EN

29.10.1997 Wersja do druku

Wariaci na lodzie

W swej trasie charytatywnej "Teatr powodzianom" zespół Teatru im. Jana Kochanowskiego z Opola odwiedził ostatnio również Kraków, gdzie na deskach Teatru im. Słowackiego zaprezentował spektakl wg prozy Antoniego Czechowa "Wariaci na lodzie, czyli Sala nr 6". Premiera, która odbyła się w maju br., była opolskim debiutem reżyserskim nowego dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru im. Kochanowskiego - Adama Sroki. To on dokonał również adaptacji, inscenizacji i opracowania muzycznego tej sztuki.

Adam Sroka - absolwent Wydziału Reżyserii krakowskiej PWST - trafnie i głęboko wczuł się w świat Czechowa. Jak sam pisze: "Jest to świat przejmująco mądry, piękny i smutny. Jego cechą jest wielka tęsknota za innym, lepszym życiem, ale także melancholia, która czasem graniczy z chorobą lub przeistacza się w chorobę. Czechow tworzy metafizyczną wizję świata, z którego nie ma wyjścia i dla którego nie ma alternatywy". Tym światem w opolskim spektaklu jest tytułowa Sala nr 6, cienką granicą - od normalności do nienormalności - okrąg światła, jakie rzuca szpitalna lampa. To jest ta umowna granica, a także metaforyczne "błędne kolo". Surowa, ascetyczna, "szpitalna" scenografia Katarzyny Proniewskiej-Mazurek i przejmująca muzyka dobrana przez reżysera, wzmacniają niesamowitość i klimat tego spektaklu. Ma on jakby swój wewnętrzny rytm i swoje "chore" pulsowanie. Dzięki zgrabnemu zabiegowi scenograficznemu - kukły chorych psychicznie - scena jest

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

"Gazeta Krakowska" nr 253

Autor:

Adam Ziemianin

Data:

29.10.1997

Realizacje repertuarowe