Każdorazowa premiera opery Ludwiga van Beethovena "Fidelio" niezależnie od kraju i miejsca, gdzie się odbywa - zawsze jest wydarzeniem najwyższej rangi. Składa się na to wiele przyczyn. Jedną z najważniejszych jest chyba ogólnie utarta opinia o jej stateczności. Z punktu widzenia formy scenicznej, jako takiej, można się z tym zgodzić. Istotnie! Na scenie dzieje się raczej nie za wiele. Na szczęście wartość dzieła muzycznego (włączając w to pojęcie oczywiście i formę operową) mierzy się przede wszystkim warstwą muzyczną. W wypadku "Fidelia" - stanowi ona prawdziwe arcydzieło architektury dźwięku. Ponadto beethovenowska muzyka posiada własną dramaturgię. To, czego nie mówi nam sama sytuacja, opowiada muzyka. Beethoven, jak mało który z kompozytorów tego okresu, charakteryzuje poszczególne osoby ostro, zdecydowanie, pogłębia je w wyrazie. Można zaryzykować twierdzenie, że "Fidelio" to w zasadzie pierwszy dramat muzyczny, w którym nosicielem ak
Tytuł oryginalny
W operze Wrocławskiej. "Fidelio"
Źródło:
Materiał nadesłany
Wieczór Wrocławia