"Złote runo" Aleksandra Tansmana w reż. Marii Sartovej w Teatrze Wielkim w Łodzi we współpracy z Festiwalem Tansmana. Pisze Michał Klubiński w Ruchu Muzycznym.
Pierwsza wersja greckiej legendy o złotym runie datowana jest na czasy Homera (VIII w. p.n.e.), a jej znaczącą interpretację wyznacza słynna "Czwarta oda pytyjska" Pindara (462 p.n.e.) i poemat "Argonautyki" Apolloniusza z Rodos (III w. p.n.e.). Mit dotrwał do naszych czasów w nieskończonej ilości wariantów i parafraz. W kanonicznej wersji Jazon, syn zdetronizowanego króla państwa Jolchos, nim pokona ciemiężyciela swojego ojca, króla Peliasa, stawia sobie heroiczne zadanie zdobycia legendarnego złotego runa. Wyprawiając się w towarzystwie czterdziestu mężnych wodzów (Argonautów) do Kolchidy, dzięki pomocy córki króla tej krainy, czarodziejki Medei, pokonuje między innymi dwa ziejące ogniem byki i straszliwego smoka owiniętego wokół świętego gaju Aresa i dostępuje zaszczytu posiadania złotego runa - wełny ze złotego, świętego, skrzydlatego baranka, który kiedyś na swoim grzbiecie ocalił dziecko - założyciela Kolchidy. Złote runo umożliwia