Ci, którzy znają na wskroś oryginalny teatr {#os#1241}Grzegorzewskiego{/#} mogą tylko udać zaskoczenie faktem, że jest to "Nie-Boska" inna niż wszystkie. Wskazywały na to dotychczasowe realizacje dzieł narodowych robione przez tego artystę, a zwłaszcza, zrywające w sposób zasadniczy z teatralną tradycją, krakowskie "Wesele". Nie tylko jednak z powodu indywidualnej wizji świata realizacja teraźniejsza "Nie-Boskiej" musiała być odmienna, było to nieuchronne także z przyczyn obiektywnych. Sprawiły one, że przedawnieniu uległa ta warstwa problematyki dzieła, która budziła dotąd największe ożywianie zarówno u twórcy jak u widza. Szedł on do teatru jak na dyskusję o rewolucji, w pierwszym stanie wrzenia. Postawa ta przeszła w nawyk, choć w różnych punktach ziemi rewolucja rozwinęła się, w kilku - na przykład u nas - nawet się dokonała, odsłaniając swój powtarzalny mechanizm. Przenikliwe widzenie Krasińskiego przeszło na wł
Tytuł oryginalny
Wariacje na temat Nie-Boskiej
Źródło:
Materiał nadesłany
Kultura Nr 18