EN

3.02.1995 Wersja do druku

W "Starym" "Mishima" po powrocie z Warszawy

Cztery jednoaktówki "Wachlarz", "Szafa", "Pani Aoi" i "Adamaszkowy bębenek" napisał Yukio Mishima, jeden z najwybitniejszych powojennych pisarzy japońskich, autor 35 powieści, 25 sztuk teatralnych, 200 nowel i 8 tomów esejów. Mishima był człowiekiem na wskroś przesiąkniętym japońskim duchem. Jego 45-letnie życie (zakończone samobójczą śmiercią seppuku) było związane z działalnością publiczną. We współczesnym teatrze japońskim Mishima wykorzystał klasyczną formę dworskiego, elitarnego teatru No do wykreowania własnej wizji świata, w której zacierają się granice między etyką a estetyką. Jednoaktówki podejmują temat namiętności, nie dających się opanować uczuć, które ujawniają swoją mroczną stronę. "Wachlarz" to metafora idealnego marzenia, broniącego się przed spełnieniem. Oczekiwany kochanek, który naprawdę przybywa do swojej Hanako, nie ma nic wspólnego z pielęgnowanym przez nią marzeniem. Dziewczyna woli od niego własną

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

W "Starym" "Mishima" po powrocie z Warszawy

Źródło:

Materiał nadesłany

Czas Krakowski Nr 29

Autor:

BGB

Data:

03.02.1995

Realizacje repertuarowe