"Kariera Arturo Ui" Bertolta Brechta w reż. Remigiusza Brzyka w Teatrze Słowackiego w Krakowie. Pisze Tomasz Domagała na blogu DOMAGALAsieKULTURY.
Uwaga: spoiler! "Aby zdarzenia przedstawione w tej sztuce nabrały właściwego, zawartego w nich sensu, trzeba wystawić ją w w i e l k i m s t y l u; najlepiej z wyraźnym nawiązaniem do elżbietańskiego teatru historycznego () nawet w scenach groteskowych, nie może ani przez chwilę zabraknąć atmosfery okrucieństwa i grozy. Przedstawienie powinno być plastyczne, tempo szybkie" Bertold Brecht "Notatki", przeł. Roman Szydłowski (Dialog 11/1961) Trzy najbardziej charakterystyczne cechy dramatu elżbietańskiego to złamanie arystotelesowskiej zasady jedności czasu, miejsca i akcji, wykreowanie nowego typu bohatera - indywidualisty o złożonej psychice, którego przeżycia wewnętrzne możemy śledzić, dzięki wygłaszanym przez niego monologom oraz wprowadzenie tak zwanych scen zbiorowych. Przykładem niech będzie tu szekspirowski "Ryszard III". Dramat Bertolda Brechta "Kariera Artura Ui" można by zatem spokojnie uznać za dramat elżbietański. Poszczególne sc