"Wujaszek Wania" Antona Czechowa w reż. Iwana Wyrypajewa w Teatrze Polskim w Warszawie, "Wujaszek Wania" Antona Czechowa w reż. Andrzeja Bubienia w Teatrze 6.piętro w Warszawie i "Wujaszek Wania" Antona Czechowa w reż. Aleksandra Bardiniego w Teatrze Telewizji. Pisze Zbyszek Dramat.
To, co za chwilę Państwo przeczytacie nie będzie klasyczną recenzją teatralną. Na temat Antona Czechowa [1] i "Wujaszka Wani" napisano już tysiące stron opracowań naukowych i publicystycznych. Fascynuje on wielu i zafascynował i mnie. Nie będzie tu szczegółowej analizy treści obejrzanych spektakli ani opisu formy przeniesienia postaci na scenę czy też oceny kreacji aktorskich. Przedmiotem rozważań będą inspiracje, a następnie próba teatrologicznego zdefiniowania i nadania współczesnego (także polskiego) kontekstu takim pojęciom jak kryzys, chaos i utopia, które są niezwykle istotne w odbiorze tej sztuki. Materiałem wyjściowym były trzy adaptacje "Wujaszka Wani". Pierwsza z 1980 r., wyreżyserowana w Teatrze Telewizji przez Mistrza Aleksandra Bardiniego. Druga pochodzi z Teatru 6.piętro w reżyserii Andrzeja Bubienia, a trzecia to efekt ostatnich dokonań Iwana Wyrypajewa w Teatrze Polskim (na zdjęciu). Każdą z tych adaptacji w ciągu ostatniego pó�