EN

28.10.1989 Wersja do druku

W stylu złotej ikony

Monumentalnym freskiem operowym "Kniaź Igor" Aleksandra Borodina warszawski Teatr Wielki 21 października zainaugurował nowy sezon artystyczny. Premiera zbiega się ze stuleciem dzieła wystawionego po raz pierwszy w Petersburgu 25 października 1890 roku.

Aleksander Borodin - lekarz i chemik pracował nad operą 20 lat, traktując swoje muzyczne zamiłowania jako rodzaj hobby dający wytchnienie po pracy zawodowej i społecznej. Stąd też wiele fragmentów pozostawił nie ukończonych i nie zinstrumentowanych, z zarysowanymi jedynie motywami i pomysłami, które dopiero należało połączyć w muzyczną i dramaturgiczną całość. Dokonało tego dwóch jego przyjaciół, znanych kompozytorów - Mikołaj Rimski-Korsakow i Aleksander Głazunow. To dzięki nim właśnie w trzy lata po śmierci Borodina dzieło mogło wejść na sceny. W jego charakterze i rozmachu znać niewątpliwy wpływ sławnej "potężnej gromadki", która w dziewiętnastowiecznej Rosji stworzyła styl brzemienny dla całej światowej muzyki. Przynależący do "gromadki..." Borodin, tak jak Modest Musorgski, Milusz Bałakiriew, Cezar Cui i Rimski-Korsakow czerpał ze skarbnicy narodowych pieśni, legend i muzyki. Bo taki był styl tej grupy - by z przykładów wym

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

W stylu złotej ikony

Źródło:

Materiał nadesłany

Żołnierz Wolności nr 252

Autor:

Teresa Kulik

Data:

28.10.1989

Realizacje repertuarowe