Cztery jednoaktówki "Wachlarz", "Szafa", "Pani Aoi" i "Adamaszkowy bębenek" napisał Yukio Mishima, jeden z najwybitniejszych powojennych pisarzy japońskich, autor 35 powieści, 25 sztuk teatralnych, 200 nowel i 8 tomów esejów. Mishima był człowiekiem na wskroś przesiąkniętym japońskim duchem. Jego 45-letnie życie (zakończone samobójczą śmiercią seppuku) było związane z działalnością publiczną. We współczesnym teatrze japońskim Mishima wykorzystał klasyczną formę dworskiego, elitarnego teatru No do wykreowania własnej wizji świata, w której zacierają się granice między etyką a estetyką. Jednoaktówki podejmują temat namiętności, nie dających się opanować uczuć, które ujawniają swoją mroczną stronę. "Wachlarz" to metafora idealnego marzenia, broniącego się przed spełnieniem. Oczekiwany kochanek, który naprawdę przybywa do swojej Hanako, nie ma nic wspólnego z pielęgnowanym przez nią marzeniem. Dziewczyna woli od niego własną
Tytuł oryginalny
W "Starym" "Mishima" po powrocie z Warszawy
Źródło:
Materiał nadesłany
Czas Krakowski Nr 29