EN

21.09.2024, 09:03 Wersja do druku

Wałbrzych. Teatr Dramatyczny rozpoczyna sezon zwiększając otwartość, demokratyczność i współpracę instytucji

W poniedziałek 16 września 2024 r. odbyła się konferencja prasowa poświęcona rozpoczęciu nowego sezonu oraz nowej Dyrekcji Teatru wybranej na następną 5-letnią kadencję, a wszystko pod wspólnym hasłem programu najbliższej pracy Teatru – NOWE PRZYMIERZE.

fot. mat. teatru

Seb Majewski – dotychczasowy Dyrektor Artystyczny SZANIAWSKX został wybrany Dyrektorem naczelnym Teatru. Podczas konferencji prasowej, która transmitowana była również na żywo online, Dyrektor przedstawił swoich najbliższych współpracowników: Macieja Omylaka, który od tego sezonu będzie pełnił rolę zastępcy dyrektora do spraw administracyjnych i technicznych Teatru, Magdę Podymę – nową główną księgową, Tomasza Jękota, który od 1 września 2024 roku został kuratorem programowym i dramaturgiem Teatru oraz Renatę Ambrożak, która pozostaje na stanowisku pedagożki Teatru. Dyrektor odniósł się także do zmian w strukturze Teatru – powstały nowe stanowiska, które mają służyć rozwojowi wspólnoty Teatru i widzów, lepszej współpracy wewnątrz instytucji oraz zapobiegania mobbingowi: do zespołu dołącza także pełnomocnik dyrektora do spraw przeciwdziałania zachowaniom przemocowym – mecenas Łukasz Zapała, pojawią się nowe osoby w Zespole Współpracy z Publicznością: Krzysztof Woźniak i Dominika Ziomek. Jednak najważniejszym akcentem pojawienia się nowych twarzy w Teatrze są nowe etaty aktorskie, od września do zespołu aktorskiego dołączą: Mirella BurcewiczRafał GorczycaUrszula Gryczewska (na co dzień związana z łódzkim Teatrem Jaracza), Ireneusz Mosio oraz Dominika Zdzienicka, a od stycznia 2025 dołączy również Małgorzata Osiej (związana ze scenami jeleniogórskimi). To nowe twarze na nowy sezon i Nowe Przymierze.

Przełomowym założeniem programu Dyrektora Majewskiego jest organizacja pracy Teatru wokół siedmiu istotnych dla instytucji zmian, które odpowiadają najnowszym wymaganiom wobec instytucji publicznych, zmianom środowiskowym oraz coraz trudniejszym do przewidzenia kryzysom społecznym. Pierwszym elementem jest proekologiczna świadomość i działalność. SZANIAWSKX od tego sezonu zamierza pracować tak, żeby jego praca były zgodna z naturą nowoczesnego myślenia o środowisku, o klimacie. Druga rzecz to zapobieganie zachowaniom przemocowym wobec wszystkich osób pracujących w teatrze. Następny element to elastyczny, ale ośmiogodzinny czas pracy, optymalny dla każdego zespołu. Punkt stanowi odpowiedź na palący problem rynku pracy – brak szacunku dla czasu wolnego, nadprodukcja, generowanie nadgodzin. W zespole SZANIAWSKX stawiamy na elastyczność i zaangażowanie, chcemy zapobiegać wypaleniu zawodowemu i zjawisku „pracy bez sensu”. Ważnym elementem z osobistego punktu widzenia Seba Majewskiego jest zmiana myślenia o funkcji dyrektora: dyrektorowanie jako liderowanie, a nie ojcowanie oraz odejście od neoliberalnego myślenia o sztuce, która ma się sama utrzymać w stronę myślenia socjalnego, że tylko zadowoleni pracownicy są gwarantami wykonywania dobrej, sensownej sztuki. Ostatnim punktem jest „magiczne 10%” – Teatr od września 2024 będzie próbował zwiększać pozytywne efekty swojej pracy – od frekwencji, przez ilość spektakli po zadowolenie widzów i pracowników. 

Jedną z najważniejszych zapowiedzi premier sezonu są dwie premiery z okazji jubileuszu 60-lecia SZANIAWSKX. 23 listopada 2024 r., w równe 60 urodziny Teatru, zapraszamy na dwie premiery: "Gargantuę i Pantagruela" François Rabelais w reżyserii Marcina Libera na Dużej Scenie oraz "Ogień", na który składają się ważne piosenki z historii naszych przedstawień, na Scenę Kameralną w reż. Rafała Stachowiaka. Te dwa wydarzenia będą również okazją do zobaczenia całego zespołu aktorskiego SZANIAWSKX na scenach! Druga część sezonu to premiery: "Immanuel Kant" Thomasa Bernharda w reż. Agnieszki Olsten oraz kolejna część "Superstarów" Anety Groszyńskiej – obie wczesną wiosną 2025; "Rok 1526" Przemysława Pilarskiego w reż. Jacka Jabrzyka oraz "Flatlandia, czyli kraina płaszczaków" Edwina Abbota w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego. Dodatkowo od początku 2025 roku Teatr przystępuje do przygotowań specjalnego przedstawienia „SCHOCKEN VON SCHOCKEN”, które uświetni obchody Europejskiej Stolicy Kultury Chemnitz 2025 i powstaje w koprodukcji z ESK Chemnitz, Theater Chemnitz i Miastem Freiberg. 

Teatr zamierza również kontynuować swoją pracę edukacyjną i projektową. Podczas konferencji prasowej Tomasz Jękot – kurator programowy, zainaugurował oficjalnie nową rezydencję dramaturgiczną w Wałbrzychu. To trzecia edycja projektu „Zapracowani”: pierwszą rezydentką Teatru była w 2022 r. Małgorzata Maciejewska zajmująca się tematem osób uchodźczych z Ukrainy; kolejnym rezydentem był Mariusz Gołosz, który pracował w temacie przyszłości pracy. Tegoroczna edycja poświęcona jest tematowi jedzenia – projekt "Zapracowani: Gastrofaza" dotyczyć będzie jedzenia i bardzo wielu jego przejawów. Do udziału w konkursie zamkniętym na pomysł na dramat oraz działaniom warsztatowym Domu Pracy Twórczej wokół spożywania, produkcji i historii jedzenia Tomasz Jękot zaprosił czworo uznanych dramaturgów: Agnieszkę Wolny-Hamkało, cenioną poetkę; Agatę Dyczko, reżyserkę operową; Darię Sobik, dramaturżkę oraz Przemysława Pilarskiego autora książek i dramaturga. Każda z osób miała za zadanie przygotować swoją propozycję dramatu, nad którą miałaby pracować w czasie rezydencji. Spośród świetnych i nietuzinkowych pomysłów jury w składzie Paweł Ludwiczak - przedstawiciel lokalnych mediów, Emilia Molenda - przedstawicielka widzów, Angelika Cegielska - reprezentantka zespołu aktorskiego, Mariusz Gołosz – ubiegłoroczny rezydent oraz dyrektor Sebastian Majewski i Tomasz Jękot rekomendowało do pracy rezydencyjnej koncepcję Agnieszki Wolny-Hamkało pt. „Malina”. Pomysł skupia się na osobistej historii ofiary feedersa, która poszukując akceptacji i miłości trafia w piekło uzależnienia od mężczyzny. Jury najbardziej doceniło w pomyśle historię, która opiera się o body positivity, a także historię, która opiera się o miłość i wydobycie się na niezależność. Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, a także został współfinansowany ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego. 

Plany edukacyjne Teatru zaprezentowała podczas konferencji Renata Ambrożak, pedagożka teatru, rozpoczynając od trwającego właśnie zadania „Zabierz mnie do centrum”. To międzypokoleniowy, bardzo inkluzywny projekt, który ma łączyć narracje i wspomnienia osób starszych i seniorów z planami, marzeniami osób młodych, nastolatków. Punktem wyjścia są domy towarowe i ich znaczenie w historii miasta oraz ich współczesne rezonowanie z mieszkańcami. W planach projektu znalazły się: warsztaty pracy z pamięcią w dawnym budynku PDT, panel ekonomiczny – „To tylko kwestia hajsu”, spotkanie z młodzieżą w Galerii Victoria oraz Prywatka u Schockena, czyli impreza taneczna w dawnym PDT. 

Do stałych zadań edukacyjnych Teatru w tym sezonie będą należeć ponadto „Ostry dyżur teatralny”, czyli obecność pedagożki przed wybranymi spektaklami, które wymagają komentarza czy zbudowania kontekstu. Nowy cykl „Wejdźmy w spektakl” - to spotkania w scenografii spektaklu z udziałem twórców spektaklu i artystów, gdzie widzowie będą mogli podyskutować o odbiorze spektaklu. Pojawią się również debaty, warsztaty i spotkania pod tytułem „Gra w pieniądz”, na których z udziałem specjalistów z dziedziny socjologii i ekonomii wspólnie z widzami będzie tworzona gra - artystyczna wizja kapitalizmu i wolnego rynku. Teatr zamierza także zacieśnić kontakty ze szkołami poprzez organizowanie lekcji teatralnych w szkołach. Raz w miesiącu w ramach akcji  „Przerwa od szkoły” – szkoły będą miały szansę wziąć udział w dedykowanym im specjalnie spektaklu w godzinach porannych. Ostatnią ofertą dla zainteresowanych jest „Teatr niewidzialny”, czyli możliwość zwiedzania teatru różnymi ścieżkami, techniczną lub artystyczną, w zależności od profilu szkoły i potrzeb widzów.  

Konferencję podsumował Maciej Omylak, zastępca dyrektora ds. administracyjnych i technicznych, zwracając uwagę, że zmiany od nowego sezonu dotyczyć będą także przestrzeni teatralnych. Z okazji swojego 60-lecia Teatr zamierza wyremontować Salę Prób „Świetlica”  dostosowując ją do wymogów pracy choreograficznej oraz poprawiając jej akustykę. Dużą inwestycją podjętą z okazji jubileuszu będzie także wymiana informacji kierunkowej w Teatrze. Zdając sobie sprawę, że budynki SZANIAWSKX są dosyć skomplikowaną strukturą pomieszczeń, Teatr podjął decyzję o zainwestowaniu w nową komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Zależy nam, żeby każda osoba – widzowie, interesanci i artyści, którzy znajdą się w Teatrze, mogły łatwo znaleźć wskazówkę, w które miejsce się udać i gdzie znajduje się dana przestrzeń.

Pragniemy serdecznie zaprosić wszystkich na kolejne spektakle i wydarzenia do SZANIAWSKX – widzimy się w Nowym Sezonie 2024/25 – zaczyna się NOWE PRZYMIERZE. 

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne