EN

12.01.2010 Wersja do druku

W poszukiwaniu straconego człowieczeństwa

"Plastynaci" w reż. Rafała Gąsowskiego w Teatrze Wierszalin w Supraślu. Pisze Konrad Szczebiot w Teatrze.

Niepokojąca, na wpół archaiczna, na wpół industrialna muzyka Piotra Nazaruka towarzyszy wydobywaniu się z ciemności gabinetu Profesora Emeta. "Profesor nauk przyrodniczych i niepraktykujący katolik", jak sam się przedstawia, odziany w niebieski kitel, pracuje właśnie nad kolejnym plastynatem, czyli specjalnie wypreparowanymi ludzkimi zwłokami. Jest to aluzja do kontrowersyjnej działalności niemieckiego anatoma Gunthera von Hagensa, który preparuje ludzkie zwłoki wymyśloną przez siebie metodą plastynacji, by tworzyć z nich eksponaty pokazywane potem na objazdowych wystawach. Bohaterowi towarzyszy tajemnicza, ubrana na czarno kobieta. Przygląda się stojącym w różnych miejscach gabinetu plastynatom, prawie nagim, z odcinającymi się na tle bladej skóry żyłami, czerwonymi strużkami krwi i plamami opadowymi znamionującymi rozpoczęty proces rozkładu. Rozmawiają o duszy, a raczej jej braku, w martwym ludzkim ciele. Już po chwili nabieramy pewności, że d

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

W poszukiwaniu straconego człowieczeństwa

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 12/2009

Autor:

Konrad Szczebiot

Data:

12.01.2010

Realizacje repertuarowe