EN

28.06.2024, 13:10 Wersja do druku

Warszawa. Badania teatralne – poszerzające się pole? Zgłoś artykuł do 5. numeru „Monitora ETP”

Encyklopedia Teatru Polskiego zaprasza do nadsyłania artykułów do nowego numeru „Monitora ETP”.

Inaugurując dziesięć lat temu istnienie Encyklopedii Teatru Polskiego, zaprosiliśmy szerokie grono osób zajmujących się badaniami nad teatrem, widowiskiem i performansem do współtworzenia haseł przedmiotowych; w sposób szczególny nad tą częścią ETP sprawowała opiekę prof. Małgorzata Leyko. Tych haseł było w 2015 roku 250, dziś jest ich 344. Ten przyrost wiąże się przede wszystkim z postępem opracowywania haseł historycznych, dotyczących najczęściej teatru. Jest jednak taka grupa definicji, które pojawiają się w związku z nowymi zagadnieniami (jak choćby pedagogika teatru) i pojęciami (na przykład recykling, remix). Staramy się podążać za nowymi trendami w badaniach teatralnych (przyjmijmy takie płynne i robocze określenie interesującego nas pola), ale mamy oczywiście świadomość, że nie jesteśmy w stanie śledzić wszystkiego, a też w wielu przypadkach rozstrzygnąć, czy dany trend w zainteresowaniach badaczy wywrze realny wpływ na dziedzinę, którą się zajmują i przyniesie realną zmianę. 

Chcemy więc po dziesięciu latach postawić pytanie: czy w obrębie badań teatralnych, teatrologii, performatyki, antropologii widowisk oraz badań nad wszelkimi przedstawieniami artystycznymi nie pojawiły się zjawiska, pojęcia, kierunki badawcze,  perspektywy teoretyczne i metodologiczne, które mają już lub mogą mieć znaczące i względnie trwałe miejsce w tym obszarze? Choć punktem wyjścia (a może i dojścia) jest lista haseł rzeczowych, których być może brakuje w ETP, to pytanie dotyczy zagadnienia o wiele szerszego: kierunku, w jakim rozwijają się polskie badania teatralne, oczywiście w relacji do badań światowych. W ciągu tych minionych dziesięciu lat przeżyliśmy między innymi wprowadzenie na uniwersytetach podziału na dyscypliny naukowe, który spowodował, że interesująca nas dziedzina znalazła się co najmniej w trzech z nich: naukach o sztuce, naukach o kulturze i religii oraz literaturoznawstwie. Co gorsza (a może lepsza – któż to wie?), ostatnio podział zmieniono, więc tę listę zapewne trzeba uzupełnić o etnologię i antropologię kulturową oraz o polonistykę. Czy to rozdrobnienie nie grozi rozmyciem i rozproszeniem tej zawsze płynnej i nieco „podejrzanej” nauce, jaką się zajmujemy? Czy i jakie wobec tego rozproszenia wyobrazić sobie można pole wspólne i jak je opisać? A może wcale nie trzeba go szukać, tylko zaakceptować wielość podejść? A co, jeśli to oznacza koniec teatrologii? Jesteśmy na niego gotowi? Czy też może uznamy, że teatrologia jako osobna dyscyplina nigdy nie istniała i dopiero (gdyby rzeczywiście była potrzebna) trzeba by ją wymyślić? Każde następne pytanie rodzi nowe problemy, nowe wątpliwości a nawet – kolejne prowokacje. Wiemy, że w różnych ośrodkach trwają dyskusje dotyczące tych zagadnień, a w zaciszu swoich miejsc pracy z podobnymi myślami bije się wiele osób. Podzielcie się z nami swoimi pytaniami i propozycjami odpowiedzi, lękami i nadziejami, odkryciami i rozczarowaniami.

Na propozycje tekstów dotyczących tych wszystkich zagadnień czekamy do 31 sierpnia 2024 roku. Prosimy je wysyłać na adres: [email protected].

Źródło:

Materiał własny