EN

21.04.2009 Wersja do druku

Wagnerowska pieśń o absolutnej potędze miłości

"Tannhäuser" w reż. Achima Thorwalda w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Pisze Andrzej Chylewski w Polsce Głosie Wielkopolskim.

Odpowiedź na pytanie, na czym polega nośność opery "Tannhäuser" dla współczesnych, sprowadzona do jednego słowa "miłość", byłaby wielkim uproszczeniem, właściwie bliskim bezsensu. Idąc tą drogą, należałoby dodawać takie słowa jak dramat, romantyzm, muzyka, nie zgłębiając wcale zagadnienia ani nie zbliżając się do sprecyzowania odpowiedzi. A przecież wszystkie one nie są nieprawdami, tworzą związany ściśle zestaw usiłowań, walki z ułomnościami, ograniczeniami. I tak oto dochodzimy, a przynajmniej zbliżamy się, do sedna sztuki dramatów Richarda Wagnera. Nie tylko wszak w operze "Tannhäuser" u Wagnera toczy się bój o wolność, o nieskrępowaną miłość, o swobodę przekonań, o wolność sztuki. Czyż nie dlatego przemiany formy romantycznej opery francuskiej z jej okresowością i segmentacją w dramat muzyczny z legendarną "niekończącą się melodią" i "motywami przewodnimi" ,stały się dla Wagnera swoistą idee fbce? Twórczość Wa

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wagnerowska pieśń o absolutnej potędze miłości

Źródło:

Materiał nadesłany

Polska Głos Wielkopolski nr 92/20.04.

Autor:

Andrzej Chylewski

Data:

21.04.2009

Realizacje repertuarowe
Festiwale