Tego rodzaju sztuki w teatrze TV sprawdzają się najłatwiej. Naturalistyczny realizm, jedność czasu, miejsca i akcji, w miarę zwyczajni bohaterowie. Czasami, jeśli autor da reżyserowi i aktorom tę szansę - odrobina poezji, w wydaniu raczej sentymentalnym. Samo życie. Tennessee Williams należy do grupy tych dramaturgów amerykańskich, których dzieła, poza ich własnym krajem, największą popularnością cieszyły się w pierwszym dwudziestopięcioleciu po II wojnie światowej. "Szklana menażeria", której amerykańska premiera odbyła się w 1945 roku, napisana jest bez zarzutu i szlachetna w wymowie. Zawarte w niej spostrzeżenia społeczne i egzystencjalne zostały już jednak wielokrotnie powielone (bądź pogłębione) w późniejszych dziełach teatralnych, filmowych, prozatorskich. Co więcej, nawet u poprzedników Williamsa - np. Czechowa, czy Ibsena, odnajdujemy więcej ideowych, psychologicznych bądź czysto artystycznych wymiarów. I poczucia
Tytuł oryginalny
W cieniu Czechowa
Źródło:
Materiał nadesłany
Dziennik Niezależny Nowa Europa nr 180