Już jutro (w czwartek, 13 czerwca) w Teatrze Komuna Warszawa rozpoczyna się jubileuszowy program AR.50: kino, wystawa, teatr na 50-lecie Teatru Akademia Ruchu, który potrwa do niedzieli.
W czwartek o godzinie 19.00 odbędzie się pokaz rejestracji spektaklu The Living Theatre z 1963 roku – „The Brig” (Klatka). Za tę autorską rejestrację reżyser filmu – Jonas Mekas – otrzymał nagrodę na festiwalu w Wenecji w kategorii dokument. Tak sugestywnie nakręcił przedstawienie Judith Maliny, że widz ma wrażenie, jakby oglądał nie aktorów, ale obraz z ukrytej kamery i prawdziwe sytuacje między więźniami a strażnikami na statku więziennym amerykańskiej marynarki wojennej.
O godz. 20.30 zobaczymy „Blue” Dereka Jarmana – filmowy eksperyment, hipnotyczne słuchowisko. Umierający na AIDS reżyser zrealizował dźwiękowy kolaż z muzyki, odgłosów natury, wspomnień i refleksji, które nagrał z przyjaciółmi, m.in. z Tildą Swinton. Tłem dla ścieżki dźwiękowej jest niebieski ekran.
Jarman wpisuje się w legendę kino-teatru „Tęcza”, które Akademia Ruchu prowadziła na warszawskim Żoliborzu w latach 90. Reżyser przyjechał wtedy na retrospektywę swoich filmów. Wśród gości, których Akademi Ruchu gościła w „Tęczy”, byli również Allen Ginsberg czy Peter Greenaway. Wieczór filmowy KINO AR.50 wprowadza w klimat tamtego czasu i jest dobrym wstępem do obchodów jubileuszu.
W piątek o godz. 19.00 odbędzie się otwarcie wystawy AR.50 / Archiwum.
W trakcie uroczystości ministra kultury Hanna Wróblewska wręczy zespołowi medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Wystawa uzupełnia program performatywny. Oprócz archiwalnych zdjęć i wydawnictw, będzie można zobaczyć rejestracje wybranych przedstawień.
Godzinowy plan projekcji na sobotę i niedzielę, 15 i 16 czerwca:
14.00: Inne tańce, 1982, 51 min
15.00: English Lesson, 1982, 36 min
15.40: Kolacja. Dobranoc, 1985, 57 min
16.50: Piosenka, 1995, 12 min
17.10: AR. Archiwum (fragmenty zapisów wszystkich przedstawień)
18.10: Akademia Ruchu, film dokumentalny, reż. Andrzej Sapija
W sobotę i niedzielę o godz. 19.00 odbędzie się pokaz remiksów pięciu słynnych akcji i spektakli Akademii Ruchu, które członkowie AR przygotowali w parach z performerkami i performerami młodszych pokoleń.
Piosenka REMIX spektaklu z 1995 roku: Jolanta Krukowska / Weronika Szczawińska
Inne tańce REMIX spektaklu z 1982: Cezary Marczak / Dominik Więcek
Kartagina REMIX spektaklu z 1986: Zbigniew Olkiewicz / Barbara Kinga Majewska
Autobus REMIX spektaklu z 1975 roku: Janusz Bałdyga / Grzegorz Laszuk
Życie codzienne po Wielkiej Rewolucji Francuskiej REMIX spektaklu z 1980 roku: Krzysztof Żwirblis / Maria Stokłosa
Zespół kuratorski: Zofia Dworakowska, Tomasz Plata, Grzegorz Laszuk
Od kuratorów:
Kilka tysięcy performansów na ulicach miast i miasteczek – w Polsce, Europie oraz Ameryce. Kilkanaście wybitnych przedstawień teatralnych i wystąpień na największych światowych festiwalach, m.in. Documenta, Performa, Santarcangelo. Stale podtrzymywana aktywność w sferze społecznej, w tym kilka powołanych do życia ośrodków kultury niezależnej (Dziekanka, Dom Kultury Cora, Kino-Teatr-Tęcza). Znaczący wpływ na kształt formacyjnego okresu działalności CSW Zamek Ujazdowski. Książki, pisma, filmy, seminaria. To i jeszcze dużo więcej – to dorobek Akademii Ruchu, bodaj najważniejszej formacji w rodzimym teatrze pozainstytucjonalnym ostatniego półwiecza.
Od 10 lat, od śmierci swego założyciela i lidera Wojciecha Krukowskiego, Akademia działa w trybie swoistego uśpienia. Nie powstają nowe spektakle czy akcje, członkowie grupy zajmują się jednak opieką nad archiwami, a także własnymi praktykami twórczymi.
Jubileuszowy projekt AR.50 to próba skonfrontowania doświadczeń pięciorga performerów Akademii z twórczyniami i twórcami młodszych pokoleń. Zamysł jest bezprecedensowy: na podobne działanie nie zdecydował się dotąd bodaj nikt inny z rodzimych klasyków sztuk performatywnych.
AR.50 przypomina historię (działaniom na scenie towarzyszy wystawa ze starannie wybranymi materiałami dokumentalnymi), oddaje hołd, ale i wprawia archiwum w ruch, odważnie testuje zawarte w nim możliwości. Tym samym Komuna Warszawa, powiązana z Akademią długimi relacjami przyjaźni i współpracy, po raz kolejny – jak przed laty w projekcie „RE//MIX” – sprawdza formułę „żywego archiwum” sztuk performatywnych, archiwum przywołującego przeszłość poprzez działanie, reinterpretację, reperformans.
źródło: komuna.warszawa.pl