01.12.2011 Wersja do druku

W hołdzie Jelinek

Spektakl podąża wiernie za słowami Jelinek, przenosząc jej dramat na scenę niemal w proporcji jeden do jednego - o spektaklu "Co się zdarzyło, kiedy Nora opuściła męża" w reż. Michala Dočekala z Národní Divaldo z Pragi prezentowanym na Spotkaniach Teatrów Narodowych w Warszawie pisze Agata Łuksza z Nowej Siły Krytycznej.

Czeska adaptacja debiutanckiego dramatu Elfriede Jelinek "Co się zdarzyło, kiedy Nora opuściła męża, albo Podpory społeczeństw" potwierdza siłę strategii językowej obranej przez noblistkę ponad 30 lat temu. Pomimo upływu lat teksty wygłaszane przez postacie -slogany i myślowe stereotypy obnażające ideologiczny charakter języka - nie utraciły nic ze swojej aktualności czy demaskatorskiej mocy. Słuszny wydaje się zatem obrany przez reżysera Michala Dočekala (dyrektora artystycznego Národní Divaldo) kierunek inscenizacji, nieszczególnie popularny we współczesnym teatrze polskim - pozostać jak najbliżej oryginalnego tekstu, od początku do końca przedstawienia. Zrealizowany przez Dočekala spektakl podąża wiernie za słowami Jelinek, przenosząc jej dramat na scenę niemal w proporcji jeden do jednego. Co nie mniej ważne, Dočekal, zgodnie z wizją teatru austriackiej noblistki, rezygnuje z wszelkich roszczeń co do psychologicznego prawdopodobieństwa p

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Nowa Siła Krytyczna

Autor:

Agata Łuksza

Data:

01.12.2011

Tematy w toku

Festiwale