Wielkie widowisko operowe z arcydziełami wokalistyki chóralnej na scenie Opery Narodowej już 7 października!
Znaczenie i rola chóru w widowisku teatralnym i operowym zmieniały się na przestrzeni wieków, osiągając sporą rozpiętość: od charakteru czysto dekoracyjnego po stanowienie autonomicznej osoby dramatu.
Zespół chóralny istniał przy Teatrze Wielkim niemal od początku jego funkcjonowania, uczestnicząc w przedstawieniach operowych, a jego niezwykle wysoki poziom artystyczny od samego zarania dokumentują pełne uznania dla jego osiągnięć recenzje prasowe z przedstawień w Teatrze Wielkim.
Otwarcie Teatru Wielkiego po odbudowie w 1965 roku stało się impulsem do dalszego rozwoju zespołu. W spektaklach wystawianych na wielkiej scenie Opery Narodowej musiał występować równie potężny chór, którego udział stał się ozdobą inscenizacji operowych. Od tego czasu zespołem chóralnym Teatru Wielkiego kierowali m.in.: Józef Bok, Zofia Urbanyi-Świrska, Henryk Wojnarowski, Lech Gorywoda, Bogdan Gola i Jan Szyrocki. Zespół występuje w przedstawieniach operowych, bierze udział w koncertach symfonicznych, prowadzi samodzielną działalność koncertową. Uczestniczył w wielu tournée zagranicznych Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, podczas których występował na największych scenach muzycznych Europy, a także w Chinach i Japonii. Począwszy od sezonu 2016/2017 chórem kieruje Mirosław Janowski.
Znakomita forma zespołu zainspirowała wybitnego francuskiego dyrygenta Patricka Fournilliera, od sezonu 2020/2021 dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, do przygotowania premiery spektaklu, którego Chór Teatru Wielkiego będzie głównym bohaterem. Wspaniałego repertuaru muzycznego na chór przecież nie brakuje. Pisanie scen zespołowych z udziałem chóru to niemal osobna umiejętność kompozytorska, której nie każdy twórca był w stanie sprostać. Patrick Fournillier sięgnął po najwspanialsze osiągnięcia w tej dziedzinie, program koncertu jest więc wielką feerią muzycznych przebojów.
Za inscenizację odpowiedzialny jest fiński reżyser Jere Erkkilä, za scenografię i kostiumy – Anna Kontek, która do tej premiery przygotowała ponad 500 efektownych kostiumów* – niektóre ich zmiany odbędą się na oczach widzów! Widowisku towarzyszyć będą liczne sceny taneczne, a całość dopełnią projekcje Ewy Krasuckiej, które razem z reżyserią świateł stworzą niezapomniane wizualne dzieło. Spektakl pokaże nie tylko możliwości muzyczne zespołu, ale także całą paletę efektów, na jakie pozwala największa europejska scena teatralna.
Spektakl rozpocznie się słynnym, napisanym z niezwykłym rozmachem, chórem O Fortuna z kantaty scenicznej Carmina Burana Carla Orffa, następnie zaś zabrzmi muzyka włoska. Usłyszmy dwa chóry z oper Giacoma Pucciniego. Coro a bocca chiusa (Chór z zamkniętymi ustami) z II aktu opery Madame Butterfly oraz Perche tarda la luna (Czemu księżyc tak późno) z I aktu Turandot.
Nie zabraknie fragmentów z oper innych kompozytorów werystów: wysłuchamy Coro delle campagne z Pajaców Ruggiera Leoncavalla, zaś Orkiestra Teatru Wielkiego wykona instrumentalne Intermezzo przywołujące rześkie sycylijskie krajobrazy z Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego. Nie obędzie się też bez chórów z oper Giuseppe Verdiego: Fuoco di gioia z Otella oraz chóru Cyganów z Trubadura. Auto da fe z Don Carlosa, które zakończy część pierwszą, to cała scena operowa, w której chór zaintonuje piękną i triumfalną pieśń tłumu zebranego przed obliczem króla Filipa II.
Moc chóru przeniesie nas także do nasyconej ognistym temperamentem Hiszpanii. Chór z III aktu Traviaty (Coro di mattadori spagnuoli) śpiewany przez przebranych za matadorów Hiszpanów, którzy przybyli na karnawał do Paryża, zapowie inny utwór w drugiej części wieczoru – słynny chór Les voici…! z IV aktu opery Georges’a Bizeta Carmen. Przywołuje on triumfalny temat z uwertury do tej opery i ukazuje tłum mieszkańców Sewilli czekający na popisy matadorów, którzy paradują przy dźwiękach tej widowiskowej muzyki.
Poza muzyką włoską usłyszymy tego wieczoru także monumentalne kompozycje Richarda Wagnera – chór Dziewcząt i chór Marynarzy z Latającego Holendra. Zabrzmi zmysłowa Pieśń Roksany z Króla Rogera Karola Szymanowskiego, w której królowej towarzyszyć będzie chór oraz dzieło o zupełnie innym charakterze – monumentalny Magnus Dominus z VII symfonii „Siedem bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego, w którym śpiewają trzy chóry mieszane.
Czym byłby jednak wieczór najlepszych utworów wokalistyki chóralnej bez podniosłego mazura ze Strasznego dworu Stanisława Moniuszki? Ten uwielbiany przez publiczność, łączący żywiołowość muzyki i tańca utwór, będzie doskonałym akcentem wieńczącym niezwykłe operowe widowisko, jakim jest Chorus Opera.
Spektakl "Chorus Opera" ma wywołać uśmiech na twarzach widzów, zaprosić ich do delektowania się pięknem muzyki operowej, być po prostu świetną rozrywką. Gwiazdą wieczoru jest chór, który tym razem zamiast za plecami solistów stanie w pełnym blasku reflektorów. W programie znalazły się najwspanialsze pozycje repertuaru chóralnego. Ten spektakl ma zaskoczyć publiczność – nie ma tu mowy o typowym koncercie z chórem śpiewającym z głębi sceny i wielką aranżacją kwiatową z przodu. To będzie prawdziwe widowisko.
*W spektaklu wykorzystano częściowo kostiumy i elementy kostiumów z zasobów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej autorstwa:Gabriele’a Amadoriego, Marii Balcerek, Stanisława Bąkowskiego, Ireny Biegańskiej, Jean-Jacques’a de Covve, Dalii Galico, Pawła Grabarczyka, Zofii de Ines, Liliany Jankowskiej, Jadwigi Marii Jarosiewicz, Barbary Kędzierskiej, Tatiany Kwiatkowskiej, Borisa Kudlićki, Andrzeja Kreutza Majewskiego, Anny Nurzyńskiej, Katarzyny Proniewskiej-Mazurek, Ewy Starowieyskiej, Franki Squarciapino, Małgorzaty Szczęśniak, Małgorzaty Tesławskiej, Aleksandra Wasiliewa-Gulewicza, Xymeny Zaniewskiej, Ute Frühling-Stief
CHORUS OPERA
premiera 07/10/2022
BIZET, LEONCAVALLO, MASCAGNI, MONIUSZKO, ORFF, PENDERECKI, PUCCINI, SZYMANOWSKI, VERDI, WAGNER
Spektakle: 8,9; 28,29,30/10 2022 oraz 04/02; 30/04/2023
OBSADA
Canio (Pajace) - Rafał Bartmiński, Tadeusz Szlenkier
Roksana (Król Roger) - Kamila Dutkowska, Anna Terlecka
Maria (Latający Holender) - Dagmara Sokalska
Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
REALIZATORZY
Patrick Fournillier - Dyrygent
Mirosław Janowski - Przygotowanie chóru
Jere Erkkilä - Reżyseria
Anna Kontek - Scenografia i kostiumy
Ilona Molka - Choreografia
Maciej Igielski - Reżyseria świateł
Tomasz Mierzwa - Reżyseria świateł
Ewa Krasucka - Projekcje video
Izabela Kłosińska - Casting director