuzką utrzymującą się dzięki pracy intelektualnej.
(…) fakt istnienia pisarki, kobiety świeckiej, która żyła i tworzyła w średniowieczu, utrzymując siebie i swoją rodzinę z pracy pióra, prowadząc jednocześnie własny dobrze prosperujący warsztat kopiowania rękopisów. Była wykształcona, oczytana, interesowała się sprawami świata, w którym żyła wypowiadając się w swoich dziełach na tematy polityczne, społeczne i moralne. „Księga o Mieście Pań” jest jednym z wielu dzieł Krystyny, dziś bardziej znanym od innych ze względu na tematykę, jaką było przeciwstawienie się dyskursowi mizoginistycznemu, obrona kobiet i argumentacja na rzecz doceniania ich roli w historii i teraźniejszości - prof. UAM dr hab. Anna Loba, autorka polskiego przekładu „Księgi o Mieście Pań”
Anna Loba o „Księdze o Mieście Pań”
W „Księdze o Mieście Pań” de Pizan jako pierwsza z taką mocą zakwestionowała obraz świata konstruowany i zdominowany przez mężczyzn oraz dała kobietom ich herstorię – dekonstruując stereotypy na temat kobiet i opierając się na przykładach postaci historycznych. Nawoływała również do stworzenia fikcyjnego, utopijnego miasta, budując je za pomocą języka i narzędzi do walki o samostanowienie kobiet.
Po 600 latach, Emma Hütt tworzy swój własny mit, odkrywając coś tylko pozornie przestarzałego – średniowieczne świadectwo feministycznej samowoli. Analizuje tekst Krytsyny de Pizan sięgając po fikcyjne, filozoficzne, biograficzne i historyczne tropy, przeplatając je ze średniowiecznymi, biblijnymi i popkulturowymi odniesieniami.
Premiera „Miasta kobiet” w TR Warszawa odbedzie się 20 października.
Spektakl „Miasto kobiet” produkowany jest przy wsparciu: Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckieji i Kreatywnej Europy.